Firmenname finden Tipps

Hvordan finne et firmanavn

Lidenskap. Energi. Mot. Det er det som skal til for å starte en ny virksomhet. Du har en god forretningsidé, du har begynt å skissere en plan, og du har en potensiell kunde i tankene. Du er (nesten) klar.

Det eneste som mangler? Et godt navn.

Et bra firmanavn bør representere det merkevaren din står for. Det bør være fengende. Det bør minne dine ansatte om hvorfor du gjør det du gjør.

Du kan selvfølgelig betale tusenvis av kroner til et navnebyrå for å finne et navn som er nytt, trendy, bransjerelevant, fengende og umerket. Men du har nettopp startet opp, og du har andre prioriteringer – i stedet for å betale noen for å finne et navn til bedriften din, prøv å finne inspirasjon på egen hånd (det er gratis!).

I denne artikkelen gir vi deg atten tips for å finne et flott firmanavn.

  • Bruk akronymer
  • Lag mashups
  • Hent inspirasjon fra mytologi og litteratur
  • Bruk utenlandske ord
  • Bruk ditt eget navn
  • Ta en titt på et kart
  • Bland ting sammen
  • Bli partner med en annen bedrift
  • Benytt kallenavn
  • Bruk et symbol
  • Gjør det beskrivende
  • Bruk latin
  • Se på produktet fra en annen vinkel
  • Forkorte
  • Juster stavemåten
  • Fortell historien din
  • Snakk om det du tror på
  • Velg et ord fra ordboken

1. Bruk akronymer

Mange store selskaper bruker akronymer i stedet for fullt navn – det er lettere å huske. For eksempel AOL (America Online) eller BBC (British Broadcasting Corporation). Så hvis bedriften din heter «Bergen Regnskap og Finans», så hvorfor ikke kalle den BRF.

2. Lag mashups

Tenk på to eller tre ord som betyr noe for deg og bedriften din. Kan de kombineres på en eller annen måte, enten i deler eller sammensatt? Noen eksempler er TripAdvisor, Evernote (fra forever" og "note"), og Netflix ("internet" og "flicks"). Et navn som «SaladGo» viser raskt at du driver et spisested som spesialiserer seg på ta med-salater, med bare tre stavelser.

3. Hent inspirasjon fra mytologi og litteratur

Nike er et av de mest ikoniske varemerkene – og i gresk mytologi er hun seiersgudinnen. Andre velkjente selskaper som Oracle, Hermés, og Mars har også mytologiske navn. Gjør noen undersøkelser og se om det finnes en mytologisk figur som er relevant for din bedrift.

Hvis du driver en vinbutikk, er det noe du kan gjøre med «Bacchus» for å gi navn til merkevaren din? Channel Aphrodite, skjønnhetsgudinnen, hvis du tenker på et navn til kosmetikkmerket ditt.

4. Bruk utenlandske ord

Bruk av et annet språk kan gjøre virksomheten din mer eksotisk – og fengende for potensielle kunder. Kanskje en frisørsalong med et fransk navn eller en tesalong med et japansk.

Geniale Firmennamen Beispiele

5. Bruk ditt eget navn

Det er din bedrift. så hvorfor ikke bruke ditt eget navn? Mange velkjente merker bruker skaperens navn, som Ben & Jerry’s iskrem, eller Boeing (oppkalt etter grunnleggeren William Boeing).

6. Ta en titt på et kart

Få inspirasjon fra kloden – du har kanskje hørt om Amazon, detaljhandelsgiganten på Internett? Den er faktisk oppkalt etter den største elven i verden.

7. Bland ting sammen

Prøv å blande tips nummer fem og seks – kan du kombinere deler av navnet ditt med deler av en by? Ta IKEA, for eksempel: dette navnet kommer fra grunnleggerens navn, Ingvar Kamprad, og hjembyen hans, Elmtaryd Agunnaryd.

8. Partnerskap med en annen bedrift

Enten du inngår partnerskap med en annen entreprenør eller fusjonerer med et annet selskap, så kan du blande deler av begge navnene for å lage et nytt. Når Twentieth Century Pictures og Fox Film Corporation slo seg sammen, ble de enkelt og greit til 20th Century Fox.

Kreative Unternehmensnamen finden – Beispiele

9. Benytt kallenavn.

Har du blitt kalt «Ali» hele livet? Bruk det som firmanavn for et personlig preg! Eller bruk navnet eller kallenavnet til barnet ditt for et sentimentalt (og innflytelsesrikt) navn. Mercedes ble jo oppkalt etter grunnleggerens datter.

10. Bruk et symbol.

En annen måte å finne et firmanavn på er å hente inspirasjon fra et symbol eller et viktig element i arbeidet ditt. Et navn som Naturol kommuniserer virksomheten og er lett å huske. (Liten bedrift win-win!)

11. Gjør det beskrivende.

Når du tenker på bedriften din, hvilke ord beskriver den best? Skriv ned alle ordene og se om de kan passe inn i den nye logoen eller banneret ditt. Tenk på 7-Eleven: navnet forteller deg med én gang hva som er spesielt med virksomheten deres (de holder åpent fra kl. 7–23 hver dag).

12. Bruk latin.

Kanskje syntes du at latintimene på skolen var bortkastet tid – men hva om du brukte kunnskapene dine til å lage et navn til bedriften din? Dette språket er en flott kilde til firmanavn, som Volvo (jeg ruller) eller Acer (skarp). Velg et navn på latin som representerer bedriften din, som Regius.

Gute Firmennamen Vorschläge

13. Se på produktet fra en annen vinkel.

Ta et skritt tilbake fra produktet ditt og se om det minner deg om noe annet, som en telefon som ligner på et bjørnebær (Blackberry). Kanskje du starter opp et kosmetikkfirma og har lagt merke til at makeup-palettene dine ligner på blomster. Hvorfor ikke bruke dette i firmanavnet?

14. Forkorte.

Et godt firmanavn bør ikke være for langt. Hvis det er et ord eller en setning som betyr mye for deg, tenk på å bruke en del av det til firmanavnet ditt. For eksempel Cisco, som var inspirert av stedet der det ble grunnlagt, San Francisco.

15. Juster stavemåten.

Fjern eller legg til en bokstav, eller forandre fullstendig stavemåten av et velkjent ord for å gjøre firmanavnet ditt mer oppsiktsvekkende. For eksempel Flickr og Tumblr – disse merkene kuttet ut e-en på slutten av ordet for å skape et mer konsist og oppsiktsvekkende navn. Eller velg et ord som er viktig for bedriften din og finn opp en ny måte å stave det på, som Reebok gjorde – sportsmerket var inspirert av ordet «rhebok», en afrikansk antilope.

16. Fortell historien din.

Ligger det en flott historie bak bedriften din? Hvorfor ikke fortelle den med bedriftsnavnet ditt? Navn som Virgin (grunnleggerens måte å fortelle at de var helt nye innen bransjen) ble til på denne måten.

Namensfindung Unternehmen – Beispiele

17. Snakk om hva du tror på.

Bruk firmanavnet ditt som en måte som minner deg selv om (og dine ansatte og kunder) hva du tror på. Et navn som «Nomad» får oss umiddelbart til å tenke på reiser og eventyr.

18. Velg et ord fra ordboken.

Hvis ingen av disse idéene har klart å inspirere deg enda, bla opp på en side i ordboken og velg et tilfeldig ord.

Coole Firmennamen erfinden – Beispiele

Hva skjer så?

Når du har funnet det perfekte firmanavnet, er det på tide å handle. Først av alt må du forsikre deg om at navnet er ledig – du vil jo ikke at bedriften din skal ha det samme navnet som en konkurrent. Hvis navnet ditt er helt unikt, sikre deg et matchende domenenavn, sett opp en Instagram-referanse, og tenk også på å søke om et varemerke.

Og for den hyggelige delen – så snart firmaet ditt har et navn, kan du begynne å markedsføre det med litt grunnleggende markedsføringsmateriale. Vis firmanavnet frem på postkort, visittkort og mye mer. Hold logoen og skrifttypen din konsistent for å skape en helhetlig kundeopplevelse fra start til slutt.

Related articles

How to pick brand colors using color theory

To new customers, your business’s colors are just as important as your business name. Learn how to make them count.
Read more

The non-designer’s guide to branding

Build a brand style guide for your business in nine easy steps.
Read more

Start shoppingen