Sjekkliste med 22 trinn for deg som skal starte for deg selv

Du har lyst til å starte en egent bedrift ... Gratulerer! Det er et spennende eventyr som gir mye, samtidig som det er både utfordrende og helt fantastisk. Du har kanskje tenkt mye frem og tilbake på om du skal starte din egen bedrift, men ta det helt med ro. Du har kommet til riktig sted.

Vi har laget en sjekkliste med 22 trinn som forklarer deg hva som er viktig når du skal starte for deg selv. Det er en guide som tar for seg alt du trenger å vite for å realisere drømmen din. Her vil vi gå gjennom alle forutsetningene, det juridiske, logistikken og støtteelementene du trenger for å starte en bedrift - fordelt på 22 enkle trinn.

Sjekkliste for deg som skal starte en liten bedrift

  1. Utvikle en idé.
  2. Kan den realiseres?
  3. Identifiser markedet.
  4. Velg et firmanavn.
  5. Lag en logo.
  6. Regn på kostnadene.
  7. Lag en forretningsplan.
  8. Sett opp et budsjett.
  9. Registrer firmanavnet ditt.
  10. Innhent tillatelser og lisenser.
  11. Velg et regnskapssystem.
  12. Kjøp forsikring.
  13. Lag din egen hjemmeside.
  14. Lag en egen e-postadresse til bedriften.
  15. Bestill markedsføringsmateriell.
  16. Bruk nettverket ditt.
  17. Åpne dørene til bedriften.
  18. Tilby førsteklasses kundeservice.
  19. Finn en mentor.
  20. Benytt deg av gratisressurser.
  21. Be om hjelp.
  22. Minn deg selv på hvorfor du gjør dette.

Før du starter ...

Før du gjør noe i det hele tatt, er det et par forholdsregler du bør ta. Kontroller at disse syv punktene er på plass, slik at du kan lansere bedriften din på effektiv måte.

  1. Utvikle en idé.

    En god idé er alfa og omega når du skal starte en bedrift. Du vil sannsynligvis starte en bedrift fordi du har sett et behov som ikke er dekket, eller du tror du kan gjøre noe bedre enn konkurrentene. Eller kanskje du bare rett og slett har blitt inspirert! Uansett hva grunnen er, må du lage deg en helt konkret idé og sette den ned på papiret. Da er du i gang.
  2. Kan den realiseres?

    Alle vet at gode ideer er flott, men de må likevel testes ut. Be venner og familie om tilbakemelding, eller avtal et møte med en forretningsutvikler for å se om ideen din er liv laga. Er ideen din bærekraftig? Hvor mange konkurrenter finnes det allerede på markedet, og har du de riktige verktøyene, talentet og ferdighetene som skal til for å virkeliggjøre ideen?
  3. Identifiser markedet.

    Tenk på hvem som vil være dine potensielle kunder, vurder demografisk informasjon, preferanser og kjøpestil for å avgrense målgruppen. I oppstarten er det viktig å ha et tydelig markedsfokus for å sikre at bedriften overlever. Du må fokusere meldinger og merkevarekommunikasjon rundt denne målkunden, så det er viktig å lage en komplett profil.
  4. Velg et firmanavn.

    Når du har ideen klar, har du kanskje også begynt å tenke på hva bedriften din skal hete. Men før du går videre, bør du velge et navn. Det trenger du til all viktig dokumentasjon, og hvis du skal presentere ideen din for eventuelle investorer. Hva er det skiller bedriften din ut fra konkurrentene? Og hvordan kan du fremheve dette i en enkel og smart måte i navnet?

TIPS FRA VISTAPRINT

Dette smarte elektroniske varemerkesystemet kan hjelpe deg, slik at du unngår å velge et navn som allerede er i bruk.

  1. Lag en logo.

    En logo er viktig for alle bedrifter. Det er en visuell representasjon for merkevaren din, og den skal prege alt markedsføringsmateriell i mange år fremover. Målet er at kundene skal identifisere bedriften din så snart de ser logoen din! Hvis du trener hjelp til å lage en logo, så gjør 99designs by Vistaprint det enkelt å samarbeide med kreative eksperter fra hele verden for å bygge merkevaren din.
  2. Regn på kostnadene.

    Finn ut hvor mye det kommer til å koste å etablere bedriften din. Spesifiser alt slik at du ikke blir overrasket over gebyrer på veien - snakk med en ekspert hvis du er usikker på detaljene. Trenger du finansiering? Butikklokale? Spesialutstyr? Ansatte? Hjelp til merkevarebygging? Markedsføringsmateriell? Listen kan fort bli lang. Lag en omtrentlig oversikt over utgiftene dine det første året, i det minste slik at du kan prioritere kostnader og beslutninger når virksomheten din er oppe og går.
  3. Lag en forretningsplan.

    De forrige trinnene har lagt grunnlaget for forretningsplanen din - det er her du formaliserer ideen din og skisserer strategiene og taktikken du skal bruke til å starte virksomheten. I planen din må du inkludere du alt fra forretningskonsept til teknologibehov - vær så detaljert som mulig. Ideelt sett bør du ha detaljert informasjon om første, tredje og femte år, slik at du kan vise til vekst og langsiktige mål i dokumentet. Lag en forretningsplan som er realistisk og nyttig. Det kommer du til å være glad for senere.

TIPS FRA VISTAPRINT

U.S. Small Business Administration tilbyr en gratis forretningsplan som hjelper deg med å fylle ut en egen, omfattende forretningsplan.

  1. Sett opp et budsjett.

    Et budsjett er et naturlig resultat av en forretningsplan, så dette trinnet bør være nærmest klart så snart du har ferdigstilt planen. Gå gjennom budsjettet, og kontroller at selv de minste tingene blir tatt med. Deretter bør du fordele budsjettet på seks, 12 og 24 måneders tidslinjer. Planlegg to år frem i tid. Det hjelper deg (og bedriften) å holde fokus. Budsjettet ditt må skissere hvor de store utgiftene er (kanskje husleie), og du må også identifisere muligheter der du kan være mer kreativ med finansiering ... enten du leter etter gratis ressurser eller bytter med en annen liten bedrift.

Følg lokale retningslinjer.

Når du har tenkt godt gjennom forretningsideen din og fått den ned på papir, er det tid for å offentliggjøre den. Følg disse fire trinnene for å unngå juridiske forsinkelser eller fremtidige problemer.

  1. Registrer firmanavnet ditt.

    Når du har valgt et navn til bedriften din, må du beskytte det ved å registrere det hos en offentlig myndighet. Dette lar deg hevde at du “gjør forretninger som” det valgte firmanavnet ditt. Det er et nødvendig trinn for å offisielt drive en virksomhet som enkeltpersonsforetak.
  2. Innhent tillatelser og lisenser.

    Hvilke tillatelser og lisenser du trenger kan variere fra sted til sted, men det er viktig at du sikrer at driften er lovlig! Før du åpner dørene, må du sørge for at du oppfyller disse kravene. Du finner nødvendig informasjon her.
  3. Velg et regnskapssystem.

    Så er det på tide å få orden på økonomien. Du må åpne en firmakonto, holde oversikt over hva du bruker og lage en liste over leverandører og kunder. Hvis du ikke har erfaring fra regnskap, kan det være lurt å kontakt en regnskapsfører for å sikre at du gjør alt riktig og unngår ubehagelige overraskelser med gebyrer og skatter.
  4. Kjøp forsikring:

    Et enkeltpersonforetak er ofte en forlengelse av deg selv, og det føles kanskje som barnet ditt. Og hva gjør man ofte når man får barn? Kjøper en helseforsikring eller åpner en sparekonto i deres navn ... slik at de alltid skal være trygge. Det samme gjelder når du starter din egen bedrift.

Gjør det profesjonelt.

For å få bedriften din opp og stå, er det noen ting du må gjøre for å få den til å fremstå profesjonell. Inkluder disse fem sjekklisteelementene for småbedrifter for å gi virksomheten den tilstedeværelsen og troverdigheten den fortjener.

  1. Lag din egen hjemmeside.

    I dag er en egen hjemmeside nesten en selvfølge for alle bedrifter. Det er ofte den som gjør at kundene blir oppmerksom på deg. Lag en profesjonell hjemmeside som gjenspeiler bedriftens verdier og tilbud for å kommunisere det merkevaren din kan tilby potensielle kunder.

TIPS FRA VISTAPRINT

Synes du det virker uoverkommelig å skulle lage din egen hjemmeside? Prøv vår hjemmesidebygger. Den er utrolig enkel å bruke og er beregnet for deg som har en liten bedrift. Eller du kan la oss lage den for deg.

  1. Lag en egen e-postadresse til bedriften.

    Det er vel nærmest en selvfølge at bedriften trenger en egen e-postadresse. Det handler om troverdighet, og det å svare fra din personlige Gmail-konto kan virke uprofesjonelt. I stedet bør du sørge for å ha to kontoer, en for deg og en for generelle forespørsler og meldinger fra kunder som formidles via hjemmesiden din. På den måten kan du enkelt prioritere.

TIPS FRA VISTAPRINT

I tillegg til tradisjonelt, trykt markedsføringsmateriell, bør du utnytte sosiale medier! Skap spenning rundt bedriften som snart skal åpne med iøyenfallende innlegg på Facebook, Instagram, LinkedIn og lignende - du kan starte i vårt Social Design Studio.

  1. Bestill markedsføringsmateriell.

    Du bør på ingen måte undervurdere hvor viktig det er med tradisjonell, trykt markedsføringsmateriell. Visittkort, postkort, brosjyrer og flyers er utrolig nyttig og kan brukes på mange ulike måter. Husk at visittkort også kan inneholde en liten belønning, og postkort kan brukes som en liten personlig hilsen når du sender av gårde bestillinger. Design markedsføringsmateriell i bedriftens egne farger, og bruk logoen din sammen med nyttig og relevant informasjon. (Som åpningstider og kontaktinformasjon!)
  2. Bruk nettverket ditt.

    Bruk nettverket ditt og enhver mulighet til å fortelle om bedriften din. Delta på (eller spons) lokale arrangementer, snakk med folk mens du står i kaffekø, skaff deg plass i et kontorfellesskap eller ta opp kontakten med folk som kanskje kan være interessert i det du driver med. Nettverksbygging spiller en utrolig stor rolle når du skal få en bedrift på bena.
  3. Åpne dørene til bedriften.

    Når du har lagt grunnlaget for å starte din egen lille bedrift, bør du bestille markedsføringsrekvisita og spre ordet til nettverket ditt. For nå er det snart på tide å åpne dørene (enten digitalt eller fysisk) og komme i gang! Skap spenning rundt åpningen din med et spesielt arrangement eller kampanjetilbud i begrenset tid.
  4. Tilby førsteklasses kundeservice.

    Kunder forventer et høyere servicenivå når de prøver noe nytt, så sørg for at bedriften din blir kjent for bransjens beste service. Lojale kunder og en minneverdig kundeopplevelse vil bidra til å opprettholde virksomheten din i det lange løp, så invester tid, energi og omsorg i kundene dine.

Tenk på hvem som kan støtte deg.

Små bedrifter drives ofte av en person alene ... og det kan føles ensomt noen ganger. Så tenk litt på hvem du kan støtte deg til og som kan motivere deg når ting blir tunge.

  1. Finn en mentor.

    Dette kan være enklere sagt enn gjort, men en mentor er en undervurdert verdi for alle som driver en liten bedrift. En upartisk tredjepart har et mer objektivt blikk når du må ta krevende beslutninger. Prøv å finne noen som har erfaring med å drive virksomhet selv, en person som er til å stole på og som du ser opp til. Kanskje en tidligere sjef, kollega eller lærer.
  1. Benytt deg av gratisressurser.

    Budsjettet til en liten bedrift er ofte stramt, så benytt deg av de gratisressursene som finnes. Sosiale medier er en utmerket måte å markedsføre bedriften din på uten å bruke så mye som en krone. Mange sosiale plattformer tilbyr gratis analyseverktøy, slik at du kan evaluere avkastning på investering og avgrense målgruppen din. Dropbox tilbyr et skybasert lagringssystem for bedriften din, slik at du kan jobbe hvor som helst - f.eks. på ditt lokale bibliotek, felleskontor eller kaffebar. Og bruk plattformer som LinkedIn, Clubhouse og Twitter for å holde deg oppdatert på de siste trendene.
  2. Be om hjelp.

    Selv om du driver bedriften alene, betyr ikke det at du ikke kan få hjelp av nettverket ditt. Hvis du har en tidligere kollega som har kunnskap om et spesielt område, kan du be ham eller henne om råd. Kanskje har du en venn som er god på strategiplanlegging? Bruk kunnskapene hans eller hennes for det de er verd. Kanskje datteren til naboen er god på regnskap? Spør om hun kan hjelpe deg. Vi tipper at venner og bekjente gjerne hjelper deg hvis de blir spurt. Tenk på hvordan du kan få ut det beste av dem rundt deg, slik at du får bedriften på bena og i gang uten å bli utbrent.
  3. Minn deg selv på hvorfor du gjør dette.

    Det kan være lett å miste drømmen av syne når man starter egen bedrift. Sett av et par minutter hver dag for å reflektere over *hvorfor* du har valgt å følge drømmen din. Det gir deg motivasjon i tunge tider. Det å starte en bedrift er en prosess ... prøv å glede deg over den! Det er en stor glede å se at bedriften går godt og vokser.

Start shoppingen