Fra visjon til merkevare:
Slik bygde Jody Merrill btone FITNESS

En av de viktigste tingene når du skal starte en bedrift, er å etablere en merkevareidentitet. Det hjelper deg å skape troverdighet som bedrift og skiller deg ut fra konkurrentene. Her kan du lese mer om hvordan Jody Merrill, grunnlegger og eier av btone FITNESS, har bygget opp en bedrift som kjennes igjen over hele landet.

Bak bedriften

Etter å ha jobbet som logoped, ble Jody lidenskapelig opptatt av kondisjon da moren døde av kreft. Hun begynte å løpe maraton og triatlon, men for ti år siden ønsket hun å begynne å trene litt roligere. Btone er et unikt, mindre treningsstudio som legger vekt på langsomme bevegelser. Jody beskriver det som noe som «ser ut som yoga, men føles som crossfit.» På den tiden følte hun at det ikke fantes så mange mindre treningsstudioer, bortsett fra dem som satset på yoga og spinning. Da hun flyttet tilbake til Massachusetts, så hun at tiden var inne for å virkeliggjøre treningsvisjonen sin. I etterkant har hun satset på franchisetakere, og innen ett år etter oppstart åpnet det ni andre studioer andre steder.

Som de fleste som driver en liten bedrift, gjorde hun det meste selv i starten. Hun lagde en forretningsplan, og under et år senere åpnet hun dørene for første gang. «Da jeg først hadde bestemt meg, var det bare å kjøre på. Det fantes ikke «nei». Ikke sjelden sa folk: «Du er gal. Hva driver du med?» «Jeg holder på å finne ut av det», svarte jeg.

Selv om Jody ikke hadde noen formell forretningserfaring, stolte hun på mentorer og sitt eget instinkt om at btone skulle lykkes. I begynnelsen, «Jeg hadde ingen forventninger. Jeg ville bare leve livet mitt. Det hadde ikke noe å gjøre med penger ... det var bare rett og slett en utfordring? Klarer jeg det? Kan jeg etablere dette?»

NYTTIGE RÅD

«Jeg skulle ønske jeg hadde hatt litt mer erfaring. Det er helt klart en utfordring, fordi det å eie en bedrift er så utrolig personlig ... og sosiale medier kan være så utrolig upersonlige.» Hvilken tilnærming har hun nå? «Responder, ikke reager.»

Bygge en merkevare

En av de første tingene Jody gjorde da hun startet btone, var å lage en logo. Hun fikk hjelp av en venn. «Den sirkulære delen av logoen min har alltid vært slik jeg så for meg. Den har alltid vært der. Så måtte vi få folk til å forstå hva vi er, fordi vi kom inn i et marked der ingen visste hva vi gjorde.» Så de innlemmet deler av maskinen og en person i sirkelen for å gi mer kontekst til potensielle kunder.

«Stemmen og tonen i bedriften har ikke fokusert på kalorier/ bikinikropp/sommerkropp, men oppmuntrer i stedet til en mentalitet som er opptatt av egenkjærlighet. Det er greit å ha det morsomt samtidig som man blir sunnere! Og hvis det er noe det siste året har lært oss, så er det at helsen vår ikke er noe vi kan ta for gitt.»

I dag bygger Jody merkevaren videre ved å satse på unike relasjoner. «Vi har alltid snakket om «oss». Nå er alt så automatisert, men bruk litt tid på å se hva som virkelig fungerer for folk. Det er ofte relasjoner som motiverer dem til å fortsette, og det er utrolig motiverende for meg også. Jeg blir så glad når jeg ser at noen responderer på det jeg sender. Du vil ha en personlig relasjon til andre og la dem vite at du finnes. Du er en person. Jeg er ikke en robot.»

Jody understreker også hvor unik btone er. «Folk vil komme tilbake til deg fordi det ikke finnes noen andre som deg.»

btones viktige markedsmateriell

Postkort var det første markedsføringsmateriellet Jody kjøpte for btone. «Jeg liker at folk har noe å kjenne på, og all nødvendig informasjon om oss tår på dem. Det har egentlig ikke endret seg så mye på de 10 årene.» Postkortene har et bilde av deres unike maskin, nettadresse, logo og et introduksjonstilbud.

Og som de fleste bedriftseiere, har Jody en bunke visittkort for hånden. Hun foretrekker litt tykkere kort, fordi de er lettere å finne og skiller seg mer ut. På btoness visittkort er bakgrunnen mørk og skriften metallisk. Designet er enkelt med btones logo, hennes navn, e-postadresse og telefonnummer.

En annen viktig ting er vannflasker – de varierer i farge og stil, men har alltid btones logo. «Vi satser på ting som kan bukes under treningen, og samtidig er det verdifull markedsføring siden man også bruker dem andre steder. Det kan være barnas fotballkamp eller på golfbanen eller lignende.» Slik sørger du for at merkevaren kjennes igjen på stadig nye steder.»

Caps er en annen nødvendighet («Hvem liker ikke å beskytte seg med en caps?"), ikke minst om sommeren. Jody liker capser, fordi menn og kvinner kan bruke samme type, og hun trenger ikke kjøpe mange ulike størrelser. Hun har også lagt merke til at kundene er svært glade i topper, gensere og t-skjorter. En annen ting Jody aktivt bruker er logopenner. «Alle trenger en penn! Vi har valgt en enkel modell med kun logo. Det handler bare om at man skal kjenne igjen merket.»

Etter at Jody åpnet btone, satset hun på jungeltelegrafen som markedsføring av bedriften. «Vi kunne åpne studio nummer to i løpet av seks måneder. På den tiden fantes det ikke Facebook-side for bedrifter. Egentlig fantes det ingen sosiale medier. Jeg hadde en personlig Facebook-side, og jeg ville bli venner med folk ... det var slik jeg drev markedsføring.» I dag bruker Jody fortsatt sosiale medier og mener at det er den tingen som har endret seg mest i btones 10 år som bedrift.

«De algoritmene som hjemsøker meg med joggebukser i alle farger er den samme som hjelper folk å finne btone. Jungeltelegrafen er fortsatt den mest effektive, innflytelsesrike og rimelige markedsføringen, men vi stoler på at teamet vårt fortsetter å samhandle med potensielle medlemmer på Facebook og Instagram.»

Noen tanker om hva som trengs i fremtiden? Jody planlegger å bestille paraplyer. «Det er bare noen ting som er utrolig nyttige og som du trenger, så hvis det skal stå et navn på den, hvorfor ikke vårt?»

Driften under pandemien

«Det er utstyret vårt som gjør oss unike. Du kan ikke gjøre det hjemme. Det siste året har vært utrolig vanskelig. Vi har prøvd å gjøre vårt beste ut av situasjonen, men det har ikke vært det samme. For småbedrifter har det vært et vanskelig år,» sier Jody.

Under koronapandemien har hun måttet kutte kostnadene og drive så minimalistisk som mulig. Jody måtte snu på hælen og endre driften. btone begynte å tilby kortere treningsøkter via Zoom, slik at kundene kunne holde kontakten med sine vanlige instruktører og dem de trener sammen med. Jody la merke til at disse øktene var viktige for å holde treningsmoralen oppe (for kunder og instruktører som ønsket å holde kontakt), men ikke særlig lønnsomme.

Nå som treningssentrene er åpne igjen, har de gjort noen tilpasninger for hvordan økene gjennomføres. Instruktørene tilbyr hjelp uten berøring, og kundene har vendt seg til å bruke munnbind.

Syn på fremtiden

Ettersom verden langsomt går tilbake til «normalen», forteller Jody at btone ser på ytterligere franchisemuligheter andre steder både i USA og i utlandet. «Her hjemme håper vi at flere og flere kunder skal komme tilbake til sine lokale treningssentre. Det blir ikke helt det samme hvis man ikke kan trene sammen med andre og få støtte og veiledning av trenere.» Hun kan også fortelle at før nedstengningen planla de å delta på messer for trening og franchise, så de kommer til å trenge litt utstyr til messepresentasjon i fremtiden.

Jody elsker helt klart å drive sin egen bedrift, selv om det er mange utfordringer. Selv mener hun at det aller beste med å drive for seg selv er at man har kontroll over egen tid. Plutselig gikk det et lys opp for meg at jeg kunne gå ut og møte noen til lunsj på dagtid.» Og etter ti år i bransjen, er hun klar for et nytt tiår. «Jeg gleder meg til å se den videre veksten. Jeg vil finnes de riktige menneskene, slik at vi kan fortsette å utvikle merkevaren og nå ut til stadig flere.»

Related articles

Hvordan småbedrifter forandrer seg i 2021

Start på ny frisk i 2021 med nye idéer for å endre bedriftsstrategien din

Read more

13 inexpensive marketing ideas for small business owners

Check out our 13 budget-friendly ideas to promote your business

Read more

How to market your spa, salon, or gym after COVID-19

Get customers excited about new offerings, promotions, and safety policies.

Read more

How to safely reopen your spa, salon or gym

Keep customers and employees safe as you start offering personal services again.

Read more

Start shoppingen