Slik lager du juleinnpakning som fenger kundene

Forventet lesetid: 7 minutter

Juletiden er antagelig den travleste perioden for de som driver en mindre bedrift. Og selv om det er en rimelig utfordrende periode, så gir denne tiden på året en unik mulighet til å bygge opp kundeforhold som varer lenge etter at alle (endelig) er lei av julemarsipanen.

Så hvordan kan du fryde kundene dine denne julen og sørge for at de blir stamkunder? Lag innpakningen så flott at de kommer til å like den like mye som selve gaven.

Det er heldigvis mange måter du kan oppnå dette på, uten å bruke mange penger eller investere i splitter ny juleemballasje. Fra sesongens flora til kreative farger – det er ingen grenser for hva du kan gjøre for å spre litt ekstra juleglede.

Start med begynnelsen: Bestem deg for hvilken stil juleinnpakningen skal ha.

Før vi gir deg noen ideer for hvordan du kan pakke inn julegavene dine, skal du få et praktisk råd som gjør at du kan spare penger og få et profesjonelt – og julete – uttrykk: Bestem deg for den generelle stilen, og hold deg til det. Det er lett å bli revet med blant silkebånd og glitrende julepapir og ende opp med å ville gjøre alt. Men når du først har valgt en stil som passer med virksomhetens personlighet – enten det er rustikt eller glamorøst – er det mye enklere å lage vakker og kreativ innpakning.

Så la oss se på noen enkle og rimelige ideer for juleinnpakning som gjør at du får stamkunder (og de verdifulle delingene på Instagram).

  1. Gi innpakningspapiret et løft.
  2. Pynt det med bånd og hyssing.
  3. Utsmykk det med håndtegnede drodler.
  4. Fiff det opp med kvaster, blomster og urter.
  5. Er du i tvil – bruk klistremerker!
  6. Sett på julelapper og hengeetiketter.
  7. Frisk opp pakkene med tilpasset teip og returetiketter.
  8. Ta sats og bruk esker og postposer med merkeprofilering.
  9. Gjør det enkelt og praktisk med tilpassede papirposer.
  10. Legg ved et postkort for å vise takknemlighet.

1. Gi innpakningspapiret et løft.

Den enkleste og rimeligste måten du kan få forsendelsene dine til å skille seg ut på, er med innpakningspapir. Velg et mønster eller en farge som du ikke pleier å bruke, så føles pakkene dine umiddelbart ekstra spesielle.  Du behøver ikke en gang bruke tradisjonelt julerødt eller -grønt hvis det ikke passer med merkevaren din. Andre muligheter som er vel så festlige, er for eksempel å ha alt i elegant hvitt eller metall, eller velge prikkete mønster eller pyntet gråpapir. Hvis du velger en mer nøytral farge, betyr det også at du kan får brukt opp eventuelt overflødig papir ved en annen anledning. 

2. Pynt det med bånd og hyssing.

Med mindre gavepakkeferdighetene dine er spesielt Instagram-vennlige, bør du kanskje supplere innpakningen med litt pynt. Da er det bra med bånd og hyssing. Rimelig, klassisk, vakkert *og* allsidig. 

Her er noen fargekombinasjoner som føles spesielt passende:

  • Bredt, fargesterkt satengbånd på enkelt gråpapir. –  Alle farger passer godt til gråpapir. – Dype rødfarger ser spesielt festlig ut, mens elegant sort gjør at pakken virker mer luksuriøs.
  • Tvunnet rød og hvit hyssing til gråpapir eller ensfarget hvitt papir. Det gir et enkelt minimalistisk uttrykk som ser klassisk og forseggjort ut.
  • Svart eller sølvfarget bånd på ensfarget hvitt papir. Denne tidløse fargekombinasjonen slår aldri feil.

3. Utsmykk innpakningen med håndtegnede drodler.

Jada, vi hører hva du sier: Hvem har tid til det? Men hør her. Hvis du har et stramt budsjett, men kan være litt kreativ, kanskje du kan tegne en særegen drodle på hver pakke. Alt du trenger er gråpapir og en tusj … og krusedullene behøver absolutt ikke være kompliserte eller tidkrevende. Kunder som liker å handle i mindre bedrifter, setter pris på det personlige preget.

Her er noen ideer det er lett å sette ut i live og som garantert imponerer:

  • Snøfnugg. Du kan gjøre det så detaljert du vil, men selv enkle, ujevne rundinger av ulik størrelse gir den rette effekten. Ekstra inntrykk gjør det, om du tegner dem på svart gråpapir for litt ekstra kontrast.
  • Sløyfer, kranser eller julepynt. Tegn dem slik at det ser ut som de «henger» fra toppen av pakken.
  • Trær i vinterskrud. Det høres kanskje fancy ut, men hvis du kan tegne rette streker, blir dette bra.
  • En enkel snømann. Gulrotnese valgfritt, men kan anbefales!
  • En kort, håndskrevet melding. Vær litt ekstra kreativ med en vits eller en julegåte.
  • Sukkerstenger. Ta frem den røde tusjen for en spesielt julete farepalett.

4. Fiff det opp med kvaster, blomster og urter.

Dette er en annen rimelig måte å skape vakker juleinnpakning på som sprer glede. Ta deg en tur rundt i hagen eller den nærmeste parken eller skogen og ta med noen grønne kvister – furu, einer, gran, kristtorn, bjørk … det du måtte finne. Selv en kvast med rosmarin fungerer godt – den dufter godt og holder seg lengre enn de fleste andre planter.

Du kan gjøre det enkelt å bare sette en kvist bak gavebåndet eller hyssingen, eller du kan kombinere det med annen pynt – slik som små julekuler, bjeller eller kongler. Og hvis du føler deg spesielt kreativ, kan du lage et juletre fra en kvist som er formet som det (sypress eller einer er ypperlig) og sette en håndtegnet stjerne på toppen.

5. Er du i tvil – bruk klistremerker!

Klistremerker er et av de mest allsidige av alle markedsføringsverktøy. Du kan bruke dem nesten overalt for en umiddelbar visuell oppgradering. Og det gjelder juleklistremerker også. Bruk dem til å forsegle små papirposer, silkepapir eller konvolutter, for å feste kristtornkvaster til gaveesker eller som en overraskelse inne i pakken. (Alle liker enkeltvise klistremerker!)

Jul- eller nyttårsklistremerker er supre fordi de kan være en kostnadseffektiv måte å pynte produktene dine til jul på, samtidig som merkevaren din er synlig.  Og hvis du ønsker å kunne bruke dem etter julesesongen, kan du oppgradere det vanlige klistremerkedesignet ditt med en spesiell effekt som gull- eller sølvfolie. Det setter litt stas på pakkene og ser ikke rart ut ved andre spesielle anledninger. 

6. Sett på julelapper og hengeetiketter.

Hvis du ser etter ideer til produktetiketter, er klistremerker alltid et godt valg. Men for å gi det et ekstra løft kan du ta med hengeetiketter også. Hvis du har en fysisk butikk, kan du bruke dem på mer enn én måte – du kan bruke dem som produktetiketter i butikken og som merkeprofilering på innpakningen. Du kan til og med designe dem som julegavelapper og sette av nok plass til at kundene kan skrive inn navn på «til» og «fra».

7. Frisk opp pakkene med tilpasset teip og returetiketter.

Dersom du sender ut bestillinger, må du ha fraktmateriale med merkevaren på. Utsiden av pakken er det første kundene ser, så bruk den muligheten til å imponere dem fra første sekund. Det er ingen grunn til å overdrive og kjøpe en haug med juleesker hvis budsjettet ikke strekker til. Adresseetiketter med julemotiv og pakketeip med varemerket ditt på kan pynte opp den vanlige emballasjen din. Når det kommer til stykket, er det jo ofte de små tingene som teller.

Tips fra VistaPrint

For et mer miljøvennlig valg kan du prøve vannaktivert pakketeip. Den er trykket på gjenbrukbart kraftpapir og forsterket, så den beskytter pakkene din fra tyveri og manipulasjon.

8. Ta sats og bruk esker og postposer med merkeprofilering.

Hvis du ønsker å virkelig ta sats og gjøre utpakkingen til en opplevelse, da er esker med vippelokk tingen. Vær kreativ og se på alle detaljer – tekst og andre designelementer strategisk plassert, guider kundene gjennom utpakkingen. Du kan for eksempel la utsiden være enkel, men fristende, mens du på innsiden overrasker dem med fargerik juleinspirert mønster når de åpner esken. Bonuspoeng til deg om du også tar med silkepapir, treull, noen morsomme klistremerker eller et personlig takkekort.

Hvis du sender mindre ting, er tilpassede postposer et rimelig alternativ som kan se stilig og festlig ut. Bruk et iøynefallende design på utsiden, og legg ved en takkekupong eller en morsom liten gave som en overraskelse på innsiden.

9. Gjør det enkelt og praktisk med tilpassede papirposer.

All juleinnpakning må ikke være overdådig og voldsom (og fordre tegneferdigheter). Du kan så absolutt gjøre det enkelt og likevel imponere. Som for eksempel ved å oppgradere de vanlige papirposene dine med et julemotiv. Ensfarget hvitt papir eller gråpapir passer godt sammen med alle fargetemaer, og du kan kombinere det med et klistremerke, litt gavebånd eller hyssing, hengeetiketter eller til og med litt pynt.

Tips fra VistaPrint

Et mer miljøvennlig alternativ er gjenbrukbare tøyvesker. Bruk dem som en spesiell oppmerksomhet til de mest lojale kundene eller ved spesielt store innkjøp. Gi dem et flott design slik at kundene dine vil bruke dem overalt – og vise frem logoen din samtidig.

10. Legg ved et postkort for å vise takknemlighet.

Gjennomtenkte takkekort har blitt vanlig i selvstendige butikker, selv utenom juletiden. Innehavere av mindre butikker setter virkelig pris på hvert eneste kjøp, og kundene liker å føle seg verdsatte.

Så i jula kan du gjøre noe litt spesielt. En håndskreven beskjed er alltid populært, men hvis du har dårlig med tid, kan du legge til en trykket beskjed på et postkort og bare skrive inn mottakerens navn øverst. De kommer til å sette pris på den personlige vrien.

Andre måter du kan sørge for at beskjeden din blir husket på, er ved å formulere en morsom eller passende melding, inkludere et spesielt tilbud for å inspirere til gjenkjøp eller å gjøre det så fint at de har det utstilt (og blir påminnet om virksomheten din!).