Vis deg frem og skill deg ut:
Hvordan altmuligmannen Mark Monjonell markedsfører småbedriften sin

En av de største utfordringene småbedriftseiere møter, er å skille seg ut fra konkurrentene – uansett hvilken bransje du er i. Her kan du lese mer om det viktigste markedsføringsmaterialet til altmuligmannen Mark Monjonell og hvordan han bruker visittkort, bilmagneter, pikétrøyer og mer for å skape et profesjonelt utseende og gjøre bedriften sin kjent.

Bak bedriften

Du har kanskje hørt ordtaket som sier at hvis du gjør det du er glad i, kommer du aldri til å føle at du har jobbet en eneste dag i livet ditt. Og selv om mange småbedriftseiere lever ut en lidenskap, er de nok enige om at det er ganske mye jobb med å drive sin egen bedrift.

Som eier av Handyman Barcelona, er Mark Monjonell et ideelt eksempel – han gikk fra en fulltidsjobb for å leve ut lidenskapen sin som altmuligmann for seks år siden. «Jeg hadde en veldig kjedelig kontorjobb, og på fritiden hjalp jeg venner med småreparasjoner. Min kone la merke til at jeg virkelig likte denne typen arbeid og oppmuntret med til å følge denne lidenskapen. Jeg syns at alle burde gjøre det de elsker.»

Mark begynte med reparasjonsarbeid da han var barn – hans far var husmaler da han vokste opp. Som barn, hjalp Mark sin far om sommeren – når han ikke var opptatt med å demontere og montere sykler. Han sier at nysgjerrigheten hans gjorde and han begynte å fikse ting og etterhvert tenke på at han kunne gjøre det til et levebrød.

I dag gjør han alt fra å henge opp bilder (Mark er ekspert på vanskelige og skjeve vegger i hundre år gamle hus) til å bygge om hele hus. Han elsker å drive sin egen bedrift fordi «det lar deg bestemme over din egen tid. Tiden kommer ikke tilbake – for meg er det dyrebart – i tillegg lærer du noe nytt hver eneste dag.»

Marks verktøysett for markedsføring

Når Mark startet opp, var det første markedsføringsmaterialet han bestilte en flyer – selv før han hadde bestemt seg for et navn til bedriften. («Det var idiotisk av meg», legger han til.) Mark skjønte at han trengte å heve nivået med et logodesign, et virkelig firmanavn og profesjonelle bilder. Han tok kontakt med en freelance-designer for å lage en logo og få hjemmesiden opp og gå, og arbeidet med en fotograf for å skaffe seg noen profesjonelle bilder.

«I begynnelsen brukte jeg massevis med flyers fordi jeg bodde i et spesielt nabolag med mange migranter.» Han ønsket å benytte seg av sine språkkunnskaper for å rette seg mot engelsktalende kunder, så Mark brukte flyers til å gjøre seg kjent – han la dem fra seg på kafeer, i barer, i butikker og mer. Nå har han i tillegg lagt til sosiale medier – markedsføringstaktikken hans er korte videoer og innlegg på Facebook og Instagram. Mark bruker alle disse kanalene til å reklamere for at han snakker fire språk – denne unike evnen hjelper ham å skille seg ut fra mengden og tiltrekke seg flere kunder.

«I begynnelsen brukte jeg massevis med flyers fordi jeg bodde i et spesielt nabolag med mange migranter.» Han ønsket å benytte seg av sine språkkunnskaper for å rette seg mot engelsktalende kunder, så Mark brukte flyers til å gjøre seg kjent – han la dem fra seg på kafeer, i barer, i butikker og mer. Nå har han i tillegg lagt til sosiale medier – markedsføringstaktikken hans er korte videoer og innlegg på Facebook og Instagram. Mark bruker alle disse kanalene til å reklamere for at han snakker fire språk – denne unike evnen hjelper ham å skille seg ut fra mengden og tiltrekke seg flere kunder.

Mark har også brukt visittkort helt fra starten av – «de var blant mine første utgifter som bedriftseier.» Han bemerker, «du bør alltid ha med deg flere visittkort enn du tror du trenger.» Mark deler ut ekstra kort til kunder for at de skal kunne gi dem til venner og oppmuntre til munn-til-munn-markedsføring, og bytter også visittkort med andre profesjonelle.

MÅ-HA-RÅD

Mark har et lite bilde av ansiktet sitt på siden av visittkortet slik at kundene vet hvem han er og hvordan han ser ut før han dukker opp på en jobb. «Jeg føler at folk kjenner meg når jeg kommer inn i huset deres.»

Et annet uunnværlig produkt for markedsføringen til Mark er tilpassede pikétrøyer og t-skjorter. «Jeg har stor tro på du må være profesjonell – og at førsteinntrykket teller, mye. «Jo renere du ser ut, desto mer troverdig er bedriften din – selv om jeg bare er en mann som reparerer ting.»

«Jeg har stor tro på du må være profesjonell – og at førsteinntrykket teller, mye. Jo renere du ser ut, desto mer troverdig er bedriften din – selv om jeg bare er en mann som gjør ting.»

Han bruker mange fargekombinasjoner og stiler på t-skjortene, men logoen has er alltid lik. «Pikétrøyer er den formelle uniformen min når jeg treffer kunder for første gang eller har et intervju. Hvis jeg skal male en leilighet, har jeg på meg en hvit t-skjorte med logo. Hvis jeg skal reparer noe, en farget t-skjorte med logo.»

Bilmagneter er et nyere tilskudd til det uunnværlige markedsføringsmaterialet til Mark – de gjør bilen hans (familiebilen) legitim enten han parkerer på en lastesone eller setter fra seg materiale på en arbeidsplass. «Jeg har stor tro på at det enkle er effektivt», så bilmagneten hans består bare av firmanavn, logo, telefonnummer og hjemmesideadresse.

MÅ-HA-RÅD

Mark ber alltid om anmeldelser fra kunder, uansett hvor liten jobben er.
«Jeg kan fortelle deg hvor god jeg er, men du vet det ikke før jeg er i huset ditt.»

Høysesong … og en pandemi.

Mark driver for det meste på med vanlig vedlikehold og reparasjoner hele året, mens sommeren forblir en stor malesesong for ham. Han har jobbet med å bygge et nettverk av spesialistleverandører, slik at han kan overlate jobber han ikke kan gjøre til dem. Det kan være på grunn av mangel på tid eller ekspertise (elektrisitetsarbeid, for eksempel) «Den tingen jeg hadde ønsket jeg visste mer om før jeg startet min egen bedrift, er hvor vanskelig det å forholde seg til uprofesjonelle handelsmenn. Stole på folk du har jobbet med før i tiden og bygge forretningsforhold. I tillegg kan du takle flere mennesker med flere tjenester.»

COVID-19-pandemien har hatt både positive og mindre gunstige virkninger på virksomheten til Mark. Han mistet noen av sine største bedriftskunder, siden mange stengte ned og folk begynte med hjemmekontor. Men siden folk er mer hjemme, oppdager de ting som må repareres eller bestemmer seg for å gjøre noen forbedringer – så da får han disse jobbene. Mark har tilrettelagt metodene sine for at de skal overholde sikkerhetsprotokollene til pandemien også. Han bruker munnbind når han jobber og lar kundene vente i et annet rom for å holde fysisk avstand.

Syn på fremtiden

For øyeblikket er Mark fornøyd med omfanget av virksomheten sin. «Jeg foretrekker å arbeide fra prosjekt til prosjekt. Hver dag er ulik, og på den måten kan jeg bygge et team per prosjekt.» Men han tenker også på hvordan han kan skape vekst for bedriften sin – han leker med tanken om en franchise, siden han er sikker på at ethvert marked har behov for en pålitelig, engelsktalende altmuligmann.

Han tenker også på hva han kan gjøre for å utvide markedsføringsmaterialet sitt. «Det finnes så mange ting å velge mellom, men jeg tror at det neste jeg trenger er en magnet til å sette på motorsykkelen min. Jeg bør også skaffe meg noen flyers, for de er flotte å gi til kunder slik at de enkelt finner nummeret mitt, eller å legge fra meg på kafeer og jernvareforretninger.

Til slutt gav Mark oss noen råd til andre ferske bedriftseiere. «Vær presentabel og alltid presis. Det er bra ikke å love for mye siden ting ikke alltid går etter planen»

MÅ-HA-RÅD

Det beste rådet Mark har fått for bedriften sin? «Gjør det du liker å gjøre, så gjør du det rett.»

Related articles

Skaff deg stilen Lokal bevissthet

Markedsfør merkevaren din med markedsføringsmateriale laget for å flytte på seg.

Read more

13 inexpensive marketing ideas for small business owners

Check out our 13 budget-friendly ideas to promote your business

Read more

Hvordan småbedrifter forandrer seg i 2021

Start på ny frisk i 2021 med nye idéer for å endre bedriftsstrategien din

Read more

De beste skrifttypene til visittkort

23 skrifttyper som designere bruker på visittkort.

Read more

Start shoppingen