Slik starter du en liten hjemmebasert bedrift

Rundt 50 % av alle småbedrifter drives hjemmefra. Og nå bruker mange mer tid hjemme en noen gang. Derfor kan dette være det riktige tidspunktet for å lansere sin egen lille bedrift.

Det er mange gode grunner til å jobbe hjemmefra – eller bak pc-en. Driftskostnadene er lave, fleksibiliteten er stor og noen ganger kan man også spare skatt. Du får mulighet til å tjene penger på lidenskapen din, tjene litt ekstra og lære mye nytt.

Hvis du vurderer å starte egen bedrift, kan du følge disse trinnene:

  1. Vurder om bedriftsideen din er egnet til hjemmebasert drift.

  2. Hvis den er det, kan du lage deg et kontor eller arbeidssted.

  3. Lag forretnings- og markedsføringplaner.

  4. Sørg for at du følger lokale lover og forskrifter.

1Tenk godt gjennom om en hjemmebasert modell er det riktige for deg.

Hvis du vil starte en bedrift som krever lite direkte kontakt med andre mennesker, er en hjemmebasert modell ofte flott. Enten du åpner en nettbutikk som skal selge t-skjorter eller tilby nettsidedesign, kan du enkelt gjøre dette over alt. Det eneste du trenger er et stabilt internett.

Er du sminkør og ønsker å tilby tjenestene dine hjemme hos deg selv? Eller regnskapsfører som vil invitere kunder hjem under skatteoppgjøret? Selv om du kan gjøre dette hjemmefra, vil du antakelig trenge mer enn et sminkebord eller en pc. Tenk over om du synes at det er greit at kundene kommer inn i hjemmet ditt og i hvilket grad det er mulig for deg å tilby profesjonelle omgivelser.

Hvis du ikke føler deg komfortabel med at kundene kommer inn i hjemmet ditt, kan du fortsatt oppfylle drømmen din – du kan besøke kundene dine hjemme hos dem eller på kontoret deres eller investere i en bil for å gjøre bedriften din mobil.

2Etablere kontor eller arbeidssted.

Hvis du jobber hjemmefra, er det viktig å lage et skile mellom jobb og privatliv. Selv om det bare er et skrivebord i hjørnet av stua, bør du sette av et område i hjemmet der du skal jobbe. Det er viktig både psykisk og for produktiviteten. Dette området bør du holde ryddig, ikke minst hvis du tar imot kunder hjemme.

Når du er klar til å ta i bruk arbeidsplassen, bør du tenke på disse punktene for å sikre at infrastrukturen er god nok:

  1. Strøm.

    Ekstra pc-er og skrivere krever mer strøm, så kontroller at du har det som trengs.

  2. Internet.

    Kontroller at internettsignalet ditt er sterkt nok der du skal jobbe. Kjøp en ny ruter ved behov.

  3. Lys.

    Hjemme har du antakelig mindre lys enn det som kreves til arbeid. Så sørg for at du har godt nok lys der du skal arbeide for å hindre synsproblemer og hodepine. Du bør også teste kameraet på pc-en din for å sikre at du har nok lys til videokonferanser.

  4. Ventilasjon.

    Create optimal climate control in your home office with a fan or air conditioning unit.

  5. Luftsirkulasjon.

    «Sørg for god orden og gode luftemuligheter. Fest ledninger og kabler og fjern unødvendige møbler." Arbeidsplassen skal kun inneholde det du virkelig trenger.

  6. Pene omgivelser.

    Velg minst en attraktiv gjenstand som gjør arbeidsplassen penere, det kan være en plante, et familiebilde eller kunst.

3Lag forretnings- og markedsføringplaner.

Det å lage en forretningsplan kan gjøre det enklere å se om du lykkes, og markedsføring av bedriften vil ofte spille en stor rolle med tanke på om du vil lykkes eller ei.

Forretningsplanen din bør innholde en oppsummering av ideene dine, kartlegging av markedet og konkurrentene, finansieringsplaner og en operativ plan. En god forretningsplan er utrolig praktisk, og du kan også legge den frem hvis du skal søke om lån eller prøve å lokke til deg investorer. Det er også et godt referansepunkt for deg når du lanserer bedriften og som du kan følge for å se om utviklingen går som du ønsker.

Du tenger også en markedsføringsplan. Du skal starte en ny bedrift og må informere andre om at du finnes. Digitale verktøy, som nettsteder og sosiale mediekanaler, er rimelige og effektive markedsføringskanaler, mens tradisjonelle markedsføringsmetoder (som flygeblad og postkort) kan være nyttig lokalt. Og ikke vær redd for å være kreativ! Du kan vurdere å bli med i virtuelle nettverksgrupper eller samfunnsgrupper, samarbeide med veletablerte lokale virksomheter eller tilby en gave på Instagram-kontoen din.

4Følg alle lover og forskrifter.

Sørg for at du overholder alle lokale og nasjonale regler for bruk av hjemmekontor. Kanskje trenger du en spesiallisens eller skattenummer, og undersøk om det faktisk er lov å tilby de tjenestene du ønsker å tilby hjemmefra.

TIPS FRA VISTAPRINT

Som selvstendig næringsdrivende kan du kanskje ha krav på skattefordeler, f.eks. hvis du har hjemmekontor. Sørg for god oversikt over alle utgifter, og vurder å bruke regnskapsfører for å sikre at du får det du har krav på.