Hvordan lage en markedsføringsplan for en småbedrift

Å skrive en markedsføringsplan kan for noen virke skremmende – men ikke vær redd. Vi er med deg hele veien i opprettelsen av markedsføringsplanen din, skritt for skritt. Og så snart du blir organisert og får idéene dine ned på papiret er det faktisk ganske enkelt – og kanskje til og med litt gøy.

Så hva er en markedsføringsplan, forresten? Kort sagt er det et dokument som skisserer markedsføringsstrategien din, innsatsen din og resultatene dine. Markedsføringsplanen din skal lede direkte opp til de generelle forretningsmålene dine og misjonen din. Den gode nyheten er at en markedsføringsplan ikke trenger å kreve mye tid, innsats eller penger. Den trenger bare å være undersøkt, godt gjennomtenkt og gjennomført i tide.

På slutten av dagen betyr det ingenting hvor bra produktet eller tjenesten din er – hvis du ikke har kunder eller ikke vet hvordandu når kunder, kommer du ikke til å nå målene dine. Det er derfor det er så viktig å ha en markedsføringsplan for småbedriften din – den vil hjelpe deg å holde deg fokusert på å finne (og beholde) kunder.

Vi hører ofte om bedrifter som snubler over suksessen og når målene sine over natten. I virkeligheten er ikke bedrifter så heldige. Vanligvis hører vi om ekteparet som brukte sin siste krone til å kjøpe haugevis med perler for å starte en smykkevirksomhet, og som så skjønte at de ikke hadde nok penger igjen til å markedsføre seg.

Moralen i historien? En markedsføringsplan er utrolig viktig for alle småbedrifter og bør stå øverst på listen når du lager den generelle forretningsplanen din. Og nå når du vet hva en markedsføringsplan er, la oss snakke om hvordan du begynner å skrive en for småbedriften din.

I følge småbedriftseksperter, består en markedsføringsplan av tre hoveddeler:

  1. Kunder. Hvem er målgruppen din? Vær spesifikk! Flere detaljer og opplysninger vil gjøre det lettere å fokusere på markedsføringsarbeidet ditt.
  2. Konkurranse. Hvem konkurrerer du med? Lær så mye du kan om konkurrentene dine slik at du kan bestemme hvordan du best bør posisjonere og fremme deg selv.
  3. Strategi. Hvordan vil du tiltrekke deg kundene dine? En markedsføringsstrategi bør inkludere alt du vil gjøre for å markedsføre produktet ditt eller tjenesten din – og tjene penger.

1. Identifiser markedet og kundene dine.

Identifiser markedet og kundene dine.

Begynn med å vurdere problemet produktet eller tjenesten din løser og behovene det fyller. For eksempel, kanskje er du en fotograf som tilbyr familieportretter. Å ta familiebilder er ikke nødvendigvis vanskelig eller overkomplisert, men du fyller et behov ved å forevige dyrebare øyeblikk, markere store dager og skape vakker veggkunst.

Nå kan du ta en titt på markedet. Hvor mange kjøper det du selger hvert år, og hvor mye bruker de på disse kjøpene?

  • Ikke gjett deg til denne informasjonen. Søk etter den med følgende hjelpemiddel:
  • Undersøkelser på nettet gir deg nasjonale statistikker over størrelsen på markedet.
  • Søk etter U.S. Census Bureau Quick Facts-siden for lokal demografi.

Ditt lokale U.S. Small Business Development Center eller SCORE office gir gratis hjelp.

Beskriv så de mest sannsynlige kundene dine. Husk at «alle» ikke er et marked. Heller ikke «alle mødre» eller «damer som liker å shoppe». Disse kategoriene er for brede. Se etter nisjer innen store markeder, som «unge mødre som bruker Instagram daglig» for eksempel.

TIPS FRA VISTAPRINT

Se etter fellesnevnere blant kundene. Avhengig av hva du selger, kan dette være:

  • Alder. Hva er generell alder på målgruppen din? Ved å kjenne til alderen deres vil det hjelpe deg å innskrenke måten du kan annonsere for dem. For eksempel, unge voksne foretrekker sosiale medier, mens eldre henvender seg til TV eller aviser.
  • Sted. Hvilket sted, fylke eller til og med land bor målgruppen din i? Dette hjelper deg å forstå eventuelle kulturelle, sosiale og økonomiske problemer de kan ha.
  • Oppførsel. Hvilke behov, ønsker, frykter og drømmer har de? Denne informasjonen vil hjelpe deg å forstå målgruppens psykologiske forventninger og bedre kommunisere med dem.
  • Antall barn. Om målgruppen din har barn (eller ikke) kan hjelpe deg å skreddersy produktets unike salgsproposisjon (USP) til utfordringene de møter som foreldre.
  • Hobbier. Hva liker de å gjøre på fritiden? Denne informasjonen kan hjelpe deg å forholde deg til målgruppen din fra dag til dag.

Hvis mulig, snakk med eksisterende og potensielle kunder. Ring dem, eller se etter muligheter til å møte dem på håndverksmesser eller virtuelle arrangementer. Hvis du allerede har kunder, be om tilbakemeldinger. Du kan også gi et tilbud eller gratis vareprøver i bytte mot informasjon og tilbakemeldinger

Når du har fullført undersøkelsen din kan du oppsummere egenskapene til dine ideelle kunder. Dette vil være dem med 1) størst behov, 2) penger til å kunne kjøpe det du selger, og 3) behov for å kjøpe i mengder eller på regelmessig basis. Du bør først og fremt fokusere på disse menneskene.

2. Ta en titt på konkurransen.

For å vinne kunder, må du kunne skille deg ut fra konkurrentene. Finn ut hvem de er, hvem de retter seg mot, hvordan de priser seg, og hvordan de markedsfører virksomheten. Her er noen tips for å observere konkurrentene dine:

  • Google-ord assosiert med virksomheten din, som «stearinlysbutikk nær Bergen», «fotograf for nyfødt», eller «treskjærer i Stavanger». Få en oversikt over den lokale konkurransen og se om markedet er mettet.
  • Se på dine konkurrenters hjemmesider, slagord, annonser og bilder for å finne ut hvem de retter seg mot – og tenk på hvordan brandingen din kan gjøres annerledes.
  • Bla gjennom Facebook, Instagram, Yelp, Angie's List, og andre sosiale medier, og merk deg hva folk liker (og ikke liker) med konkurrentene dine.

Oppsummer viktige punkter i «konkurrent»-delen av markedsføringsplanen din, noter deg navn, steder, dine største konkurrenter samt deres fordeler og ulemper.

3. Utvikle markedsføringsstrategien din.

Tenk først på de overordnede målene til bedriften din. La oss si at hovedmålet ditt er å få 100 nye kunder det neste året. Lag så en markedsføringsstrategi for å nå dette målet. Hva må du gjøre for å skaffe deg disse 100 nye kundene? Nettverksbygging, henvisninger, utsendelse av postkort, e-postmarkedsføring, en hjemmeside samt innlegg på sosiale medier er bare noen få eksempler.

Så snart du har noen idéer, er det på tide å bli mer spesifikk. Still deg seg spørsmål som:

  • Hvilke nettverksgrupper deltar målgruppen min på?
  • Hvilke sosiale medier bruker de?
  • Hvor ofte skal jeg kommunisere med dem?

Når du har svart på disse spørsmålene, gjør dem om til mål og prioriter hvert av dem. Tildel så et budsjett for hvert – og hvis du har ansatte, tildel en «eier» som skal være ansvarlig for å fullføre hver oppgave.

4 hovedpunkter

  1. 1
    Skriv ned målene dine.
  2. 2
    Sett opp et budsjett.
  3. 3
    Tildel prosjekter til ansatte (eller sett av dine egen tid).
  4. 4
    Ikke prøv å gjøre alt på én gang!