Hvordan lage en markedsføringsplan for en småbedrift
Å skrive en markedsføringsplan kan for noen virke skremmende – men ikke vær redd. Vi er med deg hele veien i opprettelsen av markedsføringsplanen din, skritt for skritt. Og så snart du blir organisert og får idéene dine ned på papiret er det faktisk ganske enkelt – og kanskje til og med litt gøy.
Så hva er en markedsføringsplan, forresten? Kort sagt er det et dokument som skisserer markedsføringsstrategien din, innsatsen din og resultatene dine. Markedsføringsplanen din skal lede direkte opp til de generelle forretningsmålene dine og misjonen din. Den gode nyheten er at en markedsføringsplan ikke trenger å kreve mye tid, innsats eller penger. Den trenger bare å være undersøkt, godt gjennomtenkt og gjennomført i tide.
På slutten av dagen betyr det ingenting hvor bra produktet eller tjenesten din er – hvis du ikke har kunder eller ikke vet hvordandu når kunder, kommer du ikke til å nå målene dine. Det er derfor det er så viktig å ha en markedsføringsplan for småbedriften din – den vil hjelpe deg å holde deg fokusert på å finne (og beholde) kunder.
Vi hører ofte om bedrifter som snubler over suksessen og når målene sine over natten. I virkeligheten er ikke bedrifter så heldige. Vanligvis hører vi om ekteparet som brukte sin siste krone til å kjøpe haugevis med perler for å starte en smykkevirksomhet, og som så skjønte at de ikke hadde nok penger igjen til å markedsføre seg.
Moralen i historien? En markedsføringsplan er utrolig viktig for alle småbedrifter og bør stå øverst på listen når du lager den generelle forretningsplanen din. Og nå når du vet hva en markedsføringsplan er, la oss snakke om hvordan du begynner å skrive en for småbedriften din.
I følge småbedriftseksperter, består en markedsføringsplan av tre hoveddeler:
- Kunder. Hvem er målgruppen din? Vær spesifikk! Flere detaljer og opplysninger vil gjøre det lettere å fokusere på markedsføringsarbeidet ditt.
- Konkurranse. Hvem konkurrerer du med? Lær så mye du kan om konkurrentene dine slik at du kan bestemme hvordan du best bør posisjonere og fremme deg selv.
- Strategi. Hvordan vil du tiltrekke deg kundene dine? En markedsføringsstrategi bør inkludere alt du vil gjøre for å markedsføre produktet ditt eller tjenesten din – og tjene penger.