Er du klar til å bruke søkemotoroptimalisering for bedriften din?

Som eier av en liten bedrift, vet du sikkert at det er viktig å være synlig på nett. Søkemotoroptimalisering for nettsiden din og digital tilstedeværelse, inkludert sosiale medier, er viktig når du skal vokse på nettet.

Søkemotoroptimalisering for små bedrifter kan være litt forvirrende hvis du ikke kan så mye om digital markedsføring. Men ta det med ro, det er mange trinn små bedrifter kan ta for å øke synligheten på nettet og generere økt trafikk. Her skal vi se på hva du bør vite om søkemotoroptimalisering og hjelpe deg i gang med å bli mer synlig på nettet.

Hva er søkemotoroptimalisering?

La oss starte med det helt grunnleggende - søkemotoroptimalisering er en prosess som kan generere mer trafikk til nettsiden din. Denne optimaliseringen øker antall besøkende på nettsiden, hvor ofte bedriften din dukker opp i søk etter et gitt søkeord og øker kvaliteten på dem som besøker siden.

Søkemotoroptimalisering er en organisk, gratis strategi. Hovedfokuset er en kombinasjon av utvalgte søkeord, innholdsstrategi og forståelse for hvordan du kan sikre at virksomheten din dukker opp i lokalt søk.

Utgangspunktet for enhver søkemotoroptimaliseringsplan er en nøkkelordstrategi. Det å vite hva folk søker etter når de leter etter dine produkter og tjenester kan hjelpe deg med å lage en plan.

Solid innhold i kombinasjon med en robust søkemotoroptimaliseringsstrategi kan gjøre at du vises øverst når søkene rangeres. Som småbedriftseier genererer det å være på den første siden i Google mer trafikk og konverteringer ... og ideelt sett nye kunder. Oppføring på de påfølgende sidene gir mye mindre trafikk ettersom mange som søker heller prøver et nytt søk enn å gå videre fra den første siden med treff.

Søkemotoroptimalisering er en strategi der folk får treff på siden din når de aktivt søker etter noe. Dette er en annen strategi enn den når man passivt blir presentert f.eks. en TV-reklame.

Hvorfor er søkemotoroptimalisering så viktig for små bedrifter?

Det er mange grunner til at søkemotoroptimalisering er viktig for små bedrifter. For det første kan det hjelpe de riktige menneskene til å finne bedriften din til riktig tid ... når de ser etter den!

Søkemotoroptimalisering er forankret i nøkkelord og søkeord som brukere skriver inn i søkemotorer (som Google) eller spør virtuelle assistenter om, for eksempel Siri eller Alexa. Som eier av en liten bedrift er ditt endelige mål å være synlig på den første siden med treff for et gitt søkeord. Det vil gi deg:

Økt trafikk på nettsiden: Mer trafikk for bestemte nøkkelord forteller søkealgoritmer at innholdet ditt er verdifullt og viktig, og som et resultat vil nettstedet ditt rangere høyere i søk over tid.

Potensielle kunder: Et av de beste tipsene for søkemotoroptimalisering er å bruke nettsiden din til å tiltrekke seg potensielle kunder. Selv om du ikke selger noe på nett, kan du bruke et skjema for å samle inn e-postadresser og tilby informasjon til dem som besøker nettsiden din. Legg ut en kupong som kan brukes når de besøker bedriften din eller legg ut innhold fra bloggen din. Alle som registrerer seg blir potensielle kunder som ved litt mer om bedriften din.

Nye kunder: Det er et kjent faktum at de fleste som søker klikker på noen av de første treffene som dukker opp. Disse klikkene kan føre til salg, utfylling av skjemaer eller andre konverteringer på disse nettsidene.

Hva er forskjellen mellom vanlig søkemotoroptimalisering og lokal søkemotoroptimalisering?

Det finnes to typer søkemotoroptimalisering for små bedrifter som du bør vite forskjellen på: vanlig søkemotoroptimalisering og lokal søkemotoroptimalisering.

Vanlig søkemotoroptimalisering gjør at du rykker opp i søket uansett hvor brukeren befinner seg. Det er en generell søkestrategi som gir flere treff på nettsiden kun basert på nøkkelord og emner. Dette er flott for bedriftseiere som jobber på nett og sender internasjonalt eller for alle som kun tilbyr nettbaserte tjenester.

Lokal søkemotoroptimalisering for små bedrifter er en strategi som genererer økt trafikk i f.eks. butikken eller verkstedet ditt. Dette hjelper de som søker med å finne veien til bedriften din. Folk som søker på mobiltelefon ser for eksempel ofte etter noe som er i nærheten.

Lokale søkeord inkluderer da ekstra ord som:

  • «I nærheten»
  • Et spesifikt bynavn som Porsgrunn
  • Et sted og by som Tonsenhagen i Oslo

Et lokalt søk kan for eksempel se slik ut:

  • Veterinær i nærheten
  • Veterinær i Porsgrunn
  • Veterinær på Tonsenhagen, Oslo

Så hvis du målretter søkeordene som potensielle kunder søker etter, har du større sjanse for å vises i søkeresultatene. Tenk på dette: i henhold til: HubSpot valgte 72 % av kunder som gjorde et lokalt søk en butikk innenfor en radius på fem kilometer, og 92 % av dem som søkte vil velge en av bedriftene som kom opp på første side i søket.

Slik setter du opp Google My Business og Bing Places

De to viktigste aktørene du bør huske når det kommer til lokal søkemotoroptimalisering er Google My Business og Bing Places. De er begge knyttet til de best brukte søkemotorene.

De fleste som har en liten bedrift kan sette opp disse sidene selv.

Slik setter du opp Google My Business:

  1. Gå til nettsiden Google My Business og logg inn (eller registrer deg) ved hjelp av e-postadressen din.
  2. Angi bedriftsinformasjon som navn, sted og kontaktinformasjon. Du kan bli bedt om å feste adressen din til et kart.
  3. Legg til en virksomhetskategori.
  4. Angi URL-adressen til hjemmesiden din
  5. Bekreft bedriftskontoen din og informasjonen Dette bekrefter at du har rett til å administrere kontoen på vegne av bedriften din.
  6. Når bedriften er godkjent, kan du legge til ytterligere informasjon på siden din som bilder, åpningstider, arrangementer og spesialinnlegg.

Slik setter du opp Bing Places:

  1. Plasser bedriften din på Bing. De fleste steder finnes allerede i Bing-databasen.
  2. Fyll ut feltene for å fullføre oppføringen din, inklusiv tjenester, åpningstider og stedsinformasjon.
  3. Bekreft oppføringen med en av de tilgjengelige metodene.

Slik bestemmer nøkkelord hvordan du rangeres

Det å velge riktige søkeord er det viktigste når du skal planlegge og utvikle søkemotoroptimalisering for en liten bedrift. Nøkkelordsøk hjelper deg med å forstå hva kundene er ute etter når de kommer til siden din og hvilke søkeord de har brukt for å finne deg. Nøkkelordsøk kan også omfatte å ekskludere ord og begreper hvis de genererer feil type trafikk. Det kan også gjøre det enklere å tiltrekke seg kunder på de riktige stedene.

Nøkkelordsøk kan kanskje virke litt overveldende i begynnelsen, men det finnes verktøy som kan hjelpe deg. Google har et søkeordplanleggingsverktøy til annonsebrukere som inkluderer søkeordinformasjon for nettsider som er knyttet til deres Search Console. Det finnes også en rekke søkeordsverktøy på markedet som man må betale for som kan være fordelaktige avhengig av bedriftens størrelse, antall konkurrenter og budsjett.

Slik optimerer du siden

Det finnes muligheter for lokal søkemotoroptimalisering for alle sidene på nettstedet ditt. Det inkluderer nøkkelord og skrevet tekst på hver enkelt side samt andre søkesignaler som metatag og sidearkitektur.

Det å inkludere relevante nøkkelord og bruke et naturlig språk på nettsiden er viktig for den generelle søkemotorrangeringen. Sørg for at nøkkelord er inkludert i innholdet i disse delene på hver side:

  • Tittel-tag: Denne hovedbeskrivelsen på en side skal fortelle brukerne tydelig hva siden handler om ved å bruke hovedsidesøkeordet. Struktur tittel-tagen slik at den er skrevet for en helt vanlig kunde - tenk på den som en kort overskrift som inneholder ett nøkkelord.
  • Metabeskrivelse: Denne sekundære informasjonen vises under overskriften i søk. Du har rundt 155 til 160 tegn for å forklare innholdet, så sørg for å ta med nøkkelordet igjen og oppfordre søkere til å klikke på lenken.
  • Alternativ informasjon: Beskrivelser av bilde- og videoinnhold skal beskrive bildet samt bruke et nøkkelord.
  • URL: Hva handler siden din om? URL-en bør inneholde denne informasjonen. En beskrivende URL bekrefter for de besøkende at de ser etter riktig innhold på riktig sted og at det er relevant i forhold til søkeordet de la inn.
  • Hoveddel: Søkeord relatert til emnet på siden din bør spres gjennom hele teksten på en naturlig måte. Hvis overskriften forteller brukerne, handler siden om «veterinærkostnader», bør du inkludere dette spesifikke nøkkelordet. Bruk nøkkelordet og andre sekundære nøkkelord i hovedteksten og i minst en overskrift eller underoverskrift på siden.

La oss sette alt sammen i et eksempel for en veterinærklinikk – metainformasjonen for deres prisoversikt må målrettes mot nøkkelordet 'veterinærkostnader' og se omtrent slik ut:

Tittel-tag: Veterinærkostnader: Klinikk priser på Tonsenhagen, Oslo

Metabeskrivelse: Prisene våre på veterinærtjenester er blant de rimeligste i ditt område. Rutinesjekk, vaksiner, tannrens og kastreringstjenester for katter og hunder fra kr. 450,-.

Alternativ informasjon: Hvis du velger å bruke et bilde av en hund på siden, kan alternativ informasjon være: «Veterinærkostnader for bjeffende hund med logrende hale.»

URL: URL-en bør være kort og fin og også inneholde nøkkelordet ditt. I dette tilfellet er det URL-en til domenet ditt, atskilt med en skråstrek eller bindestrek for søkeordet ditt: abcveterinærklinikk.com/veterinærkostnader.

Inkluder kontaktinformasjon

Det siste, og kanskje viktigste, elementet i lokalt søk er kontaktinformasjon. Navn, adresse og telefonnummer.

Det beste er å alltid referere til bedriften på samme måte. 'Dog Shop LLC' kan være 'Dog Shop' i bunnteksten på nettsiden din, URL og på Google My Business Bing Places-oppføringer. Det er greit, fordi det er det samme alle steder. Ikke varier mellom Dog Shop LLC, Dog Shop, and Dog Shop Inc. Det kan se ut som tre ulike navn for søkemotorer.

TIPS FRA VISTAPRINT

Smart tips for søkemotoroptimering for små bedrifter: For å få mest ut av kontaktinformasjonen din, må du alltid bruke samme navn, adresse og telefonnummer.

Det samme gjelder for fysisk adresse (bruk alltid den Google-bekreftede kartadressen). Det er en vanlig feil å angi ulike varianter av ett telefonnummer. Ikke gjør det. Bruk samme telefonnummer digitalt.

Omtaler spiller også en stadig viktigere rolle. Du har sikkert lagt merke til at mange søkemotorresultater for små bedrifter viser omtaler. Flere omtaler og bedre vurderinger kan bidra til at du bli mer synlig i lokale søk. Når du bruker kontaktdata konsekvent, er det enklere for tilhengere og kunder å finne bedriften din på nett og skrive en omtale.

På Google er disse omtalene for eksempel direkte knyttet til din Google My Business-side. Du kan i tillegg lenke dem til nettsiden din ved å lage en forbindelse mellom de to.

Alle små bedrifter bør bruke søkemotoroptimalisering for å generere kunder til både nettbasert og fysisk drift. Med en solid strategi kan smarte søkeord og optimalisert innhold for riktig kundetype bidra til å øke søkerangeringen over tid.

Start shoppingen