Test og forbedre ideen din med Minimum Viable Product (MVP)

Spørsmålet er hvordan du kan kontrollere at tilbudet ditt er tydelig og attraktivt for målgruppen din? En måte å sjekke dette på er å bruke et Minimum Viable Product (MVP). Dette verktøyet gir deg sjansen til å lære så mye som mulig fra kundene dine på svært kort tid. Du kan dermed unngå å sløse med ressurser ved å utvikle funksjoner for tidlig og kanskje også unødvendig.

Slik oppretter du MVP

Tilbakemeldinger fra kundene på din MVP gir deg verdifull innsikt i hvordan du kan utvikle produkttilbudet ditt videre. MVP er en prototype / kontur av en løsning som:

  1. i sin enkleste form viser kunden at du har løst minst ett viktig problem
  2. i sin enkleste form viser kunden at du har oppfylt minst ett viktig krav
  3. via formatet viser at kundene kan teste og evaluere seg selv

Eksempler på MVP-er

MVP-er kan være prototyper, kopier av nettsteder, videosnutter, brosjyrer, digitale tjenester som tidligere var analoge, PowerPoint-presentasjoner eller prøver. Det er kun fantasien din som setter begrensninger for MVP. Husk å legge en strategi for hvordan du kan overføre MVP-en til kundene slik at de kan teste den, tenke gjennom funksjonene og gi deg tilbakemeldinger.

Du kan bruke MVP-tilbakemeldinger fra kundene til å utvikle en versjon nummer to av MVP. Når du gjentar prosessen, får du nye innspill som du igjen kan bruke til å lage versjon nummer tre av MVP-en. Disse gjentakelsene lar deg videreutvikle tilbudet ditt helt til du har fått nok støtte fra målgruppen din og kan lasere produktet ditt.

Start shoppingen