Worn Threads – vintage shopping for barn gjort enkelt

Møt Fie, grunnleggeren av Worn Threads og en av vinnerne av Njord Nest, Vistaprints oppstartkonkurranse. Fie skaper et vintage univers av brukte klær av høy kvalitet for barn ved å kombinere sin lidenskap for tekstiler og bærekraft, og hun håper å kunne finne sin plass i bransjen og gjøre den mer bærekraftig.

«Jeg har en lidenskap for tekstilproduksjon og klær, og det gjør meg trist å se at denne bransjen er så lite bærekraftig»

Vintage klær for de minste

Ta en titt på klærne du har på deg akkurat nå. Har du en idé om reisen de har vært gjennom før de kom frem til deg? Kjenner du karbonutslippet fra kjemikaliet vi bruker til fargestoffet? Eller hvor mye drikkevann de har forurenset? Og vet du overhodet hvem som egentlig lagde klærne dine? Worn Threads ønsker å endre måten vi lager og forbruker klær på, og deltar i å gjøre tekstilindustrien bedre. Det begynner med meg og deg, og hvordan vi kler barna våre.

«Worn Threads selger og leier ut vintage klær av høy kvalitet som er skapt for å vare ved gjentatt bruk. Målet vårt er å gjøre det enkelt for foreldre å finne brukte klær til barn. Vi vet at du ikke har tid til å løpe rundt i bruktbutikker for å finne akkurat det du trenger samtidig som du også vil opprettholde et familieliv og ha en oppdatert garderobe når barnet ditt vokser».

Med en lidenskap for tekstiler og bærekraft

Fie har jobbet med Worn Threads i snart 2 år og på heltid i et år. Før hun fikk barn, arbeidet hun innen moteindustrien på design- og produksjonssiden, og det gjør henne trist å se hvor lite bærekraftig klesindustrien er. «Worn Threads er et forsøk på å finne plassen min i bransjen og skape et mer bærekraftig alternativ. Jeg ønsker å gjøre det enkelt og fordelaktig for foreldre å velge brukte klær til barna sine. Plaggene våre blir bare bedre etter hvert bruk, og vår visjon er å gi ubrukte klær verdien sin tilbake».

Njord Nest

Njord Nest oppstartkonkurranse er et samarbeid mellom Vistaprint (global markedsførings- og designpartner for småbedrifter) og Drivhuset (nøkkeldriver for entreprenørskap i Norden), utviklet for å hjelpe entreprenører med å realisere drømmene sine på en bærekraftig måte. Fra en fremragende samling av 72 kandidaturer, falt valget på 22 finalister som skulle presentere konseptet sitt og delta i et 12 uker langt entreprenørprogram. Workshops, veiledning og hyppige tilbakemeldinger fra kunder, gjorde at Fie og de andre vinnerne kunne utvikle sine allerede sterke ideer til et enda mer overbevisende bærekraftig initiativ.

«Jeg er takknemlig for nettverket av likesinnede entreprenører som dette programmet har gitt meg»

Fie jobber med å gjøre virksomheten sin mer skalerbar, og hun var opptatt av å lære mer og vokse sammen med bedriften sin. «Jeg jobber med å gjøre virksomheten min mer skalerbar uten å gå på akkord med bærekraft, og workshop-programmet til Njord Nest var en utrolig mulighet for meg til å utvikle og prøve ut ideer. Jeg er takknemlig for nettverket av likesinnede entreprenører som dette programmet har gitt meg».

Visste du at?

94% av Vistaprints papirprodukter er trykt på papir som oppfyller de høyeste kravene innen ansvarlig skogbruk.

Fies uunnværlige markedsføringsprodukter

Fie bruker praktiske og bærekraftige tøyvesker som et reklameprodukt i begrenset opplag for å skape merkevarebevissthet. I stedet for klistremerker i plast, bruker hun stempler med logo som en mer miljøvennlig måte å merke brev og pakker på.

«Det var utrolig spennende å la Vistaprint-teamet gjøre ting for meg»

Flyers var ikke opprinnelig noe Fie ønsket å bruke i markedsføringen sin, men under en kreativ idédugnad med Vistaprint-teamet, fikk hun ideen til hvordan hun kunne forvandle dem til noe interaktivt som folk kunne ha glede av og bruke mer enn én gang. I stedet for tradisjonelle, informative flyers, designet Fie tre forsider og tre baksider med et «kle-dukken»-spill, en origami, et prikk-til-prikk-spill og en labyrint for barn. Dette er et strålende eksempel på hvordan kraften til kreativitet og flott design kan bygge merkevarebevissthet på en uventet måte, samtidig som du underholder og skaper verdier for målgruppen din.

Related articles

Bør du gjøre en rebranding av virksomheten din i 2021?

Er det på tide med en oppdatering?

Read more

Hvordan finne et firmanavn

Å starte et firma er én ting, men å finne et navn til den er en annen utfordring. Få inspirasjon med våre tips for hvordan du finner et navn til bedriften din.

Read more

En digital markedsføringsguide for eiere av små bedrifter

Bruk denne sjekklisten for digital markedsføring for å utnytte dine muligheter på nettet.

Read more

Norbite forvandler plastavfall til sunne matløsninger

Nathalie er en av vinnerne av Vistaprints bærekraftkonkurranse for oppstartsbedrifter, Njord Nest, og grunnleggeren av Norbite – et startup som forvandler plastavfall til bærekraftige varer ved hjelp av insektbasert bioraffinering. Les historien hennes!

Read more

Start shoppingen