Bør du gjøre en rebranding av virksomheten din i 2021?

Hvis 2020 har vist oss noe, så er det at verden – og småbedrifter – er i stadig utvikling.

I løpet av året har vi sett at småbedriftseiere raskt har tilpasset seg – fra bryggerier som produserer hånddesinfeksjonsmiddel, til lærere som underviser virtuelt og til butikker som aksepterer kontaktløs betaling. Vi har sett nye bedrifter dukke opp – fra produsenter av hjemmelagde munnbind til spisesteder med ta med-mat.

Hvis du startet en ny bedrift i år, kan du bruke branding for å gjøre den til noe varig. Og hvis bedriften din har endret seg siden starten, kan du oppdatere merkevaren din for å vise kundene dine at du tilpasser deg, holder ut og kommer med nye tilbud. Hvis tilbudet av produkter og tjenester har endret seg drastisk, kan det være på tide å gjøre en fullstendig rebranding. Men hvis du derimot bare ønsker å oppdatere utseendet av merkevaren din, kan en enkel fornying være en bedre løsning.

Et nytt år er en perfekt mulighet til å gjøre noen oppdateringer av merkevaren din – se disse 6 grunnene til å fornye eller gjøre en rebranding, og bruk så beslutningstreet nederst på siden for å evaluere bedriften din og bestemme den beste fremgangsmåten for deg.

De 6 viktigste grunnene til å oppdatere eller gjøre en rebranding:

  1. Tilbudet ditt har endret seg.
  2. Du vil at bedriften din skal være aktuell og relevant.
  3. Logoen din virker utdatert.
  4. Brandingen din skiller ikke seg ut.
  5. Du har problemer med å tiltrekke deg nye kunder.
  6. Du betjener et annet geografisk område.

1. Tilbudet ditt har endret seg.

Tenk deg at du startet som et privat catering-firma, og nå har du utvidet til å tilby ukentlig take-away og levering av måltider. Kanskje du opprettet bedriften din for å selge klær og tilbehør, og utvidet tilbudet ditt for å tilby moteriktige munnbind. Eller kanskje var bedriften din en sesongbasert virksomhet, men nå skal den være åpen året rundt. Hvis den aktuelle merkevaren din putter deg i en boks, er det kanskje på tide å oppdatere logoen din for å reflektere det nye tilbudet ditt.

2. Du vil at bedriften din skal være aktuell og relevant.

Vi har sett så mange kreative nye tiltak de siste ni månedene. Hvis du har funnet en opportun bedriftsidé som har lykkes, hvordan kan du skalere den til å være relevant for alltid? Bruk brandingen din til å skape et varig bilde av småbedriften din.

Kanskje brukte du syferdighetene dine til å lansere en munnbindvirksomhet og ønsker å fortsette med denne nye håndverksvirksomheten – men forhåpentligvis kommer vi ikke til å bruke munnbind for evig. Hva kan du ellers lage og selge, og hvordan kan brandingen din reflektere dette? Enten med en navneendring (gjøre Maias Munnbind om til Håndlaget av Maia) eller en oppdatert logo, så kan rebranding forvandle det opportune eventyret dit til noe som kan vare evig.

3. Logoen din virker utdatert.

Logoen din bør være en visuell presentasjon av hva bedriften din driver med. Hvis produktene og tjenestene dine ikke er de samme som før, bør du kanskje reflektere dette med en ny bedriftsidentitet.

I tillegg til at det aktuelle tilbudet ditt endres, så endrer stiler seg også. Hvis du åpnet dørene dine for ti år siden, var nok logoen din både moderne og i stil med personligheten din (og bedriften din). Men nå føles kanskje fargene, skrifttypen eller designet litt utgått på dato. Vurder å modernisere varemerket ditt med en oppdatert logo som står i stil med dagens designtrender.

VISTAPRINT-TIPS

Trenger du hjelp til å fornye logoen din eller designe en helt ny? Vistaprints design-team kan hjelpe deg.

4. Brandingen din skiller seg ikke ut.

Brandingen din er ofte et potensielt førsteinntrykk av småbedriften din, så det er viktig at du skiller deg ut.

Kanskje var du inspirert av en av dine favorittmerkevarer når du først designet logoen din og tenkte på din egen bedriftsidentitet. Det er alltid en god idé å ta design-hint fra bedrifter du er glad i og respekterer, men det er viktig at du passer på å være særegen nok til at du skiller deg ut. Hvis skriftsnittet eller fargen på logoen din ligner på et annet varemerke (spesielt hvis det er i samme bransje som deg), bør du tenke på å designe på nytt.

5. Du har problemer med å tiltrekke deg nye kunder.

Hvis du har levert de samme tjenestene og produktene til de samme kundene, er det mulig at merkevaren din virker foreldet og utdatert. Og selv om du har tilpasset deg for å møte behovene til nye kunder, så reflekterer kanskje ikke brandingen din dette.

Det kan være fristende å være den samme gamle og holde på de aktuelle kundene, men hvis du unngår å gjøre oppdateringer kommer du aldri til å tiltrekke deg nye kunder – spesielt hvis tilbudet ditt er endret og du har en mulighet til å få kontakt med nye kunder. Når du fornyer logoen din, så prøv å balansere integriteten til den eksisterende merkevaren din med mer moderne designelementer. Du ønsker fremdeles at de eksisterende kundene dine skal kjenne igjen merkevaren din og vite hvor de finner deg.

6. Du betjener et annet geografisk område.

Skapte en Instagram-post etterspørsel etter produktet ditt på andre steder enn på markedet i byen din? Etter at restauranten din startet med leveringstjenester, har du utvidet området du leverer til? Eller kanskje den nye e-handelsvirksomheten din har gjort det enklere for kunder å handle fra andre steder i verden?

Hvis målgruppen din har vokst (gratulerer, forresten!), bør du ta et skritt tilbake og se på brandingen din fra et bredere perspektiv. Tenk på hvordan merkevaren din tolkes, enten i en naboregion eller et annet land.

Finn ut om du trenger en OPPDATERING eller REBRANDING – følg denne beslutningstabellen for å finne det neste skrittet.

På tide med en oppdatering?

I noen tilfeller er det mulig at du trenger å implementere en total rebranding. En rebranding av merkevaren lar deg oppdatere det visuelle og budskapet ditt uten en fullstendig overhaling av merket – se noen eksempler nedenfor. Vurder å oppdatere skrifttypen og fargene på logoen din, eller å justere slagordet ditt til noe mer moderne. Ved å modernisere merkevaren din, vil du gjøre den mer tiltalende for en bredere, mer aktuelle målgruppe. Siden du ikke trenger å endre kjernebudskapet, kan en oppdatering av merkevare være en enkel og rimelig prosess.

På tide med en oppdatering?

Hvis du bestemmer deg for at virksomheten din trenger en oppdatering, vil du trenge mer enn en ny logo eller til og med et nytt navn. Tenk på å lage et nytt slagord og velge nye skrifttyper og farger til å bruke på de ulike mediene dine (som hjemmeside, sosiale medier, skilting og mer).

Uansett hva du velger, så pass på å få budskapet frem.

Enten du velger en rebranding eller en oppdatering av merkevaren din, så er det utrolig viktig å informere alle om oppdateringen din. Send postkort til kunder for å vise det nye utseendet ditt, lag en iøynefallende Instagram-post der du annonserer oppdateringen av merkevaren din, eller send et nyhetsbrev til e-postabonnentene dine for å fortelle om rebrandingen.