Hvordan småbedrifter forandrer seg i 2021

Uansett bransje, så endrer småbedriftsverdenen seg hele tiden, spesielt etter et år som 2020. Vi har sett fleksible småbedriftseiere fortsette å endre tilbudet sitt og driften sin i kjølvannet av Covid-19, og vi har litt innsikt (og inspirasjon) å dele med deg fra småbedriftseiere fra hele verden.

Enten det gjelder et treningsstudio som tilbyr virtuell, personlig trening eller en butikk som tilbyr levering på døren, så finner du her noen måter bedriftseiere skifter retning på for å finne nye kunder, skaffe inntekter samt markedsføre merkevaren sin. Forhåpentligvis kan disse idéene gi deg (og bedriften din) en god start på 2021.

  • Fokuser på gratis markedsføring i sosiale medier.
  • Juster produkttilbudet ditt.
  • Se aktivt etter nye muligheter.
  • Prioriter sikkerhet.
  • Frisk opp (eller skap!) din tilstedeværelse på Internett.
  • Gjør det bra når du kan.

Fokuser på gratis markedsføring i sosiale medier.

Sosiale medier er et flott, gratis markedsføringsverktøy for alle typer bedrifter – enten du bruker det til å vise nye produkter, få kontakt med kunder eller kjøre kampanjer.

TIPS FRA VISTAPRINT

Lag et tommel-opp, iøynefallende innlegg på sosiale medier i vårt gratisdesignstudio for sosiale medier – finn en mal du liker og tilpass den med logo og budskap.

Juster produkttilbudet ditt.

I spørreundersøkelsen vår svarte mange småbedriftseiere at de har utvidet tilbudet av produkter og tjenester. Selv om bedriften var midlertidig stengt, så svarte deltakerne at de fremdeles utviklet nye produkter for gjenåpningen.

Mange butikkeiere legger nå ut bilder på sosiale medier av produktene de solgte i butikk, og selger dem der i stedet. Kombinert med en lokal leveringstjeneste klarer de å holde virksomheten i gang.

Se aktivt etter nye muligheter.

I tillegg til å endre produkttilbudet, har vi hørt fra småbedriftseiere at de benyttet seg av teknologi for å skape nye muligheter. Noen treningssentre tilbyr nå virtuelle klasser i sanntid eller forhåndsinnspilte klasser på forespørsel – et initiativ som oppstod som en nødvendighet, men som nå lar kundene deres fortsette å bruke tjenestene og å holde seg i form. De hadde ikke eksperimentert med virtuelle klasser før, og selv om det opprinnelig begynte som en nødvendighet, lar det dem nå konkurrere med kjente hjemmetreningsprogram.

Profesjonelle partnerskap er en annen flott måte å skape nye muligheter på. Enten du selger produkter som en annen har laget i nettbutikken din eller slår deg sammen med andre lokale treningssentre for å arrangere et pop-up-arrangement (med sosial distansering!), så finnes det mange måter å støtte andre småbedrifter i lokalsamfunnet ditt på – og samtidig fremme din egen bedrift.

Prioriter sikkerhet.

Mer enn noen gang er sikkerhet svært viktig for småbedriftseiere i alle bransjer. Vi har sett restauranter bytte til engangsmenyer og QR-kodemenyer, neglesalonger installere plastskjermer, og butikkeiere ta i bruk kontaktløs betaling. Ettersom reglene og protokollene fortsetter å endre seg, bør du tenke på hva du kan gjøre for sikkerheten til kundene dine og de ansatte.

Frisk opp (eller skap!) din tilstedeværelse på Internett.

I en tid der butikker stenges og folk har måttet holde seg hjemme, er digitale hjelpemidler viktigere enn noensinne. I undersøkelsen vår fortalte mange småbedriftseiere at de hadde brukt disse månedene på å oppdatere hjemmesiden og de sosiale mediene sine.

Dersom du ikke har oppdatert hjemmesiden din siden du startet opp for to år siden eller dersom du ikke har en hjemmeside, så er dette en ideell tid for å prioritere den. Tenk på hjemmesiden din som et digitalt butikkvindu, og bruk den til å skape stemningen til butikkopplevelsen du tilbyr. Hjemmesiden din bør være mer enn bare en virtuell butikk – inkluder enom oss-side, kundevurderinger og fotografier av høy kvalitet. Pass også på at hjemmesiden din har all den nødvendige informasjonen potensielle kunder trenger, som kontaktopplysninger og åpningstider.

TIPS FRA VISTAPRINT

Er du ikke en HTML-proff? Du trenger ikke bekymre deg – Vistaprints hjemmesidebygger er utrolig brukervennlig, og det digitale teamet vårt kan til og med bygge helle hjemmesiden din for deg.

Gjør det bra når du kan.

Selv i den mest usikre tiden, har småbedriftseiere fortsatt å bevise at de bryr seg om samfunnet.

Destillerier og bryggerier har brukt utstyret sitt til å lage hånddesinfeksjonsmiddel. Klesfabrikanter begynte å lage munnbind og annet verneutstyr. Kreative personer brukte sin tid og sitt talent til å lage fotoprosjekter og gratis vindusbokstaver.

En Oslo-restaurant er nå åpen som et ly for hjemløse i vintermånedene, og en klubb foreslo å bruke lokalene sine til å tilby hurtige Covid-tester. (Hør mer om disse to småbedriftseierne i vår Podcast for småbedriftshistorier.)

Gjøremålsliste for småbedrifter

  1. 1
    Frisk opp hjemmesiden din.
  2. 2
    Sett fart på aktiviteten din i sosiale medier.
  3. 3
    Start med et nytt produkt eller tjeneste.
  4. 4
    Finn nye muligheter.
  5. 5
    Sett i verk nye sikkerhetstiltak.
  6. 6
    Gi samfunnet ditt noe tilbake.