Forventet lesetid: 7 minutter
Vi snakket med tre eksperter fra VistaCreate, et gratisverktøy som gjør det raskt og enkelt å lage flotte innlegg på sosiale medier, helt uten designkunnskaper. Med VistaCreate kan du velge blant tusenvis av maler for alle sosiale plattformer, og deretter legge til bilder, videoer og grafikker fra et stort mediabibliotek for å gjøre hvert innlegg unikt for bedriften din. Her deler Sandra Iakovleva (leder for innholdsmarkedsføring), Maria Petrova (leder for sosiale medier) og Oksana Tunikova (merkevaresjef) innsidetips om hvordan du får mest mulig ut av sosiale medier.
Uansett om du har drevet bedriften din i mange år eller akkurat har lansert den første sidejobben din, så er sosiale medier en av de mest effektive og rimelige måtene å markedsføre deg på. Og selv om du har brukt personlige kontoer på Instagram og Facebook i årevis, så er det noe helt annet å bruke disse sosiale kanalene til å markedsføre bedriften din.
Du kan bruke sosiale medier til flere ulike ting, som å bygge merkevaren din, etablere troverdighet, skape god jungeltelegraf-markedsføring eller bygge sterkere bånd med eksisterende kunder. Eller så vil du kanskje bare bruke sosiale medier til å drive folk til hjemmesiden din der de potensielt kan bli kunder.
«Bortsett fra å bruke sosiale medier til å poste innlegg, må du også tenke på å bruke dem til å samhandle med publikummet ditt. Vær tilgjengelig, engasjert og interaktiv med alle som viser interesse for merkevaren din», sier Sandra.
I denne artikkelen gir vi sosiale medie-tips til småbedriftseiere med noen reelle eksempler. Vi håper disse vil gi deg inspirasjon og hjelpe deg å finne engasjerende idéer slik at innleggene og oppdateringene dine får ekte appell.
- Finn det nettverket som passer best for din småbedrift.
- Utvik publikummet ditt.
- Engasjer deg med følgerne dine.
- Vær tro mot merkevaren din.
- Bruk en mal om det trengs.
- Vær oppmerksom på tidene for innleggene dine.
- Koble deg til resten av småbedriftssamfunnet.
1. Finn det nettverket som passer best for din småbedrift.
De store sosiale nettverkene har ulike sterke sider, så det er viktig at du markedsfører bedriften din på de mest passende plattformene. «Du bør kanskje fokusere på 1–2 sosiale plattformer for å vie mer tid til den mest effektive kanalen for bedriften din», råder Sandra. Hun sier at du kan velge disse kanalene basert på hvor målgruppen din bruker tiden sin.
Her er en oversikt over de største sosiale kanalene slik at du kan velge hvilke som er best for bedriften din.
- Twitter er best til korte tekstmeldinger, som å dele lenker, starte samtaler og svare på tråder. Det hjelper folk å holde kontakten med bedriften din og få oppdateringer om nye tilbud, kampanjer eller endringer av tjenester.
- Instagram er et nettverk for inspirerende bilder og kan også være en plattform der man kan handle – når du legger ut et bilde av et produkt, kan du legge til en lenke til produktsiden på hjemmesiden din. Alt kundene trenger å gjøre er å klikke for å handle! Når du poster bilder på Instagram, så velg bilder som styrker merkevaren din eller produktet ditt, og få kontakt med kundene via kommentarene. Du kan også bruke Instagram Stories til å gi følgerne et mer ufiltrert utseende av virksomheten din – dette er et flott sted å lage et spørsmål/svar-innlegg, vise studioet ditt eller legge ut kundevurderinger.
- Facebook gjør mange av tingene de andre nettverkene gjør, men på ett enkelt sted. Du kan poste bilder og videoer, føre samtaler, gi oppdateringer om bedriften din og annonsere tilbud. Facebook er et flott sted å skape buzz rundt bedriften din – be kunder om å skrive vurderinger og «like» siden din. Dette vil gjøre deg synlig blant deres Facebook-venner og kanskje føre til nye kunder. Planlegger du et arrangement i butikken eller på nettet? Lag et Facebook-arrangement for å annonsere dette og samle inn svar om deltakelse. Du kan også legge til en «butikk»-del på siden din og koble produkter fra hjemmesiden din gjennom innlegg på Facebook.
- Pinterest er en svært visuell plattform. Ifølge Shopify, planlegger over 90 % av Pinterest-brukerne kjøp når de bruker plattformen. Mange flokker seg til Pinterest for inspirasjon når de skal pusse opp hjemme, finne nye oppskrifter, se etter trender for hår og skjønnhet eller planlegge et bryllup – så hvis virksomheten din er relevant for noen av disse kategoriene (catering, blomster, interiør, hårstylist), så bør du virkelig vurdere Pinterest.
- TikTok er en sosial plattform som lar brukerne slippe kreativiteten løs med videoer, musikk og lydeffekter. Hvis du ønsker å gi kunder en bak scenen-titt av bedriften din eller filme en opplæringsvideo, så kan TikTok være den perfekte plattformen for deg.
Tips fra VistaPrint
Hvis du tror at bedriften din kan dra fordel av to eller flere sosiale kanaler, få mest ut av hvert innlegg du lager. Du kan endre størrelse og bruke det visuelle innholdet ditt på nytt på ulike kanaler med noen få klikk når du bruker et verktøy som VistaCreate.
2. Utvik publikummet ditt.
Når du oppretter en ny konto på sosiale medier, kan du begynne med å følge familie og venner – be dem om å dele innleggene eller kontoene dine med deres sosiale sirkler. Maria anbefaler også at du ber kunder om å følge deg og reklamere for deg på deres egne sider på sosiale medier. «Be alltid trofaste kunder om å skrive en anmeldelse om merkevaren din og nevne deg i et innlegg. Ikke alle vil gjøre det, men det er helt sikkert at noen vil. Det vil kanskje overraske deg, men folk liker å gjøre en tjeneste når de virkelig setter pris på en bedrift. Det er på den måten du bygger samfunnet ditt». Du kan også oppmuntre folk til å snakke om merkevaren din ved å tilby en gave eller et spesialtilbud – for eksempel, hvis de deler det nyeste Instagram-innlegget ditt i sine egne historier og tagger to venner, blir de med i trekningen av en premie.
Pass på å inkludere lenker til sosiale medier på hjemmesiden eller bloggen din, i tillegg til på all kommunikasjon du sender ut, som e-post, nyhetsbrev, postkort, menyer og mer. Maria foreslår også å bruke e-postmarkedsføring for å øke den sosiale tilhengerskaren din. «Hvis du har en e-postliste av kunder, så send dem en invitasjon til å følge de sosiale sidene dine. Men husk at folk verdsetter tiden sin og trenger en god grunn til å følge en merkevare». Så uansett om du tilbyr tilgang før alle andre til det neste salget ditt eller en kode for gratis frakt, pass på å nevne hva de har å vinne med å følge deg.
Når det er sagt, bør du uansett fremdeles prioritere kvalitetsinnhold fremfor følgerantall. «Det er lenge siden antall følgere var nøkkelen til suksess på sosiale medier», sier Maria. Selv om det er viktig å ha følgere på sosiale medier, råder Maria at det er viktigere å fokusere på å lage meningsfullt innhold som resonerer med og engasjerer følgerne dine. «Ved å gjøre dette, kommer du mest sannsynlig til å øke antallet uansett.»
En annen måte å øke følgerskaren din på er å inngå et samarbeid med andre merkevarer, influensere eller opinionsledere. Oksana råder deg til å være oppmerksom på kvaliteten til en potensiell partners publikum, og velge partnerskap basert på felles verdier. «Gjør dine egne undersøkelser av merkevaren før du inngår et samarbeid». I tillegg til å forme aktuelle partnerskap, kan det være nyttig å oppsøke nøkkelkontoer du kan følge. Engasjer deg med influensere som er fremtredende innen din bransje, virksomheter i nærområdet ditt, eller bloggere du liker. Hvis disse kontoene følger deg tilbake, kan det hjelpe deg med å få målgruppen din til å vokse enda mer.
3. Engasjer deg med følgerne dine.
Når du har bestemt hvilken plattform som passer best for deg, er det viktig å holde samtalen gående, og holde følgerne dine engasjert. Tross alt, den enkleste måten å få kontoen til å vokse på er ved å være aktiv. Lag spennende oppdateringer, kjør kampanjer og tilby eksklusiv tilgang eller rabatter til følgerne dine. Ideelt sett vil følgerne dine like, dele, twitte eller poste innholdet ditt på nytt og øke synligheten din. Tenk også på å stille spørsmål og be om tilbakemeldinger fra publikummet ditt – folk elsker å delta i konkurranser eller meningsmålinger og dele meningene sine.
Ta Sally’s Cottages, for eksempel. Denne bedriften som driver med utleie av ferieboliger kjører en «Cottage-kampanje» på Facebook hver måned, hvor de tilbyr et gratis opphold i en av hyttene sine. For å delta i kampanjen, ber de følgerne om å svare på et spørsmål i kommentarfeltet, og trekker så en tilfeldig vinner. En kampanje som dette holder interessen for Facebook-siden deres oppe og trekker til seg nye følgere hver måned.
Sandra tilføyer at det er lurt å følge med på trender for å trekke til seg nye følgere og engasjere de som allerede følger deg. «Du trenger ikke alltid være “trendy”, men hvis du er kjent med de aktuelle trendene på sosiale medier, kan det hjelpe deg å lage innlegg som blir lagt merke til».
4. Vær tro mot merkevaren din.
Merkevaren din er unik, og innleggene dine på sosiale medier må reflektere dette. For å sikre at innleggene dine føles i tråd med merkevaren din, anbefaler Sandra at du finner en visuell stil å holde deg til. «Det er fristende å eksperimentere med visuelle elementer for å bli lagt merke til, og du kan prøve nye ting, men pass på at det er en viss sammenheng i stil og tone. Finn den stemmen og det utseendet som passer merkevaren din som hånd i hanske.
En måte å sikre at dine sosiale eiendeler føles tro mot merkevaren din på, er å lage en stilmanual for småbedriften din. Du har kanskje allerede én for merkevaren din (flott!), så finn ut hvordan du kan bruke den på sosiale medier. Kanskje du kan bruke samme skrifttype i Instagram-historier som i markedsførings-e-poster, eller kanskje du velger en illustrasjonsstil som kan brukes på alt fra sosiale animasjoner til hjemmesideinnhold.
Tips fra VistaPrint
Hvis du bruker VistaCreate, gjør merkevareverktøyet det enkelt å ha alle merkevareelementene dine for hånden. «Dette er til stor hjelp når du vil beholde konsistensen med logoer, skrifttyper og merkevarefarger når du lager visuelle elementer», sier Sandra.
5. Bruk en mal om det trengs.
Et av Sandras største råd for sosiale medier er å bruke visuelle elementer. «Det er større sjanse for å fange noens oppmerksomhet med flotte visuelle elementer når de blar nedover sidene sine på sosiale medier. Innhold som får folk til å stoppe opp er engasjerende, og i dag er bruk av visuelle elementer den eneste veien å gå.»
Selvfølgelig har ikke alle småbedriftseiere erfaring innen grafisk design, og Sandra erkjenner at det kan være overveldene å lære hvordan man best bruker alle verktøyene og funksjonene på hver sosiale plattform. Heldigvis er maler et flott alternativ for småbedriftseiere. Med en plattform som VistaCreate, kan du velge en mal for den sosiale plattformen du har valgt, og deretter tilpasse den.
«Malene er laget av profesjonelle designere – du trenger bare å personliggjøre dem. Det er mye enklere å jobbe med ferdiglaget innhold», sier Sandra. I tillegg, har VistaCreate et stort utvalg av fotografier du kan bruke i designet ditt, «Alt du trenger, selv om du ikke er en profesjonell designer eller fotograf».
6. Vær oppmerksom på tidene for innleggene dine.
Sosiale medier er kun effektive hvis tidene for innleggene dine samsvarer med plattformaktiviteten til publikummet ditt. (Har du hørt dette velkjente sitatet, «Hvis et tre faller ned i skogen og ingen er i nærheten av det, lager det en lyd når det faller?» Bruk denne begrunnelsen for innleggene dine på sosiale medier!) Hvis ingen er tilkoblet for å se innleggene dine, vil de har noen innvirkning? Muligvis, men du mister helt sikkert mye av engasjementet og interaksjonen du ellers ville fått.
Det er ikke nok å poste noe når du husker på det, eller når du har litt tid til overs. En sosial kalender bør være en del av markedsføringsplanen din, fordi frekvensen på innleggene dine er nesten like viktig som kvaliteten. Så ha som mål å poste flere ganger i uken, og tenk på å variere det du poster. Hvorfor ikke blande twitter med nyheter om bedriften din og generell prat med kundene dine?
Bruk analysene og innsiktsverktøyet til plattformene dine til å se når målgruppen din er mest aktiv og skreddersy innleggsplanen din til disse tidene. Hvis du publiserer nytt innhold når følgerne dine er på plattformen, er det mer sannsynlig at de engasjerer seg, kommenterer, liker eller deler innholdet i motsetning til hvis de ser det flere timer eller dager senere. Integrer disse spesifikke tidene i redigeringsplanen din for sosiale medier og markedsføringsverktøyet for sosiale medier for å utvikle konsistens for innleggene dine.
Sanntidsoppdateringer er mer spennende for følgere, siden de har lyst til å være den første som liker eller kommenterer, eller den første til å dele en oppdatering med nettverket sitt. Timing er alt for sosiale medier, og ved å være oppmerksom på aktivitetstider vil du forbedre kundeengasjementet ditt.
7. Få kontakt med resten av småbedriftssamfunnet.
En av de andre flotte fordelene med sosiale medier er hvordan de kan forenkle online nettverk – spesielt med LinkedIn. LinkedIn er rettet mot profesjonelle og kan brukes til å skape kontakter med andre bedriftseiere. LinkedIn er spesielt nyttig for tankelederskap – en måte å opparbeide ekspertstatus og bli en autoritet i sin bransje på. Du kan blogge, opprette samtalegrupper og poste oppdateringer som lar deg etablere deg som en ekspert.
Som for alle sosiale plattformer bør du tenke på målgruppen du ønsker å koble deg til på LinkedIn og rette deg mot dem med informasjon de vil finne nyttig og relevant – dette vil også styrke merkevaren din og posisjonere deg som en ekspert. En av de flotte fordelene med LinkedIn er at det lar deg se hvor alle jobber og deres jobbtittel. På den måten kan du se hvem som svarer på innholdet du deler og få et klarere bilde av hvem du er i kontakt med. Disse menneskene kan potensielt bli flotte samarbeidspartnere eller kunder.
Så nå som du har et bedre bilde av hvordan du skal bruke sosiale medier til å få kontakt med kunder og styrke merkevaren din, er det bare å sette igang. Husk at kundeengasjement handler om kommunikasjon og at du viser kundene dine at du bryr deg om dem, tiden deres og interessene deres. Bruk merkevare-stemmen din til å trekke til deg og holde på oppmerksomheten deres samtidig som du drysser over med flotte visuelle elementer for virkelig å gjøre virksomheten din levende og bygge langsiktig lojalitet.