Tips for småbedrifter på sosiale medier

Mange småbedrifter – og bedriftseiere – er på sosiale medier, men det er en stor forskjell mellom det å dele bilder og chatte med venner og det å bruke sosiale medier effektivt for en billig markedsføring. Så, hvor begynner du?

Du kan bruke sosiale medier til flere ulike ting, som å bygge merkevaren din, etablere troverdighet, skape god jungeltelegraf-markedsføring, eller bygge sterkere bånd med eksisterende kunder og andre bedrifter. Eller så vil du kanskje bare bruke sosiale medier til å drive folk til hjemmesiden din der de potensielt kan bli kunder.

I denne artikkelen gir vi sosiale medie-tips til småbedriftseiere med noen reelle eksempler. Vi håper disse vil gi deg inspirasjon og hjelpe deg å finne engasjerende idéer slik at innleggene og oppdateringene dine får ekte appell.

Bruk sosiale medier som en rimelig måte å markedsføre en ny virksomhet på.

Gemma Whates, grunnlegger av nettbutikken ALL by MAMA, benyttet seg av sosiale medier for å få fart på markedsføringen av bedriften sin.

«ALL by MAMA er et online e-handelsmarked for bedrifter som drives av mødre som arbeider rundt familielivet. Det ble lansert i 2014, og visjonen vår er å bli verdens største markedsplass for virksomheter som drives av foreldre. Jeg arbeidet innen markedsføring, og bekymret meg for de lange dagene som ventet meg etter svangerskapspermisjonen. Jeg så derfor etter måter å kunne arbeide mer fleksibelt på for sønnen min og samtidig oppmuntre andre til å gjøre det samme.»

Gemma begynte også å samarbeide med influensere for å engasjere et nytt publikum og øke merkevarens troverdighet. «Å vinne troverdighet er tøft, men så snart forbrukere ser at andre er engasjert, begynner de også å interessere seg.»

Ikke vær redd for å tenke utenfor boksen.

På sosiale medier kan en kreativ idé føre firmanavnet ditt til flere mennesker enn du ellers kan forvente deg – men idéen må være god. The Wild Detectives, en hybrid bokhandel/bar/kafé, ønsket å fremme profilen sin på Facebook. Eierne ønsket å sette lys på tiden folk bruker på lesing på nettet, og satte dette i perspektiv mot alle de flotte bøkene vi ellers kunne ha lest.

Planen var å poste engasjerende overskrifter på Facebook og lenke dem til tematisk lignende, klassisk litteratur. Så, «Britisk mann dør etter at selfien gikk galt»lenket til et stykke av Oscar Wildes «Bildet av Dorian Gray», mens «Tenåringsjente lurte kjæreste til å ta livet av seg» handlet om Romeo og Julie.

The Wild Detectives brukte Facebook som et instrument til å nå ut til målgruppen sin for så å dirigere dem til Medium, bloggsiden der artiklene befinner seg. Kampanjen startet på den nasjonale Les en bok-dagen, og har siden blitt viral – butikken fikk en økning av følgere på 600 %.

Som Andrés de la Casa-Huertas, kreativ leder for The Wild Detectives, sa, «Idéer går lenger enn penger.»

Finn det nettverket som passer best for din småbedrift.

De store sosiale nettverkene har ulike sterke sider, så det er viktig at du markedsfører bedriften din på de mest passende plattformene.

Twitter, for eksempel, er best til korte tekstmeldinger, som å dele lenker, starte samtaler og svare på tråder. Det hjelper folk å holde kontakten med bedriften din og få oppdateringer om nye tilbud, kampanjer eller endringer av tjenester.

Instagram er et nettverk for inspirerende bilder og kan også være en plattform der men kan handle – når du legger ut et bilde av et produkt, kan du legge til en lenke til produktsiden på hjemmesiden din. Alt kundene trenger å gjøre er å klikke for å handle!

Når du poster bilder på Instagram, så velg bilder som styrker merkevaren din eller produktet ditt, og få kontakt med kundene via kommentarene. Du kan også bruke Instagram Stories for å gi følgerne et mer ufiltrert utseende av virksomheten din – dette er et flott sted å lage et spørsmål/svar-innlegg, vise studioet ditt eller legge ut kundevurderinger.

Facebook gjør mange av tingene de andre gjør, men på ett enkelt sted. Du kan poste bilder og videoer, føre samtaler, gi oppdateringer om bedriften din og annonsere tilbud. Facebook er et flott sted å skape buzz rundt bedriften din – be kunder om å skrive vurderinger og «like» siden din. Dette vil gjøre deg synlig blant deres Facebook-venner og kanskje føre til nye kunder. Du kan også legge til en «butikk»-del på siden din og koble produkter fra hjemmesiden din gjennom innlegg på Facebook.

SOSIAL INSPIRASJON

Sally’s Cottages, en familiedrevet ferieutleievirksomhet bruker Facebook til å poste bilder av hyttene sine for å oppmuntre folk til å dele dem. Sally’s Cottages liker også å komme i kontakt med kunder for å bli bedre kjent med dem og svare på spørsmål. Å holde seg aktivt engasjert med følgere er en flott måte å holde kontakten med folk som kanskje vil komme tilbake senere og bestille et opphold.

Som Instagram, er Pinterest en svært visuell plattform. I henhold til Shopify, bruker over 90 % av Pinterest-brukerne plattformen til å planlegge kjøp. Mange flokker seg til Pinterest for inspirasjon når de skal pusse opp hjemme, finne nye oppskrifter, se etter trender for hår og skjønnhet eller planlegge et bryllup – så hvis virksomheten din er relevant for noen av disse kategoriene (catering, blomster, interiør, hårstylist), så bør du virkelig vurdere Pinterest.

TIPS FRA VISTAPRINT

Trenger du hjelp med å lage grafikker i perfekt størrelse? Finn gratis maler du kan tilpasse i Vistaprints Social Design Studio.

TikTok er en relativt ny sosial plattform som lar brukerne bli kreative med videoer, musikk og lydeffekter. Hvis du ønsker å gi kunder en bak scenen-titt av bedriften din eller filme en opplæringsvideo, så kan TikTok være den perfekte plattformen for deg. Vi ser i dag mange kalligrafer, hårstylister og butikker vise sine ferdigheter og produkter via TikTok.

Få kontakt med resten av småbedriftssamfunnet.

En av de andre flotte fordelene med sosiale medier er hvordan de kan forenkle online nettverk – spesielt med LinkedIn. LinkedIn er rettet mot profesjonelle og kan brukes til å skape kontakter med andre bedriftseiere. LinkedIn er spesielt nyttig for tankelederskap – en måte å opparbeide ekspertstatus og bli en autoritet i sin bransje på. Du kan blogge, opprette samtalegrupper og poste oppdateringer som lar deg etablere deg som en ekspert.

Som for alle sosiale plattformer bør du tenke på målgruppen du ønsker å koble deg til på LinkedIn og rette deg mot dem med informasjon de vil finne nyttig og relevant – dette vil også styrke merkevaren din og posisjonere deg som en ekspert. En av de flotte fordelene med LinkedIn er at det lar deg se hvor alle jobber og deres jobbtittel. På den måten kan du se hvem som svarer på innholdet du deler og få et klarere bilde av hvem du er i kontakt med. Disse menneskene kan potensielt bli flotte samarbeidspartnere eller kunder.

Trekk til deg (og få kontakt med) følgere.

Når du oppretter en ny konto på sosiale medier, kan du begynne med å følge familie og venner – be dem om å dele innleggene eller kontoene dine med deres sosiale sirkler. Du bør også tenke på målgruppen du ønsker å koble deg til, og rette deg mot dem med informasjon de vil finne nyttig og inspirerende.

Pass på å inkludere lenker til sosiale medier på hjemmesiden eller bloggen din, i tillegg til på all kommunikasjon du sender ut, som e-post, nyhetsbrev, postkort, menyer og mer.

Og du trenger å gjøre mer enn bare å poste statiske bilder på Instagram-kontoen din – det finnes noen småting du kan gjøre for å oppnå større engasjement på innleggene dine. Den enkleste måten å få kontoen til å vokse på er ved å være aktiv. Lag spennende oppdateringer, kjør kampanjer og tilby eksklusiv tilgang eller rabatter til følgerne dine. Ideelt sett vil følgerne dine like, dele, twitte eller poste innholdet ditt på nytt og øke synligheten din. Tenk også på å stille spørsmål og be om tilbakemeldinger fra målgruppen din – folk elsker å delta i konkurranser eller meningsmålinger og dele meningene sine.

TIPS FRA VISTAPRINT

Det kan også være nyttig å finne viktige kontoer du kan følge. Engasjer deg med influensere som er fremtredende innen din bransje, virksomheter i nærområdet ditt, eller bloggere du liker. Hvis disse kontoene følger deg tilbake, kan det hjelpe deg med å få målgruppen din til å vokse enda mer.

Sally’s Cottages kjører en «Cottage-kampanje» på Facebook hver måned, og tilbyr et gratis opphold i en av hyttene sine. For å delta i kampanjen, ber de følgerne om å svare på et spørsmål i kommentarfeltet, og trekker så en tilfeldig vinner. En kampanje som dette holder interessen for Facebook-siden deres oppe og trekker til seg nye følgere hver måned.

I tillegg til å stille spørsmål, kan du også leke med emotikoner og veve dem inn i innleggene dine på sosiale medier. Når de brukes rett, får emotikoner god respons fra folk. Innlegg med emotikoner genererer mer interaksjon og dialog enn ren tekst. Emotikoner brukes vanligvis i uformelle samtaler mellom venner, og ved å bruke dem i strategien din på sosiale medier, blir kommunikasjonen din sett på som varm, vennlig og ekte – den perfekte oppskriften til kundeengasjement.

Vær oppmerksom på tidene for innleggene dine.

Sosiale medier er kun effektive hvis tidene for innleggene dine samsvarer med plattformaktiviteten til målgruppen din. (Har du hørt dette velkjente sitatet, «Hvis et tre faller ned i skogen og ingen er i nærheten av det, lager det en lyd når det faller?» Bruk denne begrunnelsen for innleggene dine på sosiale medier!) Hvis ingen er tilkoblet for å se innleggene dine, vil de har noen innvirkning? Muligvis, men du mister helt sikkert mye av engasjementet og interaksjonen du ellers ville fått.

Det er ikke nok å poste noe når du husker på det, eller når du har litt tid til overs. En sosial kalender bør være en del av markedsføringsplanen din, fordi frekvensen på innleggene dine er nesten like viktig som kvaliteten. Så ha som mål å poste flere ganger i uken, og tenk på å variere det du poster. Hvorfor ikke blande twitter med nyheter om bedriften din og generell prat med kundene dine?

Bruk analysene og innsiktsverktøyet til plattformene dine til å se når målgruppen din er mest aktiv og skreddersy innleggsplanen din til disse tidene. Hvis du publiserer nytt innhold når følgerne dine er på plattformen, er det mer sannsynlig at de engasjerer seg, kommenterer, liker eller deler innholdet i motsetning til hvis de ser det flere timer eller dager senere. Integrer disse spesifikke tidene i redigeringsplanen din for sosiale medier og markedsføringsverktøyet for sosiale medier for å utvikle konsistens for innleggene dine.

Sanntidsoppdateringer er mer spennende for følgere, siden de har lyst til å være den første som liker eller kommenterer, eller den første til å dele en oppdatering med nettverket sitt. Timing er alt for sosiale medier, og ved å være oppmerksom på aktivitetstider vil du forbedre kundeengasjementet ditt.

Finn din stemme, og snakk i vei.

Når du kjenner at du har funnet din «stemme» for sosiale medier – og bestemt hvilken plattform som passer best for deg – er det viktig å holde samtalen gående, og holde følgerne dine engasjert.

Forhåpentligvis har du nå et bedre bilde av hvordan du skal bruke sosiale medier til å få kontakt med kunder og styrke merkevaren din. Husk at kundeengasjement handler om kommunikasjon og at du viser kundene dine at du bryr deg om dem, tiden deres og interessene deres. Bruk merkevare-stemmen din til å trekke til deg og holde på oppmerksomheten deres samtidig som du drysser over med flotte bilder, kreativ tekst og hyggelige emotikoner for virkelig å gjøre virksomheten din levende og bygge langsiktig lojalitet.