Gå til hovedinnhold
Her får du hjelp.

Vær vert for nettkurs og videobaserte tjenester

Små bedrifter overalt tilpasser seg de skiftende tidene ved å tilby nettkurs og virtuelle tjenester til kundene sine. Bruk disse profesjonelle tipsene fra VistaPrint til å komme i gang.

  • Hold kontakten med kunder
  • Fortsett å drive virksomheten
  • Slik setter du opp din videobaserte virtuelle tjeneste
  • Slik krever du betaling

Registrer deg for video

Opprett en konto på den videotjenesten som best dekker dine behov.

Les artikkelen vår Videoplattformer for små bedrifter for å finne ut mer om våre toppvalg og andre videoplattformer.

Der det er mulig, anbefaler vi gratisløsninger for å hjelper småbedrifter med å komme i gang med virtuelle løsninger, innovere og holde driften i gang med liten eller ingen investering eller senkede kostander.

Organiser det første kurset ditt

  1. Velg dato og tid for det første kurset ditt.
  2. Se til at rommet ditt er stille for å sikre klar og god lyd.
    • Sørg for god belysning for å vise ansiktsuttrykkene dine.
  3. Planlegg innholdet ditt og øv noen ganger til innholdet og måten du leverer det på (og timingen!) føles riktig.

    Tips fra proffene: Ta opp øvelsene dine for å se hva kundene dine vil se, og juster deretter.

  4. Gjør det kjent! Legg til timeplanen på VistaPrint-hjemmesiden din på et sted som er tydelig merket og lett å finne.

Gjør det kjent og få inn påmeldinger

  1. Informer om kurset ditt
    • Sosiale medier
    • E-post
    • VistaPrint-hjemmesiden din
  2. Gi detaljert informasjon 
    • Informasjon om videokonferanseanrop
    • En enkel måte for kunder å registrere seg på
  3. Kobling til timeplanen for kurset 
    • Den er lagt ut på VistaPrint-hjemmesiden din

For eksempel:

  • Du tilbyr personlige konsultasjoner
  • Kunder kan planlegge konsultasjonen sin via en kostnadsfri avtalebok på nettet som Setmore.com
  • Du legger til din unike Webex personlig rom-URL til signaturen for e-postvarsler

Tips fra proffene: Disse ekstra trinnene er bra for din og deltakernes sikkerhet og personvern.

  • Webex genererer automatisk unike møtepassord for hvert møte.
  • Din Webex personlig rom-URL er eviggrønn for alle møtene dine, så den kan være med i e-postsignaturen din eller på hjemmesiden din, men du må separat dele riktig møtepassord med hver av deltakerne dine.
  • Du kan også tilpasse innstillingene for møtene dine for å stenge ute påmeldte som kommer sent etter et visst antall minutter.

Les artikkelen Videoplattformer for små bedrifter for å lese mer om Webex og VistaPrint-hjemmesiden din.

Kreve betaling

Betalingsleverandøren din og typen tjeneste du tilbyr avgjør hvordan du skal kreve inn betaling fra kundene dine:

  1. Betalingsmur

  2. Gratis deltakelse, donasjon ønskes

  3. Betal når du vil

Velg det som passer for deg.

Betalingsmur

Bruk en betalingsmur når du vil være 100 % sikker på at kunden betaler før videoen/tjenesten begynner.

  • Setmore.com tilbyr en innebygd integrasjon med Square.com for å kreve betaling fra kunden din når de registrerer seg for avtalen eller kurset.

    • Square er gratis for å komme i gang, og vil deretter belaste deg avgifter for hver transaksjon.

    • Setmore har en gratis grunnplan.

    • Les mer om Setmores avtalebok og hvordan du kobler den til VistaPrint-hjemmesiden din i artikkelen Avtalebestilling på nettet.

  • Med Patreon.com, kan du kreve at kundene dine blir betalende abonnenter (“beskyttere") for å få tilgang til eksklusivt forhåndsinnspilt videoinnhold.

    • Patreon er gratis for å komme i gang, og tar deretter en prosentandel av kundeinntektene pluss transaksjonsgebyrer.

  • I andre tilfeller, vil du kanskje

    1. Be om betaling ved å legge ut Venmo-håndtaket på VistaPrint-hjemmesiden din og sosiale medier, eller sende en e-post til kunden med lenken til Paypal.me-siden din.

    2. Når du har mottatt betaling, deler du videoanropsopplysningene med kundene dine via e-post, tekstmelding, DM (direkte melding) og/eller kalenderinvitasjon.

  • Vi fant ikke gratis betalingsmurtjenester for direktestrømming.

Gratis deltakelse, donasjon ønskes

Når du livestreamer et stort kurs på Facebook Live (eller YouTube), vil du at så mange som mulig skal delta og dele opplevelsen med vennene sine. Dette kan også gjelde for forhåndsinnspilt video du laster opp for seere å se senere, på forespørsel.

  • Publiser kurset ditt med gratis deltakelse, da dette holder adgangsbarrieren lav.

  • Be om tips eller donasjoner i løpet av kurset ved å snakke om det til publikum, vise det nøyaktige stedet på skjermen hvor de kan betale, og inkludere koblinger til betaling der det er mulig. Se dette eksempelet:

Betal når du vil

For noen virksomheter er det greit om kundene betaler før, under eller etter den virtuelle tjenesten. Dette kan være fornuftig når du har et nært tillitsforhold til gjentatte kunder.

  • Inkluder betalingsopplysningene dine i all kommunikasjon som e-post, kalenderinvitasjoner, sosiale medier og VistaPrint-hjemmesiden din.
    • Eksempel: du kan legge til en "Betalinger"-side på VistaPrint-hjemmesiden din med prislister og en kobling til betalingsprosessoren din.
  • Ikke glem å følge opp etter den virtuelle tjenesten for å takke kunden din og minne dem om betaling. Sett betalingsfrister og kommuniser dem skriftlig.

Hold tjenesten din eller kurset ditt

Du er i gang! Lykke til!

  • Be kundene dine om samtykke til å bli fotografert, og ta deretter et bilde eller et skjermbilde. Du kan dele dette senere.

Følg opp

  • Takk kundene dine for deres tid og lojalitet.
  • Be om tilbakemeldinger. Virtuelle tjenester er nytt for mange bedrifter og kunder, så det er selvsagt rom for forbedring.
  • Her passer det også å gi betalingspåminnelser for gebyrer, tips eller donasjoner.
  • Legg ut et bilde på sosiale medier og VistaPrint-hjemmesiden din, og vis fremtidige kunder hvordan kurset ditt eller tjenesten din er.
  • Be om en offentlig anmeldelse og send dem en kobling
  • Fortell kundene dine om fremtidige kurs og virtuelle tjenester, lojalitetsprogrammer og rabatter, og oppmuntre dem til å bestille på nytt.
  • Skriv notater om hva du ønsker å justere før neste kurs eller avtale.
  • Webex genererer unike møtepassord for hvert møte, så send ut en påminnelse om riktig møtepassord til din neste klient.
  • Fortsett å innovere, hold kontakten med kundene dine, og hold virksomheten din i gang!