Slik åpner du en restaurant i åtte trinn

Estimert lesetid: 8 minutter

Har du en perfekt idé til en ny restaurant, men vet ikke hvor du skal starte? Du er ikke den eneste. Med mindre du har erfaring fra å drive restaurant, kan det å finne ut av hvordan man åpner en restaurant være litt av et mysterium. Men det trenger ikke å være det! Med riktig plan kan du realisere ideen din og forvandle den til en blomstrende, vellykket virksomhet.

La oss ta en titt på de åtte trinnene du trenger for å starte en restaurant — slik at du vet nøyaktig hvordan du kan gjøre dine kulinariske drømmer til virkelighet.

  1. Bestem deg for hva slags restaurant du vil åpne.
  2. Bygg din egen merkevare.
  3. Lag en forretningsplan for restauranten din.
  4. Ta hånd om det juridiske.
  5. Finne og innrede restaurantlokalet.
  6. Ansette personale.
  7. Lag en meny.
  8. Markedsfør restauranten.

1. Bestem deg for hva slags restaurant du vil åpne.

Først av alt må du bestemme deg for hva slags restaurant du vil åpne. Grill eller kaffe? Taco-truck eller tapasbar? Det er viktig å ha et tydelig restaurantkonsept før du setter i gang.

Et tydelig konsept gjør det enklere for deg å forstå hva som kreves for at du kan etablere restauranten. For eksempel er det stor forskjell på å skulle åpne en elegant, italiensk restaurant og en hamburgertruck. Du må også gjøre deg kjent med konkurrentene i markedet. Og begynne å tenke på hvordan du skal kunne skille deg ut, gjøre kundene oppmerksomme på deg og friste dem innenfor dørene dine.

Hvis du ikke er sikker på hvilken type restaurant du vil åpne, kan du svare på spørsmålene under for å avklare hva som passer best for deg:

  • Hvilken type mat vil jeg servere?
  • Hvilken type kunder ønsker jeg?
  • Hvilken type restauranter mangler i det markedet jeg vil etablere meg, og hvordan kan fylle dette hullet?
  • Hvordan kan jeg bli bedre enn andre restauranter i samme marked? Hva kan jeg tilby kundene mine som ingen andre kan?

2. Lag en merkevareidentitet.

Når du har funnet ut hva slags restaurant du vil åpne (og valgt et navn!), er det tid for å tenke på å skape en merkevare og hvordan du kan gi denne merkevaren liv. Merkevareidentitet omfatter alle de elementene som du bruker for å kommunisere merkevaren din til kundene. De viktigste merkevareelementer du må tenke på er:

  • Logo
  • Skrifttype
  • Fargepalett

Når du har valgt merkevarebyggeelementer, kan du bruke dem til å bygge alt du trenger for å markedsføre restauranten på en effektiv måte, fra nettside til skilt og visittkort.

Merkevarebygging er viktig fordi det kommuniserer hvem du er som restaurant på en visuell måte, noe som kan øke kundetilfanget. Merkevarebyggingen sender ut et budskap om hva du er … så sørg for at merkevaren din er en refleksjon av hvem (og hva) du vil servere.

La oss si at du vil åpne er stilig, dyr restaurant som serverer retter rett fra bonde til bord. Da er det ikke sikkert at en tegneseriefigur vil kommunisere det riktige budskapet til kundene dine. I stedet kan det være lurt å vurdere en minimalistisk, monokromatisk logodesign til konseptet ditt, som det ikke oser «familievennlig» av.

Tips fra Vistaprint

Avhengig av hvor mye du kan om design og merkevarebygging, kan det være lurt å be en ekspert om hjelp. 99designs by Vistaprint gjør det enkelt å få kontakt med erfarne kreative fagfolk over hele verden som kan gi restaurantens visjon liv.

3. Lag en forretningsplan for restauranten din.

Så snart du vet hva slags restaurant du ønsker å åpne, er det tid for å utarbeide en forretningsplan. Tenk på forretningsplanen som restaurantens veikart: den gir deg klare anvisninger om hvordan du kommer deg videre fra der du er nå (en person med en idé til en restaurant) til dit du vil være (en etablert restauratør med et blomstrende spisested).

Forretningsplanen legger opp strategien du skal følge for å kunne åpne og lansere restauranten din — jo mer detaljert du er, desto lettere blir det for deg å implementere strategien og få restauranten opp og gå. Sørg for å ta med all informasjonen og detaljene du trenger for å komme videre med restaurantideen din, inkludert:

  • Forretningsnavn og beskrivelse. Hva skal du kalle restauranten — og hva er konseptet ditt? Prøv å tenke ut et fengende slagord eller en signatur-hashtag for å styrke restaurantens identitet.
  • Tenk på kundegruppen. For at restauranten din skal være vellykket, trenger du kunder — og for å tiltrekke deg kunder, må du vite hvem du ønsker å servere. Undersøk markedet, hvilke typer restauranter gjør det bra, og hvilke kundegrupper de tiltrekker seg. Deretter fokuserer du på målgruppen.
  • Analyser konkurrentene. Hvilke restauranter anser du som konkurrenter? Hvordan går det med disse restaurantene? Hvordan skal du skille deg ut fra dem og tilby det gjestene vil ha? Det er viktig at du setter deg godt inn i konkurransesituasjonen og finner ut hvordan det går med andre restauranter i samme område, slik at du kan gjøre noe for å skille deg ut.
  • Oppstartsbudsjett. En av de første tingene du må ta tak i er å finne ut hvor mye det koster å åpne en restaurant — og hvordan det passer i forhold til budsjettet ditt. Hvor mange penger trenger du for å åpne restauranten din? Hvor store blir de månedlige utgiftene? Hvor mye startkapital har du, og trenger du hjelp av andre? For eksempel et bedriftslån? Sett deg inn i økonomien helt fra begynnelsen av, det lønner seg alltid på lang sikt.
  • Sikkerhetsplan Sikkerheten til de ansatte og kundene er det aller viktigste. Kan du tilby ansatte og kunder et trygt sted? Hvilke protokoller for matsikkerhet vil du implementere? Sørg for at du har en plan for matsikkerhet, arbeidsmiljø og helserelaterte protokoller (f.eks. installasjon av hånddesinfeksjon for ansatte og kunder eller holde to meter avstand mellom bordene for å sikre god sosial avstand).
  • Prøvemeny Hva slags type mat/retter skal du servere?
  • Servicealternativer. Det er mange måter å drive en restaurant på, og før du åpner dørene må du bestemme deg for hva som passer for din restaurant. Skal du for eksempel kun tilby matservering i restauranten? Skal du fokusere på take away og hjemlevering? Eller planlegger du å tilby flere alternativer? Hvis du helt fra start bestemmer deg for hvilke valg du ønsker, kan du bygge opp restauranten rundt disse alternativene.
  • Personale. Som man ofte sier: En restaurant er aldri bedre enn de ansatte. Det er sant i forretningsverdenen, og det er sant i restaurantverdenen. Du bør tenke nøye gjennom hvem du skal ansette for å åpne, styre og drifte restauranten din i god tid før åpning. (Mer om dette senere!)
  • Markedsføringsplan. Det å finne ut hvordan man åpner en restaurant er en ting, men det å vite hvordan man skal markedsføre den er like viktig. I forretningsplanen din kan du utarbeide ulike strategier du kan bruke for å spre ordet om den nye restauranten din og lokke til deg kunder.
  • Omsetningsmål. For at bedriften din skal kunne holde gående over tid, må den være økonomisk bærekraftig, og du må ha en plan for dette helt fra starten. Hva er dine økonomiske mål for restauranten, og når håper du å kunne nå disse målene?

4. Ta hånd om det juridiske.

Når du starter en ny restaurant (eller en annen liten virksomhet), er det visse juridiske ting du må forholde deg til. Før du åpner dørene og kan servere kunder, må du kontrollere at du oppfyller alle juridiske krav, inklusiv:

  • Registrere bedriften
  • Innhente nødvendige lisenser, tillatelser eller sertifiseringer (for eksempel skjenkebevilling eller matsikkerhetssertifisering)
  • Åpne firmakonto

Det er viktig å merke seg at prosessen med å etablere virksomheten din kan variere basert på en rekke faktorer, inkludert sted og forretningsstruktur. Det er viktig at du forsikrer deg om at du følger alle relevante regler og forskrifter før du åpner restauranten. Hvis du vil forsikre deg om at restauranten oppfyller alle juridiske krav, kan det være smart å konsultere en forretningsadvokat.

5. Finne og innrede restaurantlokalet.

Når du har alt det juridiske i orden for å åpne restaurant, må du finne et passende lokale.

Det optimale er å finne et sted i et populært område med mange fotgjengere. Da ser de som går forbi den nye restauranten din og kan la seg friste til å stikke innom. Det er en fin måte å få nye kunder på og gjøre restauranten mer kjent.

Når du har funnet lokale, må du innrede det med alt du trenger for å kunne betjene gjester, både på kjøkkenet og i spisesalen. Du kommer til å trenge alt fra kjeler og uniformer til bord og stoler. Avhengig av budsjettet, kan du velge om du vil kjøpe eller leie det aller meste. Så snart du har en oversikt over hva du trenger, kan du sammenligne kostnader og fordeler med å kjøpe versus å leie og velge det som passer best for deg.

Tips fra Vistaprint

Skal de ansatte ha like uniformer? Det styrker merkevareidentiteten når alle ansatte har like klær. Du kan sette restaurantens logo på t-skjorter, poloskjorter, luer, jakker og lignende for å sikre servering med stil.

6. Ansette personale.

Du har kanskje en super idé til restauranten, men du må ansette personale for å gi ideen liv. Akkurat hvem du må ansette avhenger av restauranten, men helt fra begynnelsen bør du vurdere (både på kjøkkenet og ellers):

I selve restauranten:

  • Vert
  • Restaurantsjef
  • Kelnere
  • Ryddepersonale

Kjøkken:

  • Kokk
  • Soussjef
  • Rengjøringspersonale
  • Kjøkkensjef

Kanskje bør du også vurdere å ansette noen til administrativt arbeid som kan hjelpe deg med drift og markedsføring. Finn en regnskapsfører som kan hjelpe deg med regnskap og skatt, eller en lokal nettdesigner som du kan bytte tjenester mer.

Husk at en stor del av restaurantens suksess avhenger av dem du ansetter. Så ta deg god tid i intervjuprosessen, slik at de finner de riktige personene.

7. Lag en meny.

Maten er selve hjertet i restauranten. Derfor er det å utvikle en god meny utrolig viktig. Lag din egen, helt spesielle meny.

Menyen bør inneholde ulike retter som forteller både hva restauranten er og hvilke gjester du ønsker å tiltrekke deg. Jobb sammen med kokken for å hvilke retter dere vil ha på menyen. Enten menyen er trykt eller digital, må den gjenspeile merkevaren og beskrive hver enkelt rett på en måte som kan friste potensielle kunder.

Tips fra Vistaprint

Planlegger du å skifte meny ofte? Det kan raskt bli dyrt hvis du skal skrive ut nye menyer hver gang den skiftes. I stedet kan du bruke en QR-kode til menyen. Du kan sette QR-koden på bordene og i vinduet for å friste sulte fotgjengere som går forbi. Da holder deg med en digital oppdatering hver gang du skifter meny.

8. Markedsfør restauranten.

Du har laget en forretningsplan. Du har funnet og innredet lokale. Du har ansatt personale og utviklet en meny … så hva nå? Spre budskapet. Det er på tide å informere potensielle gjester om at restauranten er åpnet.

Det er mange måter å markedsføre en ny restaurant på — det handler om å prøve ut ulike strategier inntil du vet hva som virker for din målgruppe. Her er noen relativt rimelige måter du kan markedsføre din nye restaurant på:

  • Tilby en åpningsrabatt for å friste kundene til å spise hos deg den første uka.
  • Inviter lokale matbloggere eller journalister, og be dem skrive om restauranten din og dele bilder med sine følgere.
  • Kjør annonser i sosiale medier for å nå ut til personer i nærheten.
  • Slå deg sammen med lokale bedrifter, og tilby rabatt til deres kunder. Hvis du for eksempel åpner en vegansk restaurant, kan du kontakt det lokale treningssenteret eller helsekostbutikk og tilby dem en eksklusiv rabattkode som de kan sende ut til side kunder eller tilby rabattkuponger som kan deles ut personlig.