Forventet lesetid: 4 minutter
Uansett om du har en fysisk butikk eller ikke, så er høytiden et bra tidspunkt for å fokusere på nettbutikken din og vise kreativitet når du markedsfører varer og gjennomfører salg. Her får du noen kreative ideer til hvordan du kan selge produktene dine til jul. Nå kan du nå nye kunder og gi dem en shoppingopplevelse de kommer til å huske.
Kreative måter å selge produktene dine på før jul:
- Holde en virtuell håndverksmesse.
- Selge unike artikler på auksjon via Instagram.
- Samarbeid med andre for å lage gavepakker.
- Tilby eksklusiv shopping.
Klar til å selge? Slik gjør du det:
- Spre budskapet.
- Maksimer søkemotoroptimaliseringen.
- Finpuss kjøpeopplevelsen på nettsidene dine.
- Legg til kundeanmeldelser.
- Bruk produktbilder av høy kvalitet.
1. Holde en virtuell håndverksmesse.
Hvis du ikke fysisk kan ta turen til en håndverksmesse før jul, kan du holde stand på nettet. Snu det til noe positivt ved å tilby litt lavere priser, lansere nye produkter – og viktigst av alt – gjøre det tidsbegrenset. Hvis du holder julemesse på nettet i bare noen få dager, kan det skape en følelse av at kundene må skynde seg for å benytte seg av tidsbegrensede tilbud. Skap snakk rundt den virtuelle håndverksmessen ved å opprette et arrangement på Facebook eller sende en kalenderinvitasjon til kundene som er påmeldt nyhetsbrevene dine. Da gjør du det lettere for dem å skrive det ned i agendaene sine samtidig som de får noe å glede seg til.
Det finnes mange måter å holde en virtuell håndverksmesse på … og det finnes ingen fasit. Her er noen i ideer for å komme i gang:
- Gi nettstedet ditt en egen side hvor du presenterer produktene fra håndverksmessen.
- Selg produktene dine på arrangementets Facebook-side.
- Lag en ny nettside til den virtuelle messen og del den med andre i bransjen. Bruk den nye nettsiden som en destinasjonsside, for å lede kundene videre til hver enkelt lille bedrift du samarbeider med.
- Bli med på en virtuell håndverksmesse arrangert av andre. Det kan være en god mulighet for å blir med gratis eller mot et lite gebyr. Du sparer jo penger på reise og tid som brukes til fysisk å sette opp stand, og du får muligheten til å selge produktene dine sammen med andre lidenskapelige, kreative bedriftseiere.
2. Selge unike artikler på auksjon via Instagram.
Vi har lagt merke til at antikvarer og håndverkere bruker Instagram til å selge enestående produkter. Legg ut bilder av produktene dine og la det komme klart fram av teksten at varene er til salgs. Du kan enten selge på auksjon, hvor kundene har 24 timer på å kommentere med sitt høyeste bud, eller du kan selge til den første som sender deg en melding og betaler for produktet.
Husk å merke det opprinnelige innlegget som «SOLGT», men la det forbli publisert slik at folk får se hva de gikk glipp av. På denne måte bygger du opp forventninger om produktene i neste auksjonsrunde.
Tips fra Vistaprint
Ufullkomne eller skadde produkter? Selg dem til en redusert pris. Det gir kundene følelsen av at de gjør et godt kjøp på et unikt produkt, og du kan rydde hyllene før julerushet.
3. Samarbeid med andre for å lage gavepakker.
I små bedrifter handler det om nettverk: Så gå sammen med andre kreative sjeler og tilby produktkurver eller gaveesker. Det gjør at produktene dine blir synlige for kundene deres og motsatt – en vinn-vinn-situasjon. Begynn med å kontakte lokale bedriftseiere som driver forretninger med komplementære produkter. Hvis du spesialiserer deg på sportklær, kan du inngå et partnerskap med et treningsstudio og gi bort en «New Year, New You»-produktpakke. Hvis du driver et bakeri, kan du ta kontakt med en interiørbutikk i nærheten for å utvikle en bakegavekurv (med noe deilig å spise oppi, selvfølgelig).
4. Tilby eksklusiv shopping.
Dette er helt klart den desidert viktigste shoppingsesongen … så gi kundene muligheten til å klikke seg gjennom nettsidene dine eller besøke den fysiske butikken din.
Private shoppingavtaler. Tilby egne shoppingtimer til kundene dine i studioet ditt for å gi kundene en ny opplevelse og muligheten til å komme på et mer passende tidsrom for dem. Kundene vil helt sikkert sette pris på å få se hvor du arbeider eller besøke studioet ditt og få en sniktitt på de nyeste produktene dine.
Hjemmeshopping. Ta med butikken din hjem til kunden! Etter en telefonsamtale eller videochat kan du ta med et utvalg produkter du tror kunden kommer til å like hjem til dem. Denne private shoppingopplevelsen får nok kundene til å føle seg spesielle.
Virtuelle, personlige shoppingopplevelser. Hvis kundene dine foretrekker å handle hjemmefra, kan du tilby virtuell shopping. Du kan be kundene om å fylle ut et skjema som gir deg mer informasjon om hvilke produkter de er på utkikk etter, slik at du kan forberede møtet. Når du så møter dem på skjermen, kan du anbefale produkter som er relevante for dem.
5. Spre budskapet.
Uansett hvordan du velger å selge produktene dine før jul, bør du sørge for at kundene får informasjon om de nye tilbudene dine. Skriv et innlegg i sosiale medier med informasjon om den kommende, virtuelle håndverksmessen din, send dem et postkort med et tilbud om en personlig avtale i studioet ditt, eller send et nyhetsbrev med en lenke hvor de kan melde seg på virtuelle shoppingavtaler.
6. Maksimer søkemotoroptimaliseringen.
Sørg for at folk finner bedriften din på nettet! Det er alltid en god ide å holde kontakte med kundene i nærheten, men en hjemmeside lar deg selge produktene dine til resten av verden. Så når du legger til nye produkter på hjemmesiden din, må du tilrettelegge for SEO-optimering via søkemotorene slik at du blir synlig i flere Google-søk.
7. Finpuss handleopplevelsen på hjemmesiden din.
Stadig flere handler på nettet … Derfor må du gjør det enkelt å handle hos deg. Hvis du har lagd og bygd opp hjemmesiden din selv, kan det hende du synes den er praktisk å bruke. Men hva med andre? Be familie og venner om å legge produkter i handlekurven og la dem komme med innspill til hva som kan forbedres.
Tips fra Vistaprint
Husk at nettsidene dine bør være tilpasset mobilbruk også, for flere og flere handler via mobilen.
8. Legg til kundeanmeldelser.
Ikke vær redd for å be kundene om å gi deg en anmeldelse. Legg til en liten påminnelse om at de kan gi deg en vurdering nederst på fakturaene, bak på brosjyren din og kanskje også via e-post? Inkluder disse tilbakemeldingene i markedsføringsplanen din. Vis dem frem på Facebook-siden din, legg til noen nederst i nyhetsbrevet ditt eller bruk en flott tilbakemelding på den neste utgaven av flyerne og informasjonskortene dine.
9. Bruk produktbilder av høy kvalitet.
Når du auksjonerer bort en egendesignet caps i sosiale media eller laster opp bilder til den neste, virtuelle håndverksmessen din, må du huske på å bruke bilder av merkevaren din som både er i fokus og som ser bra ut. Kunder som handler online, kan ikke se eller ta på produktene dine, derfor er det viktig at bildene gir dem følelsen av at de kan ta og føle på varene. Vis produktene i naturlig lys, sett fra flere vinkler, slik at kundene kan gjøre seg opp en mening om hvordan de ser ut fra alle sidene.