Estimert lesetid: 5 minutter
Birds Relations og Koldbath er vinnere i den andre runden av konkurransen vår for oppstartsbedrifter, Njord Nest. Vi tok en prat med gründerne for å finne ut mer om bedriftsideene deres, erfaringene og det de har lært gjennom samarbeidet med Njord Nest så langt.

Oppstartskonkurransen Njord Nest er et samarbeid mellom Vistaprint og Drivhuset, utviklet for å hjelpe entreprenører med å realisere drømmene sine på en bærekraftig måte. Workshops, veiledning og hyppige tilbakemeldinger fra kunder, gjør at finalistene kan utvikle sine allerede sterke ideer til et enda mer overbevisende bærekraftig initiativ.
Birds-appen gjør det morsomt og enkelt å jobbe med forholdet ditt

En tredjedel av alle par bekymrer seg over forholdene sine. Dette påvirker både den psykiske og fysiske helsen, både individuelt og på familienivå. Parterapi assosieres i dag med et forhold som nesten er over, og blir sett på som «siste utvei». Teamet bak Birds ønsket å fjerne stigmatiseringen rundt arbeidet med forholdet og finne en måte å nå parene på et tidlig tidspunkt på, før problemene blir for store. Clara og Helga, psykologene bak Birds, slo seg sammen med Sofia, som har bakgrunn innen ledelsesrådgivning, strategi og bedriftsutvikling, og Isa, som har bakgrunn inn produktutvikling. Sammen grunnlagte de Birds Relations.
Parutvikling forenklet med daglige øvelser
Birds er en app par kan bruke til å forstå hverandre bedre, forbedre samspillet og styrke de positive sidene av forholdet. Bevisbaserte metoder fra parterapi er forenklet og pakket inn i mindre biter av innhold i en app som passer inn i hverdagen. Øvelsene kan gjøres individuelt eller sammen som par. Dere får det verktøyet og den kunnskapen dere trenger til å forbedre forholdet deres – bli sett og verdsatt, akseptere hverandres forskjeller, løse konflikter og komme nærmere hverandre.
– Ideen er å gjøre det morsomt og enkelt å jobbe med forholdet på en proaktiv måte. Og alle trenger å jobbe med forholdene sine. Tenk på det som helsen din – det trenger vedlikehold for å holde seg sterk.
Hvordan Birds fikk ideene til å vokse med Njord Nest
Birds-teamet meldte seg på Njord Nest-konkurransen delvis på grunn av belønningen til slutt, der du får muligheten til å pitche en stor jury. Sjansen til å møte andre entreprenører, var en annen ting som føltes interessant. Siden Birds er en app som fokuserer på psykisk helse, var fokus på bærekraft noe som føltes som en perfekt match:
– Det er mye som tyder på at ting ikke går i riktig retning i verden, og vi må prøve å finne en måte vi kan bidra til et bedre miljø, et bedre samfunn, en bedre helse, en bedre verden på. Bærekraft bør være kjernen til alle virksomheter. Vi er stolte over å jobbe med dette hver dag.
«Alt vi kunne bedt om og ønsket»
Oppstartsbedriftene som deltar i Njord Nest-konkurransen har alle forskjellige perspektiver og konkurrerer ikke om de samme kundene, noe teamet fra Birds syntes var veldig bra. Det de lærte mest fra Njord Nest var pitchingen, fra det første utkastet til å bli virkelig flott mens den utviklet seg.
– Juryen var kjempebra og kom med gode spørsmål. De forsto produktet raskt og stilte spørsmål som var relevante og interessante å diskutere. Det var en morsom og god opplevelse og vi likte også å høre på alle de andre pitchene.
Hvordan Njord Nest-prisen skal brukes
Så langt, har Birds-teamet tatt seg av det meste av markedsførings- og designarbeidet på egen hånd ved å prøve seg frem steg for steg. De samarbeidet med et firma som gjorde illustrasjoner og videoer for dem.
– Vi har samarbeidet med folk i nettverket vårt som er gode på markedsføring, men vi hadde få ressurser så vi måtte gjøre ting på egen hånd og finne de beste løsningene.
De vil bruke Vistaprint-kupongen på WordPress for å gi hjemmesiden sin et ansiktsløft. Så snart de har en logo, vil de bruke litt av kupongen på trykksaker også.
– Nå har vi penger til å jobbe med markedsføringen. Ikke bare til å bruke på annonser, men også til å skape ting. Vi skal prøve å få råd fra Vistaprints designere og webutviklere.
Snart vil Birds-teamet ta imot sin nye CTO, Eric. Det neste blir å bygge inn mer innhold og funksjoner i appen og å lukke såkornfond-runden.
KoldBath kobler svenske bestemødre med nyankomne kvinner

Audrey fra Frankrike og Cara fra USA møtte hverandre på nettet på en plattform for profesjonelle kvinner da de begge hadde flyttet til Sverige. Da de møttes for en kopp kaffe, oppdaget de hvor mye de hadde til felles og begynte umiddelbart å skape et prosjekt sammen.
Før hun ble entreprenør, arbeidet Cara som internasjonal migrasjonsekspert for FN og Røde Kors. Men de kreative ideene hennes ledet henne mot et sosialt entreprenørskap. Hun grunnlagte en bedrift som koblet håndverkere i fjerne flyktningleirer med motedesignere over hele verden. Cara hadde tro på både økonomisk og kreativ inklusjon og at mennesker ikke ønsket å være avhengige av veldedighet, men heller å skape sine egne inntekter ved hjelp av ferdighetene sine.
Audreys karriere var innen den luksuriøse motebransjen som innkjøper av tekstil og skinn. Hun utviklet en stor sans for kvalitetsprodukter samtidig som hun ble vitne til det store avfallet som pågikk bak kulissene. Entreprenørskapet hennes begynte da hun ble håndverker i lær og begynte å samarbeide med håndverkere over hele Afrika.
Forvandle ubrukt svensk ull til moteriktige håndstrikkede luer
Bortsett fra å være utlendinger i Sverige med en lidenskap for håndverksferdigheter, deler de også et visst syn på livet. De ønsket å forstå og skape noe i deres nye miljø, og de så muligheter i samfunnsmessige utfordringer. Diskusjonene deres endte etter hvert opp med KoldBath – en oppstartsbedrift som samler inn ubrukt svensk ull og kobler svenske bestemødre med nyankomne kvinner i et samarbeid for å lage håndstrikkede luer i ull.
I Sverige, kastes eller brennes 80 % and ullen på grunn av mangel på industri. I 2020 rapporterte Socialstyrelsen i Sverige at 50 % av de eldre i landet føler seg ensomme. Og samtidig som Sverige er kjent for å ha en imøtekommende innvandrerpolitikk, forblir 4 av 5 nyankomne kvinner, etter at de har oppnådd oppholdstillatelse, arbeidsløse (de første 4 årene sine i Sverige). Dette var utfordringene, eller mulighetene, som Cara og Audrey følte de kunne bruke til å skape en positiv endring med.
Hvordan KoldBath fikk ideene til å vokse med Njord Nest
Cara og Audrey var interesserte i Njord Nest-programmet som en mulighet til å få kontakt med andre entreprenører i Skandinavia. Programmet var motiverende, støttende og hjalp dem med å bygge et nettverk.
– Energien i Njord Nest-programmet var utrolig god! Alle hadde lyst til å vinne, men det føltes aldri for konkurrerende. Arbeidsgruppene var laget på en måte som gjorde at vi samarbeidet. Tilretteleggerne var utrolig hjelpsomme og veldig profesjonelle. Hver eneste arbeidsgruppe var verdifull, noe som sier mye med tanke på at Audrey og jeg allerede er entreprenører.
– Å vinne Njord Nest-konkurransen betydde mye for oss fordi det føltes som en bekreftelse fra det nye hjemlandet vårt.
Hvordan Njord Nest-prisen skal brukes
Med hensyn til markedsføring og design, ser KoldBath frem til samarbeidet med Vistaprint:
– Å ha et profesjonelt og virkningsfullt logodesign er viktig for KoldBath for å skape en salgbar merkevare og en bærekraftig forretningsmodell.
– I løpet av gründerreisen vår har vi forstått hva vi er flinke til og hva vi ikke er så bra på. Vi har fått litt hjelp med markedsføringsstrategien fra nettverket vårt og vi ser frem til å begynne med logodesignet vårt med Vistaprint. Å ha en virkelig flott og profesjonell logo er superviktig for oss. Det har vært utrolig viktig for oss at KoldBath gjør en god jobb med markedsføringen og merkevarebyggingen fra begynnelsen av slik at vi virkelig kan skape en bærekraftig virksomhet. Å samarbeide med Vistaprint, få hjelp med å designe en profesjonell logo og annet markedsføringsmateriale er akkurat den støtten og det kick-offet vi trenger. Samarbeidet med Vistaprint vil hjelpe oss å bygge et sterkt grunnlag til å bli en velkjent merkevare.
Påmelding er åpen
Er du klar til å ta småbedriften din til neste nivå? Påmelding til den tredje runden i bærekraftkonkurransen Njord Nest er nå åpen. Registrer deg i dag for en sjanse til å vinne rådgivning, designtjenester, markedsføringsmateriale og en premie på 2500 euro i kontanter.
