Hvor (og hvordan) småbedrifter kan bruke QR-koder

Estimert lesetid: 4 minutter

Det siste året har sikkerhet vært et svært viktig emne for bedriftseiere over hele verden – og vi har sett at QR-koder har gjort comeback i forbindelse med dette. Det har aldri vært så enkelt å bruke QR-koder, enten det er til kontaktløse restaurantmenyer eller betalinger. Med de fleste smarttelefoner er det bare å plassere koden innenfor kameraet ditt og URL-adressen åpnes automatisk.

For småbedrifter er det mange steder du kan legge til en QR-kode, inkludert på daglig markedsføringsmateriale som:

  • Visittkort
  • Bilmagneter
  • Vindusdekaler
  • Klistremerker på ark
  • Vinylbannere
  • Skilt av skummateriale
  • Roll-up-bannere til bordplate

Hvor er det best å bruke en QR-kode – og hvilken type QR-kodeprodukt er best for småbedriften din?

Det beste stedet å bruke en QR-kode er avhengig av hvilken type bedrift du driver – og hva du ønsker å koble QR-koden din til. Enten du ønsker å bruke QR-kodene til å ta imot betaling, gi kundene mer informasjon, eller effektivisere tjenestene dine, så finner du her noen idéer for bruk av QR-koder (og produktforslag) basert på ulike typer småbedrifter.

For deg som driver et spisested:

En av de mest populære måtene vi har sett at QR-koder brukes på er gjennom kontaktløse restaurantmenyer. Hvis du ikke allerede har gjort det, lag en til spisestedet ditt og plasser den på et strategisk sted der det er lett å skanne den – kanskje på et roll-up-banner til bordplate, en vindusdekal på inngangsdøren din, eller et banner på hentedisken din.

Tilbyr restauranten din henting på fortauskanten? Inkluder en skannbar QR-kode i bestillingsbekreftelsen du sender til kundene på e-post – når de kommer og henter bestillingen sin kan du skanne koden for en enkel henteprosess.

QR-kodeprodukter for restauranter

For deg som driver et treningssenter:

Enten du driver et stort treningssenter eller et lite fitness-studio, kan du bruke QR-koder for å skape en sikker og enkel opplevelse ved innsjekking eller registrering til en klasse. Prøv å trykke en QR-kode på et roll-up-banner for bordplate for enkel innsjekking, eller heng opp en vindusdekal ved inngangspartiet til studioet for kontaktløs registrering.

Eller hvis du prøver å trekke til deg nye medlemmer, kan du legge til en QR-kode på et produkt som er lett å få øye på (som et banner eller en plakat) og som kobler til et virtuelt besøk av treningssenteret, en forhåndsvisning av treningstilbudet ditt, eller et spesielt påmeldingstilbud.

QR-kodeprodukter for treningssentre

For tjenesteleverandører:

Hvis du tilbyr tjenester som konstruksjon, muring, landskapsarbeid, rørlegging eller malingsarbeid, så kan du også bruke QR-koder. Bruk QR-koder til å gjøre det enkelt for kundene dine å avtale et møte, fylle ut en forespørsel om konsultasjon, eller legge igjen en vurdering. Sett en QR-kode på en vindusdekal eller en bilmagnet slik at potensielle kunder raskt kan skanne den for mer informasjon når de ser bilen din (også parkert!).

Tilbyr du en tjeneste som krever oppfølging fra kundens side? På slutten av møtet kan du gi dem et visittkort med en QR-kode der de kan finne spesielle instruksjoner for vedlikehold av hagen eller hvordan de tar vare på den nye parketten.

QR-kodeprodukter for tjenesteleverandører

For eiendomsmeglere:

En annonse er kun bra hvis den har gode bilder, så gjør det enkelt for potensielle kjøpere å se hele bildegalleriet eller ta en videotur via en QR-kode. Legg til en på plastskiltene du setter opp på hver eiendom og på dokumentet du deler ut til kundene på den neste visningen din.

I tillegg til å bruke QR-koder til visuelle formål, kan du prøve å bruke en kode når du trenger å gi potensielle kjøpere veibeskrivelser til kontoret ditt eller en visning. Skriv ut et ark med klistremerker som du enkelt kan klistre på visittkortet ditt og gi til kjøperne.

QR-kodeprodukter for eiendomsmeglere

For forhandlere og butikkeiere:

Enten du driver en nettbutikk eller en murstein- og mørtelbutikk, kan du sette QR-koder på emballasjen din – bruk dem til å lenke til de sosiale mediene dine, en rabattkode til det neste kjøpet deres eller til et tilbakemeldingsskjema. Sett en QR-kode på klistremerkene du bruker til å merke papirposene dine og på visittkortet eller postkortet du legger ved hver bestilling. Dette er en flott måte å skape en interaktiv handleopplevelse fra start til slutt.

QR-kodeprodukter for detaljhandel

TIPS FRA VISTAPRINT

Har du lyst til å lage en komplett merkvareopplevelse? Her er et flott eksempel. Hvis du driver en klesbutikk kan du klistre en QR-kode på merkelappen til plagget som lenker til en styling-video eller forslag til relaterte produkter.

For alle:

Uansett hvilken småbedrift du driver, er det mange måter du kan bruke QR-koder på. Her er noen generelle ideer for å begynne å benytte deg av denne teknologien.

  • QR-koder er en rimeligere måte for småbedriftseiere å aksepter kontaktløs betaling på.
  • Legg til en QR-kode på visittkortet ditt for å dele kontaktopplysninger eller for raskt å henvise til hjemmesiden din.
  • Bruk QR-koder til å kjøre kampanjer – oppmuntre noen til å fylle ut et kontaktskjema eller registrere seg til nyhetsbrevet ditt via QR-koden du oppgir, og belønn dem deretter med en rabattert tjeneste eller en liten gave.
  • Få flere følgere på sosiale medier med QR-koder som lenker til kontoene dine på Instagram, Facebook, Youtube eller Twitter. Det er bare å legge til en QR-kode på visittkortet ditt, skiltingen i butikken eller i e-postforsendelser.
  • Sett en QR-kode på kvitteringer eller fakturaer for å få tilbakemeldinger fra kunder på noen få klikk.

Er du klar til å bruke en QR-kode for småbedriften din?

Enten du har bestemt deg for å bruke QR-koder til å kjøre kampanjer, akseptere kontaktløs betaling eller vise restaurantmenyer, så er det fremdeles noen få ting du må gjøre. Før du begynner med det nye QR-kodeproduktet ditt, pass på følgende:

  • Ha en oppfordring til handling. Inkluder en oppfordring til handling under QR-koden din, som «skann her» eller «besøk hjemmesiden min».
  • Plasser den riktig. Pass på at du plasserer QR-koden din på en måte det er lett å skanne den – la det være litt plass rundt den når du designer visittkortet eller banneret ditt.
  • Test den selv. Prøv den selv før du henger opp plakaten med QR-kode. La deretter dine ansatte, venner eller familie prøve den også.
  • Lag et insentiv for kundene dine. Få kundene dine til å ha lyst til å bruke QR-koden din ved å legge ved et insentiv. Kanskje hvis de skanner koden for å abonnere på nyhetsbrevet ditt, vil de få mulighet til å vinne et gavekort.