Forventet lesetid: 3 minutter
Table of Contents
- 1. Timebestilling
- Tips fra VistaPrint
- 2. Gjør transaksjonene raskere (og berøringsfrie)
- 3. Øk antall påmeldte på nyhetsbrev og lojalitetsprogrammer
- 4. Gi besøkende enkel tilgang til menyen din
- Slik lager du en QR-kodemeny:
- 5. Få tilbakemeldinger fra kundene dine
- 6. Gi tilgang til aktiviteten din i sosiale medier
- Tips fra VistaPrint
- 7. Hold «åpent» 24 timer i døgnet
QR-koder har blitt mer utbredt de siste årene, for de har vist seg å være et nyttig verktøy for bedrifter – og spisesteder er ikke et unntak. Hvis du har spist ute i det siste, har du sikkert lagt merke til QR-menyene … men hvordan kan vi ellers bruke kodene? Her får du inspirasjon til hvordan restauranten, kafeen eller baren din kan bruke QR-koder.
- Timebestilling
- Gjør transaksjonene raskere (og berøringsfrie)
- Øk antall påmeldte på nyhetsbrev og lojalitetsprogrammer
- Gi besøkende enkel tilgang til menyen din
- Få tilbakemeldinger fra kundene dine
- Gi tilgang til aktiviteten din i sosiale medier
- Hold «åpent» 24 timer i døgnet
1. Timebestilling
Gjør det enkelt for forbipasserende å reservere et bord eller sette seg på venteliste ved hjelp av en QR-kode på en vindusdekal eller plakat i vinduet. Når en potensiell kunde skanner koden, kan du sende dem til bestillingssiden eller ventelisten slik at de kan melde seg på. Hvis du ikke tar imot reservasjoner på nettet, kan du heller linke kundene dine til kontaktsiden slik at de kan ta kontakt med deg på e-post eller telefon.
Tips fra VistaPrint
Hvis restauranten er fullbooket, eller ventetiden er for lang, kan du tilby kunden å bestille hentemat via den samme QR-koden.
2. Gjør transaksjonene raskere (og berøringsfrie)
Verden blir mer og mer trådløs … Så hvorfor ikke ta imot kontaktløs betaling ved spisestedet ditt? I tillegg til at kontaktløs betaling er tryggere enn å ta imot kontanter eller taste kode, er det også raskere. Det eneste du trenger å gjøre som restauranteier, er å opprette en QR-kode som aksepterer betalinger. Skriv ut koden og plasser den på disken, eller plasser den nederst på regningen.
3. Øk antall påmeldte på nyhetsbrev og lojalitetsprogrammer
Oppfordre kundene til å melde seg på nyhetsbrevet ditt eller lojalitetsprogrammet mens de venter på maten sin. I stedet for å be en ansatt om å hente inn informasjonen med penn og papir, kan du lage en QR-kode og hente inn informasjonen digitalt – og raskt. Ønsker du å belønne lojale kunder? I stedet for å lage egne kuponger, kan du opprette QR-koder. Legg til disse på postkort, takeaway-menyer, i e-poster eller andre steder.
4. Gi besøkende enkel tilgang til menyen din
QR-menyer var veldig populære da restauranter og kafeer gjenåpnet. Dette viste seg å være et billig alternativ for restauranteierne, og det gir trygg, enkel og berøringsfri informasjon til kundene. I stedet for å trykke nye menyer hver gang du oppdaterer menyen eller prisene dine, kan bedriftseierne nå oppdatere pdf-filen eller nettside som QR-koden peker til. Det blir dermed enklere å reklamere for spesialtilbud, nye retter på menyen og produkter i begrenset opplag. Du kan plassere QR-koden til menyen på etroll-up-banner eller på et klistremerke slik at den blir enkel å skanne.
Slik lager du en QR-kodemeny:
- Legg ut menyen på nettsidene dine, eller last den opp som pdf-fil.
- Kopier lenken eller filen og plasser den i en QR-kodegenerator.
- Skriv ut og vis QR-koden på et sted som er enkelt å skanne.
5. Få tilbakemeldinger fra kundene dine
Å be om tilbakemeldinger er ikke enkelt, men du kan gjøre det litt enklere med en QR-kode. Plasser QR-koden på bordet sammen med QR-koden til profilene dine i sosiale nettverk, legg den til kundekvitteringen eller trykk den på takkekort. Koden kan føre kundene til spisestedets omtaler på nettet, Facebook-siden din eller Google Bedrift – eller andre steder hvor du ønsker omtale. I tillegg til å be følgerne dine i sosiale nettverk om tilbakemeldinger, kan du oppfordre kundene på spisestedet til å si hva de mener og belønne dem med rabatt eller et gratisprodukt neste gang de stikker innom.
6. Gi tilgang til aktiviteten din i sosiale medier
Gjør det enkelt for kundene å følge deg i sosiale medier med en QR-kode. Kunder som spiser eller drikker på spisestedet ditt, kan dermed skanne profilene dine mens de venter på bestillingen sin. Oppfordre dem til å følge deg i sosiale medier ved å tilby dem rabatt (f.eks. 10 % rabatt på måltidet) og be dem om å legge ut bilder fra spisestedet ditt i profilene sine samtidig som de linker til spisestedet ditt. Du kan også vise denne QR-koden i vinduet slik at nysgjerrige forbipasserende får enkel tilgang til de sosiale profilene dine fra gaten..
Tips fra VistaPrint
Trenger du hjelp til å lage unike innlegg for restauranten din i sosiale medier? Se tusenvis av gratismaler du kan tilpasse hos VistaCreate. Vi har maler til Facebook, Instagram, TikTok og mer.
7. Hold «åpent» 24 timer i døgnet
Folk går nok rett forbi restauranten din når du holder stengt. Nå har du muligheten til å gi dem oppdatert informasjon om åpningstider, kontaktdetaljer, menyer og mer ved hjelp av en QR-kode i vinduet.