Estimert lesetid: 4 minutter
Småbedrifter trenger mer enn noen gang kreative måter å holde kontakten med kundene sine på. Det er slutt på dagene med hyggelige samtaler ved registreringsskranken eller på kundearrangementer. Kommunikasjon serveres nå virtuelt.
Så hva må en småbedrift gjøre? Prøv Quick Response (QR)-koder. Disse små, firkantede, sorte og hvite symbolene er en rask, enkel og effektiv måte å formidle en rekke meldinger til kundene dine på. Bruk dem til å spille av videoer, sende kuponger, gi bedriftsinformasjon og mer.
QR-koder har kommet langt siden opprinnelsen tidlig på 2000-tallet. Og nå som sikkerhet er blitt svært viktig for alle typer virksomheter, har QR-kodene gjort et stort comeback. Hva er endret? Vel, du trenger ikke laste ned en separat app for å skanne dem lenger. Du kan ganske enkelt bruke kameraet til telefonen din, plassere det over koden, og det er det – informasjonen som er assosiert til QR-koden vil automatisk dukke opp på et øyeblikk. De er også enklere enn noen gang å lage. Bare bruk en av de gratis appene du finner på nettet, legg til informasjonen din, så er du klar.
Nå når du vet hva QR-koder er, finner du her noen grunner til hvorfor bedriften din trenger dem.
- De gir en trygg, kontaktløs betalingsmåte.
- De viser at bedriften din tilpasser seg og er teknisk kunnskapsrik.
- De informerer (uten å ta plass).
- De kan øke følger-aktiviteten din på sosiale medier.
- De er enkle å spore.
- De er kostnadseffektive.
1. De gir en (trygg!) kontaktløs betalingsmåte.
Kontaktløst overalt har vært temaet det siste året. . . Kunder er skeptiske til å betale med kontanter og berøre pinkodepaneler når de bruker kredittkort, så QR-kodebetaling er en flott, kontaktløs løsning som kunder føler seg trygge med å bruke.
Som småbedriftseier trenger du bare å opprette en QR-kode som aksepterer betalinger. Skriv ut koden og plasser den der du ellers gjør transaksjoner, som i kassen eller resepsjonen. Kundene trenger bare å skanne koden med smarttelefonen og betale med Paypal eller en annen konto.

2. De viser at du tilpasser deg og er teknisk kunnskapsrik.
Det er velkjent at yngre forbrukere, som betyr 35 år og yngre, er spesielt teknisk oppegående. Så det skulle ikke være vanskelig å tilpasse bedriften din til å appellere til denne målgruppen. Som en ekstra bonus, vil bruk av nyere teknologi vise at du er villig til å holde tritt med tiden. Kunder setter pris på bedrifter som gjør det lille ekstra og investerer i trender og teknologi som gjør livet deres lettere, og tryggere.
3. De informerer (uten å ta plass).
Livet under pandemier endrer seg hele tiden, og det samme gjør bedrifter. Nye butikktider, fysisk distansering og regler for munnbind, fortauskantlevering og take-away – listen er endeløs. QR-koder er en flott måte å raskt oppdatere kunder på med ny informasjon – eller til og med WiFi-navnet ditt og passord – uten at det tar for mye skiltplass. Det er bare å legge til en QR-kode på de eksisterende postkortene, bannerne eller annet markedsføringsmateriale for å få meldingen din ut med et klikk.
TIPS FRA VISTAPRINT
Mange av produktenevåre, som postkort, visittkort, klistremerker og flyers har plass til QR-koder direkte plassert i malene. Vi har gjort det enkelt for deg å laste opp på et øyeblikk.

4. De kan øke følger-aktiviteten din på sosiale medier.
Ønsker du å få fart på følger-aktiviteten din på sosiale medier? QR-koder kan hjelpe deg med det. Det finnes kode-generatorer som kan koble til alle sidene dine på sosiale medier – som Facebook, Instagram, LinkedIn og Pinterest – og kunder kan enkelt følge deg på hvilken som helst plattform. Og med dine nye følgere kommer det nye muligheter for engasjement og konversasjon – noe som alltid er bra for småbedriftseiere!
5. De er enkle å spore.
Det flotte med QR-koder er at de gir deg øyeblikkelig informasjon – du kan få statistikker i sanntid med de fleste sporingsfunksjonene til QR-koder. Du kan hente informasjon i stort perspektiv, som hvor mange personer som har skannet koden din, og mer detaljert data, som geografisk plassering, dato, tid og hvilke enheter og operativsystemer som ble brukt. Og sist men ikke minst, du kan be kundene dine om visse opplysninger (som e-postadressen deres eller telefonnummer) når de skanner QR-koden din. Med den informasjonen vil du kunne gjøre oppdateringer for å forbedre suksessen til QR-koden din eller rette deg mot spesifikke kunder. For eksempel, hvis dataene viser at mange mennesker fra en viss by skannet QR-koden din, kan du kanskje tilby dem en spesiell kupong.
6. De er kostnadseffektive.
Med alle ekstrautgiftene det siste året har bragt med seg, så vil ikke det å lage QR-koder være en av dem. Det finnes massevis med gratis og enkle nettsteder der du kan lage QR-koder, som QRCode Monkey, QR Code Generator og Shopify. Dynamiske QR-koder (som på slutten enkelt lar deg redigere og spore) kan ha minimale kostnader forbundet med dem, men er verdt oppgraderingen for de ekstra funksjonene. Du kan også velge en månedlig abonnementstjeneste, som la deg spare tid.
La oss oppsummere: Hvorfor bruke QR-koder?
- Ta imot kontaktløs betaling
- Fremstå som teknisk kunnskapsrik
- Informere på en enkel måte
- Øke følger-aktiviteten på sosiale medier
- Spore kundedata
- Spare penger på markedsføring

Hvorfor bruke QR-koder?
- 1
Ta imot kontaktløs betaling - 2
Fremstå som teknisk kunnskapsrik - 3
Informere på en enkel måte - 4
Øke følger-aktiviteten på sosiale medier - 5
Spore kundedata - 6
Spare penger på markedsføring