Forventet lesetid: 4 minutter

Julen er rett rundt hjørnet. For de fleste detaljhandelsbedrifter er julesesongen også den travleste perioden i året – og den viktigste når det gjelder omsetning.
På denne tiden av året gjør små bedrifter det de kan for å få julehandlende kunder inn i butikken … og det kan være utfordrende å bli hørt og sett i jungelen av andre tilbud. Vi sa utfordrende, ikke umulig! Hvis du strekker deg litt lenger, kan du organisere deg slik at du er klar til julerushet. Følg disse trinnene for å hjelpe detaljhandelen din med å skille seg ut blant konkurrentene og øke salget på samme tid.
Se de tre uunnværlige markedsføringsartiklene du trenger for å gjøre bedriften klar til å skille seg ut i mylderet av andre tilbud før jul.
1. Vinylbannere
Vinylbannere er blant de mest allsidige markedsføringsverktøyene en detaljhandel kan bruke. De finnes i utallige størrelser slik at du kan reklamere på både små og store steder. Du kan bruke dem både innendørs og utendørs, og de er perfekte til å skape begeistring om et kommende salg eller arrangement. I tillegg er bannere en flott måte å vise fram merkevaren din på slik at du blir husket. Sett deg som mål å bestille gjennomtenkte vinylbannere med logo i god tid, slik at du rekker å annonsere for det store førjulssalget i tide eller vekke interesse blant forbigående slik at de tar turen innom butikken din.
Tips fra Vistaprint
Sett gjerne et julepreg på banneret ditt, men husk at det også bør være i tråd med merkevaren din. Glem for all del ikke logoen din. Sørg for at logoen ser utmerket ut på markedsføringsmaterialet ditt med litt hjelp fra ekspertene fra 99designs by Vistaprint.
2. Flyere
Kundene som har vært innom butikken din *før* julerushet startet, har nok størst sannsynlighet for å komme innom *under* julehandelen. Det er nettopp derfor du bør fortelle dem hva du kan tilby til jul nå mens de er ute på julehandel. Flyere er en interessant måte å sende informasjon om kommende julearrangementer, -tilbud og -salg på. Plasser en bunke flyere ved kassen, eller heng opp et par i butikkvinduet og rundt om i butikken. Hvis du vil at alle kundene skal forlate butikken med en flyer, kan du legge en flyer i handleposen deres.
3. Lojalitetskort
Du som er eier av en liten bedrift, vet at julen er den travleste shoppingperioden i året. Hva med å gi kundene det incentivet de trenger for å ta hele julehandelen hos deg? Lojalitetskort er en perfekt måte å øke salget på under juleforberedelsene, men også resten av året! Lag et lojalitetskort ved å bruke en mal for standard visittkort, og legg til logoen din, bedriftens navn eller annen relevant informasjon på en av sidene. På den andre siden kan du legge til ruter som du kan stemple i eller trykke hull i. Del dem ut til kundene og fortell dem at du stempler eller huller kortet for hvert kjøp. Når kunden har fått et visst antall stempel eller hull, mottar de en liten gave (som for eksempel en bedriftsgave med logo eller en rabatt på neste kjøp).



Flere tips for å få best utbytte av julesesongen:
Invester i emballasje med logo.
Hva er den viktigste delen av ordet «høysesong»? Sesong. Ikke alle gjør ferdig alle julegavene på én gang. Mange kunder foretar kjøp over en lengre periode. Derfor er det viktig at du oppmuntrer kundene til å bli lojale kunder, slik at de husker deg og kommer tilbake til butikken din ved neste handlerunde. Husk derfor emballasje med logo. Når kundene ser emballasjen din (kanskje en papirpose med logo eller en eske med et logoklistremerke), blir de påminnet om handelen de gjorde hos deg sist, slik at de tar turen innom på nytt. Det samme gjelder for bestillinger du sender avgårde: I stedet for å bruke en nøytral eske, kan du minne kundene på hvor de fant den utrolig kule julegaven sist ved å bruke emballasje med logo, slik at de husker deg og kommer tilbake senere.
Vær kreativ med juletilbudene.
Det florerer av juletilbud denne sesongen, og alle butikkene holder sitt eget salg, arrangement eller lokker med gode tilbud for å tiltrekke seg kunder. Hvis du vil bli sett og hørt, er det *nå* du må handle. Utvikle din egen salgsstrategi før jul. Ikke vær redd for å tenke nytt, eller prøve noe du aldri har gjort ført. I stedet for å gi kundene 15 % rabatt på alle produktene i sortimentet ditt, kan du blande kampanjene sammen for eksempel ved å la kundene snurre på et hjul med ulike shoppingsincentiver: Hva med 20 % rabatt på kjøpet deres, en ekstra gave med på kjøpet eller et begrenset juletilbud?
Bruk butikkvinduene for å tiltrekke deg oppmerksomhet.
I disse juletider er mange ute på julehandel, og butikkvinduene dine gir deg en utmerket mulighet til å vise fram produktene dine og tiltrekke deg oppmerksomhet slik at folk kommer inn døren hos deg. Så gi det du har! Vis fram de beste produktene dine, heng opp plakater for å reklamere for førjulssalget, lag en hyggelig julestemning med julepynt … Det finnes ingen grenser for hvor kreativ du kan være! Jo flottere butikkvinduet ditt ser ut, jo mer vil butikken skinne i forbrukernes øyne, og det er jo selvfølgelig en avgjørende faktor for om folk stikker innom.
Tips fra Vistaprint
Når kundene går forbi butikken din, er det viktig at du viser hvem du er. Bruk en vindusdekal på butikkviduet for å vise fram merkevaren din til forbigående på gaten. Husk å fortelle om åpningstidene dine også.
Ta grep på internett også.
Den fysiske butikken din er svært viktig for å vekke oppmerksomhet under høytiden. Men ikke glem den digitale tilstedeværelsen din! Nettsidene dine er også et vindu utad, så husk å gi designet der en flott julestemning også. Husk også å fortelle om alt som foregår i butikken. Hvis du bruker et snøfnuggdesign på butikkvinduet, kan du jo legge til et julebanner med snøfnugg på nettsidene dine? Når alt passer sammen, gir du et helhetlig inntrykk av bedriften din og skaper fortrolighet blant kundene dine.
Alt du trenger for å forberede en vellykket sesong:
- Vinylbannere
- Postkort
- Lojalitetskort
- Emballasje med logo
- Kreative juletilbud
- En imponerende butikkfasade