Forventet lesetid: 3 minutter
Forskning viser at forbrukere starter julehandelen tidligere nå en noen gang før (de venter ikke til Black Friday!). I 2021 begynte mange allerede på sommeren – og det viste seg å bli den største julehandelen noen gang. Så hvis du har en mindre bedrift, er det viktig å begynne å tenke på julehandelen tidligere enn noen gang. Fra å bygge opp varelageret til å planlegge salgene – her får du syv ting du kan gjøre nå for å klargjøre bedriften til julen.
- Sjekk varelageret.
- Juleemballasje får kundene i julestemning.
- Bli husket.
- Tilby juletjenester.
- Design juleskilt.
- Forbered nettstedet.
- Sett fart på Pinterest-strategien.
1. Sjekk varelageret.
Det er fortsatt problemer med forsyningskjeden, så jo tidligere du kan oppdatere varelageret, desto bedre. Se på salg fra foregående år for å se hvilke produktkategorier som var bestselgerne, og sørg for at lageret er velfylt og klar for sesongen. Og i tillegg til lageret bør du også sjekke bemanningen. Kanskje du skal ha lengre åpningstider i oppkjøringen til jul, eller ha åpent syv dager i uken – sørg for at du har nok medarbeidere til hele julehandelen.
2. Juleemballasje får kundene i julestemning.
Vis kundene dine at du er i julestemning ved å overraske dem med juleemballasje. Enten det er et julekort stukket ned i handleposen, eller rødt eller grønt silkepapir i forsendelsen, så kan du vise kundene at du er klar for julen.
3. Bli husket.
Kunder stikker kanskje innom butikken din eller kikker litt på utvalget ditt på nettet, uten å kjøpe noe, men bare for å se hva som finnes. Da kan du følge opp når det nærmer seg jul, kanskje med en personlig e-post eller et salgsfremmende postkort.
4. Tilby juletjenester.
Spre ordet om at virksomheten din er en julebutikk – jo tidligere desto bedre. Du kan kanskje gi gaveforslag i nettbutikken som gjør det enklere for kunder å finne den riktige gaven, tilby en personlig handleservice eller tilby gratis innpakking. Slike tjenester kan gjøre mye for å forbedre kundeopplevelsen og kan gjøre at kundene kommer tilbake gjennom hele sesongen (og etterpå!).
5. Design juleskilt.
Planlegg alle juleskilt du kommer til å trenge i år – også for eventuelle julesalg eller arrangement du har i tankene. Finn en mal du liker, tilpass den med logo og merkevarefarger og bestill den nå! Da er du klar når det er tid for å dekorere butikkvinduet i november.
Tips fra VistaPrint
Hvis du ikke har en fysisk butikk, kan skiltene være digitale. Lag et julebanner til nettstedets hjemmeside, eller oppdater profilikonene på sosiale medier med litt julepynt.
6. Forbered nettstedet.
Flere handler nå på nettet enn noen gang – så hvis du har en nettbutikk, bør du sørge for at alt fungerer som det skal, før julehandelen setter i gang. Få venner og familie til å prøve ut nettbutikken så ser du om noe må fikses, og be dem gi en generell tilbakemelding på brukeropplevelsen. I tillegg til e-handelsaspektet kan du sjekke om andre deler av nettstedet trenger å forbedres. Tenk på å optimalisere den lokale SEO-strategien, oppdatere fraktinformasjon og åpningstider og å sjekke siden med ofte stilte spørsmål.
7. Sett fart på Pinterest-strategien.
Pinterest er den mest populære plattformen for inspirasjon, og 1 av 5 på julehandel sier at Pinterest-innhold påvirket minst halvparten av juleinnkjøpene i 2021. Så denne julesesongen bør du ha som mål å bruke mer tid på Pinterest. Folk begynner å bruke Pinterest for å få ideer til julehandelen så tidlig som i juli, så det er det perfekte stedet å starte dersom du vil ha et forsprang. Lag tavler som fungerer som gaveforslag og viser frem et utvalg produkter, og engasjer deg i fellesskapet ved å lagre andres Pinner.