Forventet lesetid: 6 minutter
Hvordan blir Vistaprints årlige julekortkolleksjon laget? Julekortkolleksjonen krever nesten ni måneders arbeid fra rundt 50 personer. Vi involverer både analytikere, strateger, trendspesialister, designere, art directors og illustratører og gjennomfører tusenvis av kundeprøver med uendelig kreativitet.
Vi tok en prat med dem som bruker hele året på å forberede julen hos Vista. Lær mer om den kreative prosessen i fire trinn og ta en titt på favorittdesignene deres i 2022.
- Først undersøker vi hva kundene liker.
- Deretter gjennomfører vi trendundersøkelser for å sette rammene for årets julekolleksjon.
- Videre lar vi designere være kreative.
- Og til sist sender vi ballen over til kundene og lar dem tilpasse designene.
Trinn 1: Ta på «kundebriller» for å avdekke hva kundene liker
Det er viktig å forstå hovedpersonen uansett hva vi driver med. Når det gjelder VistaPrint sin julekort-kolleksjon, gjelder det å se den fra kunden sitt ståsted. Når høytiden er over, tar designstrategiteamet en nærmere kikk på hvordan kundene reagerte på fjorårets kolleksjon, hva kundene var på utkikk etter og hva de brukte da de designet kortene sine. Vi ser etter trender i bildene som blir lastet opp, som for eksempel bryllup, nyfødte, kjæledyr eller spennende reiser. Ved å forstå hvilke viktige hendelser kundene ønsker å dele med andre, kan vi hjelpe dem med å designe kort de kommer til å like.
Hvordan finner dere ut hva kundene ser etter i et julekort?
Katie Raabe (Leder for produktutvikling og produktopplevelser): Vi bestemmer oss for hva slags nye kort vi skal lage ved å finne ut hvilke kort som var populære forrige sesong og hvordan trendene er i år. Vi henter inspirasjon fra skrivesaker, blomsterdesign, typografi og mer.
Jen Movitz (Kreativ leder for produktdesign): Vi analyserer trender i interiørdesign og mote. Videre ser vi på kundedata sammen med strategiteamet. Denne prosessen lar oss avgjøre hva som kommer til å bli populært denne sesongen.
Hvordan klarer VistaPrint å tilpasse seg trender som er relevante for kunder rundt om i hele verden?
Joanna Alves (Assisterende kreativ sjef): Når vi analyserer høytider og designtrender rundt om i verden, får vi et godt inntrykk av hva som er populært. En europeisk strategianalytiker analyserer kundekjøp og henter inn tilbakemeldinger fra kundene. Vi har også produktdesignere rundt om i verden som gir oss tilbakemeldinger, og som kan komme med råd for deres område.
Kulturell bevissthet er en viktig del av designprosessen. Dette innebærer å lytte til tilbakemeldinger, observere hvordan kundene bruker kortene våre og ved å være bevisste hvilke skikker som tilhører de ulike høytidene i de forskjellige landene. I Frankrike for eksempel er det vanlig å sende nyttårskort. Vi har oversettere fra hele verden som hjelper oss med å forstå kulturelle forskjeller slik at vi kan tilfredsstille alle kundene våre.
TEAMETS FAVORITT
En av julekortfavorittene mine i år er denne enkle pleddesignen fra Katie Upton. Høytiden bringes subtilt fram gjennom dempede røde og grønne farger og søt og morsom tekst. Designen er klassisk og minimal og fremhever fotografiet på en vakker måte.
Joanna Alves
Assisterende kreativ sjef

Trinn 2: Lage riktig setting
Vi blir alle påvirket av det vi ser rundt oss. Når vi skal lage kort som sprer glede, er det viktig å vite hva som er i vinden. VistaPrint forsøker å bryte designbarrierer samtidig som kundene får det de ønsker. Vi tilbyr alltid tradisjonelle kort i tillegg til mer eksperimentelle og trendsøkende alternativer.
Hva er trend research og hva går det ut på?
Jen: Trend research handler om å undersøke hva som oppfattes som moderne i en kultur. Vi henter informasjon fra mote, interiør, design og print samtidig som vi er svært oppmerksomme på hvilke farger og mønstre som brukes. Jeg søker ofte inspirasjon fra interiørdesign, ved å se på tepper, puter og kunst på veggene.
Joanna: Teamet som arbeider med produktutvikling og produktopplevelse, samler informasjon om juletrender fra et prognoseverktøy. Deretter setter vi sammen temaer som stemmer overens med strategiske ideer knyttet til hverdagen i 2022. Så tilpasser vi disse resultatene ved å se på trender innen interiørdesign, kunst og grafisk design. Vi bruker også informasjon fra interne kundeundersøkelser og konkurrentanalyser. Alt dette gir oss et godt bilde på hvordan julesesongen kommer til å bli.
Hvilke trender kommer vi til å se i årets julekortkolleksjon?
Joanna: Blant de trendene vi identifiserte i år, finner vi klassiske pledd og stoffer i sterke, lyse farger, enkle fargeblokker, kombinerte former samt raffinerte innslag av nostalgi med rustikke påvirkninger og ikoner. Vi har også identifisert nye vinklinger på klassiske grønne temaer og blomstertemaer som får disse «eviggrønne» motivene til å føles som nye (for eksempel blokktrykk som på nytt er blitt populært).
Introduserer VistaPrint nye trender? Eller handler det mer om å gi kundene det de er på utkikk etter?
Katie: Hovedfokuset vårt er å gi kundene våre det de vil ha. Vi er på konstant utkikk etter nye måter å gi dem disse kundefavorittene på. Vi mener også at et er viktig å vise fram nye trender som ikke er så populære enda, og kundene kan se disse spredt utover i galleriet vårt. Det er viktig å ha et bredt utvalg av stiler og trender slik at vi kan møte kundenes ulike behov.
TEAMETS FAVORITT
Favorittjulekortet mitt fra denne kolleksjonen er et kort med dristige og overdimensjonerte blomster. Designet gir julestemning uten å virke for tradisjonelt eller litterært. Designeren, Irina Shapeton, brukte en klippeteknikk for å skape blomsterformene, noe som gir kortet et håndlaget og organisk uttrykk. Den svarte bakgrunnen på julekortet er ganske uvanlig, men står i fin kontrast til klipp-og-lim-teknikken.
Skylar Ryan
Art Director

Trinn 3: Designerne setter i verk
Teamet har vært gjennom måneder med undersøkelser og planlegging, men prosjektet har bare så vidt startet. Nå er det tid for å bringe kortkolleksjonen til live.
Hvor kommer designernes inspirasjon fra?
Skylar Ridabock (Art Director): Mange av designerne finner inspirasjon ved å se på kunstverkene til andre, dyktige kunstnere, håndskriftkunstnere og til og med barnebokillustratører. Jeg finner selv inspirasjon i interiørdesigntrender, overflater, mønster, teksturer og ved å reise rundt i verden. Hvis jeg liker mønsteret på en notatbok jeg ser på handleturen min, tar jeg kjapt et bilde av det. I tillegg følger jeg også mange designere og håndskriftkunstnere på Instagram for å få inspirasjon. Jeg spør også familie og venner om hva de synes om designene mine. Foreldrene mine driver en liten bedrift selv og er faktisk kunder hos VistaPrint, så det er greit å høre hva de synes.
Jon Decelles (Art Director for produktdesign): Noen ganger leter jeg etter inspirasjon til et prosjekt jeg skal arbeide med, men personlig blir jeg ofte dratt mot ting jeg likte da jeg var barn. Jeg elsker ting som har med 80-tallet å gjøre, og jeg omgir meg med slike ting, men noen ganger blir jeg inspirert av lokale artister og vintage eller moderne vintage-emballasje og skilter.
Hvordan arbeider designerne?
Skylar: Hver designer har sin egen prosess, men mange av designerne på teamet vårt begynner designprosessen ved å aktivt søke etter inspirasjon. Deretter skisserer de miniatyrutgaver av ideene sine for hånd, for å få et bilde av hvordan designet kan se ut på større ting. Deretter settes ideen ut i live på datamaskinen. Interne tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk er en integrert del av designprosessen vår. Designerne oppfordres til å vise fram designene til resten av teamet, for å få tilbakemeldinger gjennom hele prosessen.
Jon: Dette er egentlig opp til hver enkelt designer, men jeg søker ofte inspirasjon fra kunstnere og designere på Pinterest og Instagram. Noen ganger, når jeg er på butikken eller ute et sted sammen med familien, tar jeg et bilde av det jeg ser med telefonen og legger det i inspirasjonsmappen. Der får de ligge til de kobles sammen til ideer jeg kan arbeide med videre. Jeg skribler også ned ideer på en liten notisblokk på pulten, eller setter sammen ulike inspirasjonsideer i Adobe Photoshop eller Illustrator for å se om ideen kan fungere utenfor mitt eget hode. Etterpå presenterer jeg ideene for teamet. Vi har ofte diskusjoner fram og tilbake som fører til flere utgaver av designet helt til vi kommer fram til noe som kan fungere for kundegruppen vi hadde i tankene.
Hvor personlig er designprosessen?
Skylar: Designprosessen er ekstremt personlig. Selv om alle designerne går gjennom omtrent de samme designtrinnene, har hver enkelt en unik tilnærming. Noen designere tegner for hånd på papir og skanner arbeidet sitt etterpå, mens andre igjen gjør alt på iPad eller pc. Noen lager håndskriftdesign for hånd, mens andre igjen bruker skrifttyper fra datamaskinen. Det er takket være disse ulike tilnærmingene at vi får en så bred julekortkolleksjon.
Jen: Jeg tror at den kreative reisen alltid vil føles personlig. Designerne våre lever og ånder for det de gjør, og det er nettopp det som gjør dem så dyktige. Men de vet også hvordan de skal lytte til kundene.
Jennifer Nguyen (Art Director for produktdesign): Designprosessen kan blir svært personlig, særlig fordi den er basert på følelser og den stemningen som kortet gir. Det er vanskelig å ikke bli subjektiv, for vi kan også selv være kunde. Som designer føler jeg at det er en del av ekspertisen min å vite hva kundene vil ha. Men det er også avhengig av hva jeg liker og det som jeg kunne tenke meg selv. Jeg prøver å spørre meg selv: «Ville jeg ha kjøpt dette designet hvis jeg var kunden?»
TEAMETS FAVORITT
Jeg setter pris på det enkle og stille ved dette julekortet designet av Mary Ellen Campisi. Den undervurderte skrifttypen og de tynne gullstripene «hever» kortet på en måte, og den unike formen på fotografiene gjør det personlig. Her er det bildene som står i fokus, og det kommer nok de som får kortet til å sette pris på.
Jen Movitz
Kreativ leder for produktdesign

Steg 4: Kundene blir kreative
De beste utfallene er dem du ikke kan forutsi. En viktig del av VistaPrints julekortdesignprosess er å sørge for at kundene kan avslutte historien slik de selv vil og få kortene til å føles virkelig unike og personlige.
Det ligger så mye tanke bak og kreativitet i hvert kort. Hvordan legger du til rette for at kunden skal kunne sette prikken over i-en?
Skylar: Det er utrolig viktig å sørge for at hvert julekort føles personlig. Vi designer alltid med kunden i tankene.
Jen: Kundene kan laste opp bilder, endre farger og flytte mange av elementene på kortene våre. Disse funksjonene gjør at kundene blir trygge på at de kan legge sin egen sjel i kortet.
Joanna: Erfaring viser at kunder som kjøper kort fra VistaPrint, bestiller kortene for å gjøre dem til sine egne. Vi lager derfor malene så fleksible som mulige slik at kundene kan gjøre nesten hva de vil med dem. Og det er selvfølgelig helt avgjørende at de kan legge til sitt eget bilde!
TEAMETS FAVORITT
Julekortfavoritten min er dette morsomme, moderne og retro julekortet med ruter. Kortet har et utradisjonelt design, men det gir likevel en varm og god julefølelse takket være rutene som virker hjemmelagde. Og takket være fargekombinasjonene får vi en helhetlig følelse. Skylar, som designet kortet, gjorde kortet enda mer interessant ved å bruke en halvsirkel rundt bildet, noe som gjør det supertrendy og moderne.
Jennifer Nguyen
Art Director for produktdesign

Hvordan opplever du det å se hva kundene gjør med designene?
Katie: Det er så morsomt å se hvilke fargekombinasjoner kundene velger og hva slags høytidshilsner de legger til for å gjøre kortet helt personlig. Jeg blir også glad av å se smilende fjes og søte unger!
Skylar: Jeg elsker å se kortene våre rundt om i verden! Det er så berikende å se familiebilder på ett av designene mine.
Joanna: Det gir meg så mye å se at kundene tilpasser kortene for å gjøre de til deres egne. Når vi bruker familiebildet deres på designet slik at kortet blir noe helt personlig for dem, føler jeg at jeg bidro til å gjøre høytiden litt mer spesiell for dem.
Jennifer: Det er moro å se hva kundene gjør med designene våre. Det gir oss også andre synspunkter som vi kan ta med oss videre. Jeg synes det er tilfredsstillende å se at kundene bruker kortene på en så fin måte.
TEAMETS FAVORITT
Favorittjulekortet mitt har en abstrakt pleddesign. Her har Jennifer Nguyen (designeren) klart å modernisere et svært tradisjonelt julemønster gjennom å bruke håndtegnede linjer og trendy farger. Kortet gir en oppdatert og moderne følelse samtidig som det har en klassisk julestil.
Madison Dueck
Spesialist på produktutvikling og produktopplevelser

Hva liker du best med å utvikle kortkolleksjonen?
Katie: Jeg liker to ting! Det første er alle trendundersøkelsene vi gjør for å se hvordan interiørdesign og blomstertrender kan tolkes inn i et papirkort. Det andre er å se hvordan de flinke designerne våre tolke de ulike trendene og ideene og gjør dem til unike og vakre kunststykker.
Skylar: Det jeg liker best ved å designe kort til høytidskolleksjonen, er at jeg får muligheten til å lage maler til et bredt utvalg designstiler, trender og kundetyper. Ingen av kortene i kolleksjonen vår er like, og det er virkelig interessant å se hvordan hver designer tolker den kreative briefen på sin måte … og legger sin egen sjel i det hele.
Jen: Jeg elsker den kreative prosessen. Det kan noen ganger være vanskelig å finne inspirasjon til vintersesongen i de varme sommermånedene, men det er morsomt likevel. Vi er heldige som får dykke ned i ulike skrifttyper, farger og mønstre som kommer til å glede kundene våre.
Jon: Jeg tenker på jul nesten året rundt! Jeg synes det er gøy å lage julekort, fordi vi kan være litt ekstra kreative … Du får litt mer tid til å finpusse den lekre illustrasjonen eller det lille kunstverket fordi de er en viktig del av julekortene.
Jennifer: Jeg synes det er morsomt å drive research og finne inspirasjon og ideer når jeg skal begynne å designe et nytt kort. Men det jeg liker best, er når alt klaffer sammen på slutten: både teksten, fargene og oppsettet. Og den varme og gode følelsen kortet gir.
TEAMETS FAVORITT
Jeg elsker den minimale looken på dette grønne kortet designet av Irina Shapeton. Det føles så riktig takket være de tynne, tegnede linjene og den subtile, grønne jordfargen. Kortet gir julestemning uten å være for tradisjonelt.
Katie Raabe
Leder for produktutvikling og produktopplevelser
