Forventet lesetid: 5 minutter
Julen er rett rundt hjørnet. Og hvis du ønsker å markedsføre bedriften din, komme i kontakt med kunder og få fart på julehandelen, kan det være en god idé å kjøre en julekampanje. En julekampanje er en flott måte å få kundene dine i julestemning på – og oppmuntre dem til å handle julegavene sine hos deg. I tillegg vil en flott julekampanje hjelpe småbedriften din med å bli husket selv etter at julen er over.
Men hvilken type julekampanje er den rette for bedriften din denne julen? La oss ta en titt på 6 ideer til julekampanjer som vil la deg spre juleglede og samtidig øke julesalget ditt:
- Gi en gratis gave med hvert julegavekjøp.
- Tilby en «kjøp 1, få 1 på kjøpet»-kampanje med juletema.
- Kjør en adventskampanje.
- Organiser en kampanje på sosiale medier.
- Lag en julekonkurranse.
- Gå sammen med en annen lokal bedrift og lag en julekampanje.
1. Gi en gratis gave med hvert julegavekjøp.
I førjulstiden er de fleste på jakt etter den perfekte julegaven til venner og familie (det er jo høysesong for gaver!).
Men siden de er så opptatte av å finne julegaver, så handler de fleste ingenting til seg selv i desember. Så hvorfor ikke vise kundene dine at de står på *din* julegaveliste i år? Gi dem en gave når de handler hos deg – på den måten kan du skjemme bort kundene dine i en tid der det er lite sannsynlig at de kjøper noe til seg selv.
En gave på kjøpet er ikke bare en flott måte å takke kundene dine på for at de gjør julehandelen sin hos deg, det vil også oppmuntre dem til å handle hos deg senere. Og hvis de ikke har lyst til å beholde gaven selv, kan de bruke den til å putte i julestrømpen til noen andre.
2. Tilby en «kjøp 1, få 1 på kjøpet»-kampanje med juletema.
En «kjøp 1, få 1 på kjøpet»-kampanje er en annen flott måte å lokke kunder til å gjøre julehandelen sin i din butikk på. Og som en ekstra bonus, kan en kampanje som dette være en flott måte å bli kvitt overflødige varer på. Kanskje har du et produkt som ikke selger så bra som du hadde forventet og som du har lyst til å få bort fra hyllene før nyttår – da kan du tilby det som gratisvare under julekampanjen din.
3. Kjør en adventskampanje.
En adventskampanje er en vinn-vinn-situasjon for både deg og kundene dine. Det gjør at bedriften din blir lagt merke til på en morsom måte i en lengre periode. I tillegg får kundene dine flere sjanser til å oppnå reklamegaven din – istedet for kun én mulighet til å få julegaven eller vinne en premie, får de flere!
Det finnes mange ideer til adventskampanjer du kan bruke. Du kan gi ulike produkter med logo til kundene hver dag under hele kampanjen – en tøyveske på dag 1, en caps på dag 2, en vannflaske på dag 3 osv. Eller så lodder du ut en større premie eller et gavekort hver dag under kampanjen.
En annen måte å skape spenning på er å la hver dags reklamegave være en overraskelse. Å avduke detaljene til adventskampanjen din i sanntid, vil skape forventninger hos kundene dine. De vil helt sikkert besøke dine sosiale medier, gå inn på hjemmesiden til bedriften din eller ta turen innom butikken din hver dag for å finne ut hvilken gave eller kampanje du kjører – og dette økte engasjementet kan føre til økt salg.
4. Organiser en kampanje på sosiale medier.
Sosiale medier er et flott sted å reklamere for julekampanjene dine på. Men hvis du er strategisk med metoden din, kan en julekampanje være en flott måte å få flere følgere på sosiale medier på – og øke publikumsantallet ditt før spenningen utløses den 31. desember.
Velg et kvalitetsprodukt som du vil skal være midtpunktet til julekampanjen din – kanskje en gavekurv med de mest populære produktene dine eller en shoppingtur i butikken din. Kjør deretter kampanjen på plattformene til de sosiale mediene dine – og bruk den til å oppmuntre til deling. La oss si at du holder julekampanjen din på Instagram, for eksempel. Da kan du informere følgerne dine om at for hver person de tagger i kommentarene, får de en mulighet til å vinne den store gevinsten. Dette kan oppmuntre dem til å tagge venner – og jo flere venner de tagger, desto flere vil følge deg på sosiale medier.
5. Lag en julekonkurranse.
Du kan selvfølgelig bare gi noe bort under julekampanjen din. Men du kan også la kundene dine jobbe litt for det – og forvandle julekampanjen til en *konkurranse*.
Mange som kjører gavekampanjer i desember velger en tilfeldig vinner eller gir en lite premie til alle, men en gavekonkurranse gir litt ekstra moro og kreativitet, både for deg og kundene dine.
Temaet for konkurransen kan utformes som du vil. Du kan be kundene dine om å skrive en ny tekst til favorittjulesangen deres med bedriften din som tema – eller så kan du lage en konkurranse for å se hvem som kan skrive den beste bildeteksten til et av julebildene til bedriften din på Facebook. Har bedriften din mange familier og barn i kundekretsen? Lag en tegnekonkurranse med juletema for barna. Så lenge konkurransen er moro og forbundet med julen, vil den fremme engasjement med bedriften din i hele juleperioden (og forhåpentligvis) øke salget samtidig).
6. Gå sammen med en annen lokal bedrift og lag en julekampanje.
Å gå sammen med en annen lokal bedrift er en annen måte å komme i julestemning på. Siden både du og partnervirksomheten reklamerer for julekampanjen, får begge eksponering til den andres kunder – noe som kan føre til at du får kontakt med nye kunder og øker kundebasen din.
Se etter andre bedrifter i lokalsamfunnet ditt som kan være passende å samarbeide med om en julekampanje. Har du en kaffebar? Da kan du gå sammen med en lokal sjokoladebutikk for å lage en gavekurv til jul, fylt med et utvalg av kaffe og sjokolade. Eller la oss si at du driver et yogastudio. Da kan du lansere en kampanje med temaet «Et nytt år – et nytt deg» og samarbeide med en lokal velværevirksomhet for å lage en nyttårsforsett-inspirert gavepakke.
Et samarbeid med en annen lokal bedrift kan gi større verdi til julekampanjen din og hjelpe deg med å få kontakt med flere potensielle kunder. En julegave i seg selv!