Slik får du kundeanmeldelser på nettet

Forventet lesetid: 5 minutter

Når det gjelder virksomheten din bør du ikke undervurdere hvor viktig det er med kundeanmeldelser på nettet. Se for deg følgende scenario: Du har skikkelig lyst på en burger, og du ser etter et sted i nærheten som er åpent akkurat nå. Mest sannsynlig sjekker du på internett, og du velger antagelig den restauranten som har kundeanmeldelser som skryter av ferske ingredienser, oppmerksom service og gode priser – og av hvor sinnssykt gode burgerne er.

Så avgjørende er kundeanmeldelser, og det gjelder alle typer bedrifter, ikke bare restauranter. Elektrikere, regnskapsførere, frisører, grafisk designere, hundepassere … Uansett bransje, vil de samtalene folk har om virksomheten din (virtuelt eller virkelig), være av enorm betydning for hvorvidt bedriften din lykkes – nå og i fremtiden.

Virkningen av kundeanmeldelser

Akkurat hvor viktige er kundeanmeldelser på nettet? Sjekk disse statistikkene fra «2022 Local Consumer Review Survey» (undersøkelse av forbrukeranmeldelser lokalt):

  • 98 % av forbrukere leser anmeldelser på nettet for lokale virksomheter – og 77 % av dem leser «alltid» eller «jevnlig» kundeanmeldelser på nettet når de ser etter virksomheter lokalt
  • 78 % av forbrukere bruker internett til å finne informasjon om lokale virksomheter minst én gang i uken – og 21 % gjør det daglig
  • Kun 3 % av forbrukere vil vurdere å samhandle med en virksomhet som har en gjennomsnittlig klassifisering på to eller færre stjerner – ned fra 14 % i 2020
  • 74 % av forbrukere har lagt ut en anmeldelse av en lokal virksomhet i løpet av de siste 12 månedene

Lurer du på hvordan du kan få flere anmeldelser på nettet? Følg disse fem stegene for å jungelbørsen til å sette fart på markedsføringen din og ta småbedriften din til neste nivå:

  1. Gjør det enkelt for kundene dine å skrive en anmeldelse.
  2. Be kundene dine om å skrive en anmeldelse på nettet.
  3. Håndter negative anmeldelser på riktig måte.
  4. Benytt deg av anmeldelsene på nettet til å forbedre bedriften din.
  5. Bruk de positive anmeldelsene i markedsføringen din.

1. Gjør det enkelt for kundene dine å skrive en anmeldelse.

For å få anmeldelser for virksomheten må du registrere deg på de rette plattformene. Men hvor begynner du?

Ifølge «Local Consumer Review Survey» brukte 81 % av forbrukere i 2022 Google til å vurdere lokale virksomheter. Det er ikke bare en betydelig økning (63 %!) fra 2020, men det er også det søkeverktøyet som brukes mye mer enn konkurrentene – herunder Yelp (53 %), Facebook (48 %) og Tripadvisor (36 %).

Det betyr at det første du bør gjøre, er å opprette en Google bedriftsprofil. Begynn med å legge til eller gjøre krav på bedriften din på Google, og fyll deretter ut profilen din med viktig informasjon om bedriften din. Ha med alt det grunnleggende, som telefonnummer, adresse og åpningstider, i tillegg til visuelle elementer, som logoen din.

Så snart bedriftsprofilen din på Google er aktiv, kan kundene finne deg når de søker etter bedriften din på nettet – og enkelt legge igjen en anmeldelse der. Du kan også svare på anmeldelser og samhandle med kunder direkte fra bedriftsprofilen på Google, så det er lett å håndtere anmeldelser og få kundene dine til å føle seg hørt.

Selv om Google er den mest populære plattformen, kan det likevel være av verdi å opprette profiler på Yelp, Facebook eller andre bransjespesifikke plattformer. Jo flere anmeldelser, desto bedre!

2. Be kundene dine om å skrive en anmeldelse på nettet.

Ifølge «Local Consumer Review Survey» sa 75 % av forbrukere at en positiv anmeldelse ville medføre at de var mer positive til å samhandle med en virksomhet. Derfor er det viktig å få så mange positive anmeldelser som mulig – og det betyr at du må be kundene dine om hjelp.

Det finnes mange måter å be kundene dine om anmeldelser på. Hvis du har hatt en spesielt positiv utveksling med noen kunder, kan du be dem direkte om å skrive en anmeldelse – og forklare dem hvor og hvordan de gjør det. Du kan også oppmuntre kunder til å skrive anmeldelser ved hjelp av markedsføringsmateriale, emballasje, skilt i butikken, nettstedet, og på alle andre kontaktsteder du har.

Og hvis du virkelig ønsker å øke sannsynligheten for at de følger opp og legger igjen en anmeldelse, kan du gi dem insentiver. Her er noen i ideer du kan prøve:

  • Hvis du driver en kaffebar, kan du tilby en gratis kaffe til kunder som kan vise at de har lagt igjen en positiv anmeldelse.
  • Driver du en restaurant? Tilby en gratis forrett ved kjøp av hovedrett dersom kunden skriver en anmeldelse av virksomheten på Google.
  • Hvis du driver en butikk, kan du tilby en rabatt på neste handel dersom kunden skriver en anmeldelse.
  • Har du nylig åpnet en frisørsalong eller en spa? Gi kundene en gratis tilleggstjeneste når de skriver en anmeldelse.

Det er også viktig at du ber kunder skrive anmeldelser regelmessig. Ifølge «Local Consumer Review Survey» leser nesten halvparten av forbrukerne kun anmeldelser som er skrevet den siste måneden. Så det er ikke bare jo *flere* anmeldelser, desto bedre – det er jo flere *nye* anmeldelser, desto bedre!

Tips fra VistaPrint

Legg ved et postkort eller en magnet med telefonnummeret ditt og en QR-kode-meny. På den måten trenger ikke kundene dine å bruke tid på å lete etter informasjonen din når de er klare til å bestille, og spisestedet ditt vil alltid være det de tenker på først.

3. Håndter negative anmeldelser på riktig måte.

Det betyr ingenting hvor utrolig bedriften din er eller hvor årvåken du er med å skape positive opplevelser for kundene dine. På et eller annet tidspunkt er det sannsynlig at du har en kunde som ikke er like fornøyd, og som kanskje kommer til å skrive en negativ anmeldelse om deg.

Men dette vil ikke nødvendigvis ødelegge ryktet ditt – så lenge du vet hvordan du skal reagere på negative anmeldelser. Her er noen tips til hvordan du takler negative anmeldelser på nettet.

  • Vis forståelse og beklag. Den beste måten å svare på en negativ anmeldelse på er å ta det opp direkte. Si til kunden at du forstår problemet, og beklag det inntrufne.
  • Rett opp i situasjonen, hvis mulig. Hvis du kan tilby en løsning til kunden, så gjør det i svaret ditt. Hvis for eksempel anmeldelsen sier at kunden ble belastet for mye da han handlet hos deg, kan du tilby å refundere overbetalingen.
  • Be om en ny sjanse. Etter at du har beklaget og rettet opp i situasjonen, kan du be kunden om en mulighet til å gi ham en bedre opplevelse, og se om han er villig til å gi deg en ny sjanse. Gi ham deretter et insentiv til å handle hos deg igjen, enten en rabatt på det neste kjøpet eller et gratis tjeneste. 

4. Benytt deg av anmeldelsene på nettet til å forbedre bedriften din.

Du kan ikke tilfredsstille alle, så det er viktig å ta den sporadiske negative anmeldelsen med en klype salt. Men hvis du gjennomgående får negative anmeldelser på nettet, er det viktig å grave litt dypere i problemet og finne ut hva kundene dine sier – og til og med bruke tilbakemeldingene deres til å forbedre bedriften.

Vurder følgende situasjoner:

  • Hvis du får flere anmeldelser som sier at bedriften din ikke tilbyr god kundeservice, kan du kanskje investere i ekstra opplæring for de ansatte for å gi kundene dine en bedre opplevelse.
  • Hvis mange sier at butikken din alltid er stengt når de kommer dit, kan du kanskje tenke på å endre åpningstidene dine.
  • Hvis anmeldelsene gjennomgående sier at prisene er for høye, kan du kanskje se på prissettingen, sammenligne med konkurrentene og justere prisene deretter.
  • Har du fått flere anmeldelser om at det er mye venting? Legg inn mer tid mellom hver avtale slik at du kommer tidsnok.

5. Bruk de positive anmeldelsene i markedsføringen din.

Å få flere anmeldelser på nettet er den ene delen av ligningen. Men når du har mottatt disse positive anmeldelsene, er det viktig å bruke dem så mye som mulig. Så hvorfor ikke bruke dem i markedsføringstiltakene dine? Be om tillatelse fra kundene dine til å bruke anmeldelsene deres på flyers, som attester på hjemmesiden din eller som høydepunkter på profilene dine på sosiale medier. Andre kunders opplevelser inngir tillit hos nye kunder og øker troverdigheten din som bedrift.