Estimert lesetid: 3 minutter

Å tilby takeaway-tjenester er et flott tiltak for spisestedet ditt – men hvordan kan du gjøre det til en unik markedsføringsmulighet?
Det har skjedd mye det siste året – og tidene har vært spesielt tøffe for restaurantene. Det har vært inspirerende å se at spisesteder har begynt å tilby (eller prioritere på nytt) takeaway-tjenester midt i denne perioden med begrenset serveringstilbud, fysisk distansering og nedstengninger.
Det kan være spennende å legge til en ny tjeneste i småbedriften din – i dette tilfellet: takeaway. Du har sikkert lært allerede at takeaway er mer enn bare å putte mat i en takeaway-beholder. Du trenger et system som kunder og ansatte kan bruke for å bestille og behandle bestillinger – kanskje til og med en nettbasert bestillingsfunksjon. Du trenger å teste prosessen for å være sikker på at den er brukervennlig og trygg, for at kundene skal få en positiv opplevelse.
Og når du mestrer de nye tilbudene dine, er det på tide å ta takeaway-opplevelsen til neste nivå. Uansett om du driver en bistro eller et bakeri, må du passe på at kundene får med seg en merkevareopplevelse på veien, ikke bare det de har bestilt.
Enten spisestedet ditt skal starte opp med takeaway eller du trenger å friske ting litt opp, finner du her 9 ting du trenger for å tilby takeaway som skiller seg ut.
De tre du trenger for å levere takeaway som skiller seg ut + seks bonustips
- Papirposer
- Klistremerker på ark
- Postkort
- Innlegg på sosiale medier
- En takeaway-vennlig meny
- Et enkelt bestillingssystem
- QR-koder for berøringsfrie transaksjoner
- Et hentested
- Insentiver til å bestille
- PapirposerLa kundene dine gjøre en del av jobben – de tar maten med seg hjem i enpapirpose med logo, som vil gi deg litt gratis markedsføringseksponering.
- Klistremerker på arkKlistremerker gir en trygg forsegling av beholdere og poser, og lar deg forvandle de mest enkle produkter til markedsføringsmuligheter.
- PostkortEt postkort gir deg et tomt lerret der du kan skrive noen ord for å takke kundene dine. Eller, stift kvitteringen til kunden på et postkort med logo for noe litt ekstra.
- Innlegg på sosiale medierPass på at kundene dine vet at du tilbyr takeaway – noen av de beste måtene å spre nyheten på er gjennom de sosiale kanalene dine. Annonsér det nye tilbudet ditt på Instagram, Facebook og Twitter, og fortsett å dele flotte bilder av rettene dine, kundeanmeldelser og andre takeaway-nyheter.
TIPS FRA VISTAPRINT
Lag din egen hashtag for takeaway-programmet ditt, og be kundene å tagge innleggene sine med den. Tenk: #BeaumontToGo
- En takeaway-vennlig menyDu må kanskje justere tilbudet ditt slik at det er kompatibelt med en takeaway-modell – ingen liker fuktig grillet kylling eller smeltet iskrem. I stedet kan du tenke på hva du kan gjøre for å gjøre takeaway-måltidene dine like gode som de som spises på plass, og lage noen spesialtilbud kun for takeaway. (Familemåltider, noen?) Vis den oppdaterte menyen din på en brosjyre, sammen med kontaktopplysningene dine, takeaway-protokoller og bilder av det beste du kan tilby.
- Et enkelt bestillingssystemNår det gjelder bestilling av takeaway, bør du gjøre det så enkelt som mulig for kundene. Opprett et eget telefonnummer eller en telefonoverføring spesielt for takeaway-kunder, legg til en nettbasert bestillingsfunksjon på hjemmesiden din eller bruk en app fra en tredjepart, som Seamless.
- QR-koder for berøringsfrie transaksjonerHvis kundene ikke har lyst til å forhåndsbetale over telefon eller på nett, kan du ta betalt med en QR-kode når de kommer. Skriv ut en unik QR-kode på klistremerker, bannere og mer. På den måten kan du akseptere transaksjoner trygt og raskt.
- Et hentestedLag en egen henteplass for takeaway-bestillinger innendørs (eller utendørs) på spisestedet ditt. Enten du bruker et enkelt, sammenleggbart bord eller en del av kassedisken din, kan du guide kundene til det rette hentestedet med skilting som er lett å følge.Gulvdekaler er flotte til å vise vei – og å minne folk på om å holde fysisk avstand med andre.Lag en spesiell uniform (t-skjorter og munnbind) for de ansatte som tar seg av takeaway-bestillingene, så vet kundene hvem de skal henvende seg til.Med alt fra reklamepenner til takkekort, kan du bruke rimelig markedsføringsmateriale til å styrke takeaway-opplevelsen til merkevaren din.
- Insentiver til å bestilleFå kundene til å komme tilbake ved hjelp av et spesialtilbud eller et lojalitetsprogram. Stemple baksiden av et visittkort hver gang de kommer og belønn dem med en rabatt eller en gratis oppmerksomhet for å takke dem for lojaliteten.