Forventet lesetid: 4 minutter
Verden – og forretningsverdenen – er i konstant utvikling. Kanskje du begynte som en kafé, men så viste det seg at det var bakverkene dine som egentlig fikk kundene til å stikke innom. Eller kanskje yogastudioet ditt tilbyr mer enn bare yoga? Hvis bedriften din har endret seg siden du startet, kan du oppdatere brandingen din for å vise kundene at du tilpasser deg, utvikler deg og kommer med nye tilbud.
Hvis tilbudet av produkter og tjenester har endret seg drastisk, kan det være på tide med en fullstendig rebranding. Men hvis du derimot bare ønsker å oppdatere utseendet til merkevaren din, kan en enkel fornying være en bedre løsning. Her får du se seks grunner til å fornye merkevaren eller gjøre en rebranding. Bruk så beslutningstreet nederst på siden for å evaluere bedriften din og bestemme den beste fremgangsmåten for deg.
De 6 viktigste grunnene til å oppdatere eller gjøre en rebranding:
- Tilbudet ditt har endret seg.
- Du vil at bedriften din skal være aktuell og relevant.
- Logoen din virker utdatert.
- Brandingen din skiller ikke seg ut.
- Du har problemer med å tiltrekke deg nye kunder.
- Du betjener et annet geografisk område.
1. Tilbudet ditt har endret seg.
Tenk deg at du startet som et privat catering-firma, og nå har du utvidet til å tilby ukentlig take-away og levering av måltider. Kanskje du startet bedriften din for å selge klær og tilbehør og utvidet tilbudet ditt for å tilby moteriktig fottøy. Eller kanskje var bedriften din en sesongbasert virksomhet, men nå skal den være åpen året rundt. Hvis den aktuelle merkevaren din putter deg i en boks, er det kanskje på tide å oppdatere logoen din for å reflektere det nye tilbudet ditt.
2. Du vil at bedriften din skal være aktuell og relevant.
Hvis du har funnet en opportun bedriftsidé som har lykkes, hvordan kan du skalere den til å være relevant for alltid? Bruk brandingen din til å skape et varig bilde av småbedriften din.
3. Logoen din virker utdatert.
Logoen din bør være en visuell representasjon av hva bedriften gjør. Hvis produktene og tjenestene dine ikke er de samme som før, bør du kanskje reflektere dette med en ny bedriftsidentitet. I tillegg til at det aktuelle tilbudet ditt endres, så endrer stiler seg også. Hvis du åpnet dørene dine for ti år siden, var nok logoen din både moderne og i stil med personligheten din (og bedriften din). Men nå føles kanskje fargene, skrifttypen eller designet litt utgått på dato. Vurder å modernisere varemerket ditt med en oppdatert logo som står i stil med dagens designtrender.
Tips fra VistaPrint
Trenger du hjelp til å fornye logoen din eller designe en helt ny? Finn en designer som kan forvandle visjonen din til noe konkret hos 99designs fra Vista.
4. Brandingen din skiller seg ikke ut.
Brandingen din er ofte det første potensielle kunder ser av bedriften din, så det er viktig å skille seg ut. Kanskje var du inspirert av en av favorittmerkevarene dine da du først designet logoen din og utviklet bedriftsidentiteten. Det er alltid en god idé å hente designinspirasjon fra bedrifter du selv liker og respekterer, men det er viktig å være særegen nok til at du skiller deg ut. Hvis skrifttypen eller fargen på logoen din ligner på et annet varemerke (spesielt hvis det er i samme bransje som deg), bør du overveie å bytte design.

5. Du har problemer med å tiltrekke deg nye kunder.
Hvis du har levert de samme tjenestene og produktene til de samme kundene, er det mulig at merkevaren din virker foreldet og utdatert. Og selv om du har tilpasset deg for å møte behovene til nye kunder, så reflekterer kanskje ikke brandingen din dette.
Det kan være fristende å være den samme gamle og holde på de aktuelle kundene. Men hvis du unngår å gjøre oppdateringer, kommer du aldri til å tiltrekke deg nye kunder – spesielt hvis tilbudet ditt er endret og du har en mulighet til å få kontakt med nye kunder. Når du fornyer logoen din, bør du bevare hovedideen bak den eksisterende logoen din, men gi den moderne designelementer. Du vil jo fremdeles at de eksisterende kundene dine skal kjenne igjen merkevaren din og vite hvor de finner deg.
6. Du betjener et annet geografisk område.
Skapte en Instagrampost etterspørsel etter produktet ditt andre steder enn på det lokale markedet ditt? Etter at restauranten din startet med leveringstjenester, har du utvidet området du leverer til? Eller kanskje den nye e-handelsvirksomheten din har gjort det enklere for kunder å handle fra andre steder i verden?
Hvis målgruppen din har vokst (gratulerer, forresten!), bør du ta et skritt tilbake og se på brandingen din fra et bredere perspektiv. Tenk på hvordan merkevaren din tolkes, enten i en naboregion eller et annet land.
Finn ut om du trenger en OPPDATERING eller REBRANDING – følg denne beslutningstabellen for å finne det neste skrittet.
På tide med en oppdatering?
I noen tilfeller kan det være best å foreta en fullstendig rebranding. En rebranding av merkevaren lar deg oppdatere det visuelle uttrykket og budskapet ditt uten foreta en fullstendig overhaling av merkevaren. Vurder å oppdatere skrifttypen og fargene på logoen din, eller å justere slagordet ditt til noe mer moderne. Ved å modernisere merkevaren din gjør du den mer tiltalende for en bredere og mer aktuell målgruppe. Siden du ikke trenger å endre kjernebudskapet ditt, kan en oppdatering av merkevaren være en enkel og rimelig prosess.
Tristan LeBreton, Creative Director hos 99designs fra Vista, gir råd om hvordan du oppdaterer merkevaren din. «Det lønner seg å fokusere på det grunnleggende og stille de samme spørsmålene du gjorde da du startet bedriften din. Du bør vurdere om logen og merkevaren din fremdeles stemmer over ens med det du egentlig tilbyr og om de er effektive ovenfor målgruppen du ønsker å nå på en unik og vellykket måte. Svarene du får her, blir avgjørende for hvor langt du bør gå i rebranding-prosessen. Det krever tid og innsats for å oppdatere en merkevare. Prøv å se det helhetlige bildet av bedriften din slik at den oppdaterte logoen representerer hvem du er i dag – men også i fremtiden.»
På tide med en oppdatering?
Tristan understreker at eiere av små bedrifter ofte sier at «rebranding er kun for de store aktørene. Men alle utvikler og endrer seg over tid, og små bedrifter er ikke noe unntak. Å oppdatere merkevaren og logoen din gir deg muligheten til å tilpasse det visuelle uttrykket ditt slik at det fortsatt er relevant for bedriften din i dag og framtiden.»
Så hvis du bestemmer deg for at virksomheten din trenger en oppdatering, vil du trenge mer enn en ny logo. Kanskje du også bør skrifte navn? Du kan vurdere å skrive en ny tagline eller slagord og velge nye skrifttyper og farger på markedsføringsmaterialet ditt (hjemmesiden, innlegg i sosiale medier, butikkskilting og mer).
Uansett hva du velger, må du sørge for å spre ordet.
Enten du velger en rebranding eller en oppdatering av merkevaren din, så er det utrolig viktig å informere alle om oppdateringen din. Send postkort til kundene for å vise det nye utseendet ditt, lag en iøynefallende Instagram-post der du annonserer oppdateringen av merkevaren din, eller send et nyhetsbrev til e-postabonnentene dine for å fortelle om rebrandingen.
Pass på at du oppdaterer resten av markedsføringsmaterialet ditt også (som visittkort, flyers, bannere, brosjyrer osv.). Gi merkevaren din et enhetlig utseende som bidrar til at du lykkes og ser profesjonell ut.