Forventet lesetid: 5 minutter

Vi tok en prat med Tristan LeBreton, Creative Director i 99designs by Vista, for å få tips til å lage en nettside med en effektiv nettbutikk. Les rådene fra Tristan og finn ut hvordan du lager en hjemmeside som er funksjonell, innbydende og i stil med merkevaren din.
Nettsider og fysiske butikkvinduer har faktisk mye til felles, selv om de eksisterer på ulike steder og svarer på ulike behov. Begge kommuniserer rundt merkevaren din, viser fram produktene, engasjerer de besøkende og øker omsetningen din. Og fordi de er så like, kan vi bruke de samme prinsippene i en fysisk butikk som på internett og gjøre nettsidene dine like populære.
Når du lager en hjemmeside fra grunnen av eller oppdaterer innholdet ditt, må du huske at hjemmesidene dine er en representasjon av deg og av bedriften din. Både fysiske butikker, digitale nettbutikker og tilstedeværelsen din på nettet må fokusere på følgende:
- Gi uttrykk for merkevaren din.
- Tiltrekk flere kunder.
- Introduser medarbeiderne dine.
- Vis fram produktene.
- Legg vekt på brukeropplevelsen.
- Tilby oppdatert innhold.
- Ta med skussmål fra andre kunder.
- Gjennomfør salget.
1. Gi uttrykk for merkevaren din.
Brandingstrategien din på nettet bør være den samme som for det trykte materialet og den fysiske merkevaren din. Bruk samme fargepalett, skrifttype, bilder og brand voice i alle kanalene. Ved å skape en helhetlig markedsføring for merkevaren din på tvers av plattformene kan du gjøre et godt førsteinntrykk på kundene og bygge en merkevare folk får tiltro til.
Tristan bemerker at det kan være lurt å bruke farger som utgangspunkt når du skal utvikle en helhetlig strategi for merkevaren din. «Farger og følelser går hånd i hånd (det ligger mye psykologi bak det!) som kan få stor innvirkning på kundeforholdet ditt. Farger er ikke bare viktig for merkevareidentiteten din, det er også et kraftig verktøy når du vil legge føringer for hvordan folk opplever bedriften din og handlingene du ønsker at de skal foreta seg.» Tristan anbefaler at du bruker den mest dominerende fargen fra logoen din på nettsidene dine: på hovedoverskrifter, bakgrunner og bilder. De andre, underordnede fargene kan brukes litt mer forsiktig, som blant annet på ikoner og knapper.
Tips fra VistaPrint
Hjemmesiden din kan brukes til å gi kundene mer informasjon om bedriften din også – du får jo ikke plass til alt dette på et visittkort. Lag en «Om oss»-side som gir nettleserne mer informasjon om merkevaren og historien din.
2. Tiltrekk flere kunder.
I likhet med bannere og plakater på fortauet bør nettsidene dine fungere som et markedsføringsverktøy slik at nye kunder kommer innom. En annen fordel er jo at nettsidene dine er åpne 24 timer i døgnet. I tillegg har de større rekkevidde og bidrar til at kundene finner deg.
Start med å optimisere nettsidene for søkemotorer som Google. Bruke relevante søkeord i teksten på nettstedet (som for eksempel «Spabehandling i Oslo»). Bruk nøkkelord som forteller hva du gjør og hvor du befinner deg slik at folk som søker etter spa i nærheten blir guidet til din butikk via søkeresultatene. Sørg for å inkludere nøkkelordene på ulike destinasjonssider og i meta-beskrivelsen på nettstedet ditt.
3. Legg vekt på brukeropplevelsen.
Tristan forteller at førsteinntrykket man får av en nettside er avgjørende. Du må utforme nettsidene slik at potensielle kunder før en uanstrengt opplevelse som gjør at de blir værende på hjemmesiden din. «Innholdet på nettsiden din er ulikt andre nettsider fordi du selger unike produkter og tjenester og har en annen målgruppe, men det er avgjørende at brandingen er tydelig, klar og enkel og at det er lett å navigere på sidene, da dette gir en bedre kundeopplevelse.»
Be familie og venner om å teste nettsidene på mobilene og datamaskinene sine for å kontrollere at de ser det samme som du gjør. Du kan også be om tilbakemeldinger på handleopplevelsen og betalingsprosessen. Tristan forteller videre at «trafikk fra mobiltelefoner utgjør nå en stor del av ehandelen … Designet på nettsidene må derfor være responsivt slik at det tilpasser seg skjermstørrelsen slik at brukeren får en god shopping- og merkevareopplevelse.
Selv om du ikke bruker flyere eller bannere på hjemmesiden din, kan du likevel bruke skilting: Plasser disse skiltene i navigasjonsmenyen. Alle lenkene på nettsidene dine er som et skilt som henger over butikken: Disse hjelper besøkende med raskt å finne det de leter etter, slik at de ikke blir skuffet og går ut igjen. Sørg for å ha tydelige Kontakt-, Galleri-, Produkt- og Om oss-sider med gode beskrivelser.
«Det må være klart til enhver tid hvem du her og hva du tilbyr. Bruk interessante CAT-knapper (call-to-action-knapper) som hjelper brukerne videre. Disse kan lede til gratis prøver eller abonnement på nyhetsbrev. Hvis de besøkende bare kikker, bør det være enkelt å bevege seg rundt og finne informasjon.»
4. Introduser medarbeiderne dine.
Når fysiske kunder kommer inn i en butikk, blir de som ofte hilst på av en hyggelig ansatt. Dette bygger tillit og gjør merkevaren din menneskelig. Hjemmesiden din kan fungere på samme vis.
Gjør tilstedeværelsen på nettet mer personlig med en side som presenterer medarbeiderne dine med bilder. Du kan be de ansatte om å publisere blogginnlegg eller publisere medarbeiderfavoritter eller andre bilder. Dette er en fin måte å vise besøkende at det arbeider ekte folk bak merkevaren din – og det kan bidra til bedre lojalitet.
Tips fra VistaPrint
Hvis besøkende på hjemmesiden trenger hjelp, må det være enkelt å kontakte deg. Legg til et kontaktskjema eller publiser telefonnummeret, e-postadressen eller postadressen din på et synlig sted på nettsidene.
5. Vis fram produktene.
Hvis du har vært med på å presentere varer i en butikk, vet du hvor mye arbeid en slik organisering krever. Hvor ting plasseres og hvordan det gjøres kan få stor innvirkning på hvordan kundene oppfatter tilbudene i butikken. Det samme gjelder for merchandising på nettet. I stedet for å presse alt inn på én side, bør du heller sortere produktene etter kategori slik at kundene ikke blir overveldet. Tristan forteller at den vanligste, ubevisste feilen bedriftseiere gjør, er å lage overfylte nettsider. «Jo mer intuitiv opplevelsen er, jo lettere blir det for dem å finne det de leter etter og gjennomføre kjøpet.»
hvis du planlegger å bruke mange produktbilder, anbefaler Tristan at du bruker virkelige bilder som på autentisk vis fremmer merkevarepersonligheten din og står i stil med brandingen din. «Bruk en blanding av produktbilder og illustrasjoner med ekte personer, som for eksempel faktiske kunder eller ansatte som presenterer produktet ditt.»
Tristan forteller at fotografier er en integrert del av nettsidedesignet og -merchandisingen, og at dette kan være avgjørende for hvordan nettbutikken din lykkes. «Bildene må være av høy kvalitet. Produktbildene skal få kunden til å føle seg trygg på å kjøpe produktet ditt, ettersom de ikke fysisk kan prøve produktet i butikken. Ta flotte kvalitetsbilder av produktene dine og ikke bruk generiske bilder eller bilder med lav oppløsning da dette kan få hjemmesiden din til å virke utdatert, middelmådig eller lite pålitelig.»
Strekk deg litt lenger og skap en stemning med vakre bakgrunnsbilder og mange fotografier av høy kvalitet. Studiobilder av produktene dine må likevel føles ut som merkevaren din. Hvis du lager talglys med naturlige ingredienser, kan du lage en bakgrunn med blomster og naturlige stoffer for eksempel. Hvis du tilbyr tjenester, kan du vise bilder «før-og-etter».
Uansett hva du tilbyr, må du legge til nye bilder og produkter fortløpende slik at nettsidene dine virker tiltrekkende og oppdaterte.
6. Tilby oppdatert innhold.
Når nettstedet ditt er klart, bør du ikke gjøre drastiske endringer, for det kan forvirre eller overrumple lojale nettkunder. Men det er likevel viktig at du presenterer interesssant innhold.
Tristan a befaler at du ser på hjemmesiden din som et tradisjonelt butikkvindu: Det finnes mange enkle grep du kan ta for å gjøre nettsidene dine spennende og holde dem oppdatert. «Forslag: Bruk en ny kontrastfarge i tilknytning til den eksisterende fargepaletten din, eller lek med fargenyanser for å gi sidene dine nye energi. Hvis du er redd for dårlig timing, kan du planlegge å gjøre dette i tilknytning til en viss årstid eller høytid.»
«Dynamisk innhold som korte animasjoner, oppdateringer i sosiale nettverk, videoer eller produktkataloger kan bidra til å gjøre butikkvinduet ditt spennende og i tillegg kommunisere dypere rundt merkevarepersonligheten din. Det å legge til en enkel skygge bak «flate» farger kan skape et morsom og iøynefallende effekt på knapper, tekstbokser, ikoner og produktegenskaper.»
7. Ta med vitnesbyrd fra kundene.
Vitnesbyrd er utrolig viktig for bedriftseiere … Får du tilbakemelding fra kundene dine, bør du bruke dem til din egen fordel. Du kan spre kundeutsagn over nettsidene dine, eller opprette en egen «tilbakemeldingsside» hvor potensielle kunder kan lese hva fornøyde kunder mener.
8. Gjennomfør salget.
Den viktigste oppgaven til en fysisk butikk er selvfølgelig å selge produkter. Hjemmesider kan gjøre det samme, og i tillegg holder de aldri stengt. E-butikkvinduet ditt kan ta imot bestillinger 24 timer i døgnet, og det er jo selvfølgelig svært bra for omsetningen din. Husk å oppgi tilstrekkelig med informasjon om produktene eller tjenestene du selger. Kundene trenger en del informasjon for å gjennomføre kjøpet sitt, så være nøye med gå gi pris-, lager- og størrelsesinformasjon.
Tips fra VistaPrint
Tilbyr du tjenester i stedet for produkter? Det trenger ikke forhindre deg fra å bruke nettbutikken din fra å tilby digital betaling og gavekort.