Forventet lesetid: 3 minutter
Bedrifter er i endring, uansett hvilken bransje du opererer i. I 2020 konstaterte vi at små bedrifter endret tilbudene sine og måten å drive butikk på som følge av COVID-19. I 2021 så vi ringvirkningene av denne tilpasningen og en fornyet interesse for å handle hos mindre aktører i nærmiljøet. I dag ser vi på hvordan bedriftene fortsetter tilpasningen inn i 2022.
Vi kontaktet Andrew Grill, en ledende «Futurist», som har spådd viktige trender som får betydning for små bedrifter de neste fem årene. Han konstaterer at pandemien har gitt et permanent skifte i forbruksmønsteret vårt og lagt en ny base for hvordan småbedriftene opererer. Det positive er at disse små bedriftene har vist seg å være svært tilpasningsdyktige, og at de klarer å dra nytte av denne endringen.
Slik ser fremtiden ut for små bedrifter de neste fem årene:
- Treningssektoren vil ta i bruk Virtual Reality-utstyr og fortsette med hjemmetrening og salg av utstyr.
- Kreative sjeler og oppfinnere bør holde utkikk etter mer utbredt 3D-printing.
- Innen oppussing og interiør kan spesialistene forvente økt etterspørsel og tilpassede produkter. De bør holde et øye med 3D-printing av reservedeler.
- Når det gjelder velværesektoren mener Andrew at de fleste kommer til å bruke en eller annen teknologi som vi kan bære med oss, og som gir oss helseopplysninger i sanntid. Han spår også økt brukt av «smartpiller» som kan bidra til å utvikle stemmeassistenter.
- Hos restauranter og kafeer forventer han å se en rask utvikling i bruk av roboter og automatisk tjenester for å tilberede mat og drikke.
Klar til å gjøre deg klar for fremtiden? Her får du noen råd til hvordan du kan gi bedriften din en god start på det nye året – og videre:
- Se etter nye muligheter og lære så mye du klarer.
- Ta imot endringer med åpne armer.
- Frisk opp (eller skap!) tilstedeværelsen på Internett.
- Fokuser på gratis markedsføring i sosiale medier.
Se etter nye muligheter og lære så mye du klarer.
Andrew anbefaler at bedriftseierer tar seg tid til å lære mer om digitale verktøy gjennom kurs eller ved å finne seg en mentor i bransjen. Det å skaffe seg bedre ferdigheter nå gir resultater senere, spesielt i en verden i endring.
Du må også aktivt være på utkikk etter nye muligheter for å kunne tilpasse deg. Da pandemien var på sitt verste, så vi all slags små bedrifter tilpasse seg, som for eksempel spinningstudioet som tilbydde virtuelle timer og lånte ut sykler til lokale syklister.
Profesjonelle partnerskap er også viktige for å skape nye muligheter. Enten du selger produkter som en annen har laget i nettbutikken din eller slår deg sammen med andre lokale treningssentre for å arrangere et pop-up-arrangement, så finnes det mange måter å støtte andre bedrifter i lokalsamfunnet ditt på – og samtidig fremme din egen bedrift.
Ta imot endringer med åpne armer.
Andrew anbefaler at bedriftseiere begynner å eksperimentere med ny teknologi for å sikre fremtiden. Han anbefaler også at å se på hvordan bedrifter med fysiske butikker og prosesser kan transformeres gjennom økt bruk av automasjon. Hvis du har muligheten til det, anbefaler Andrew at du utpeker en «data champion» i bedriften din. På denne måten vil du få en person som konsentrerer seg om dataene dere allerede har, og som vet hva dere kommer til å trenge i fremtiden.
Frisk opp (eller skap!) tilstedeværelsen på Internett.
I løpet av de mange nedstengingene i fjor fortalte mange bedriftseiere at de hadde brukt tiden på å oppdatere hjemmesidene sine og de sosiale mediene. Dersom du ikke har oppdatert hjemmesiden din siden du startet opp for fem år siden eller dersom du ikke har en hjemmeside, så er dette en ideell tid for å prioritere den. Tenk på hjemmesiden din som et digitalt butikkvindu, og bruk den til å skape stemningen til butikkopplevelsen du tilbyr. Hjemmesiden din bør være mer enn bare en virtuell butikk – legg til en Om oss-side, kundevurderinger og fotografier av høy kvalitet. Pass også på at hjemmesiden din har all den nødvendige informasjonen potensielle kunder trenger, som kontaktopplysninger og åpningstider.
Tips fra VistaPrint
Hvis du trenger hjelp til å designe eller gi nettsidene dine en oppussing, kan du be om hjelp fra ekspertene i 99designs by Vista.
Fokuser på gratis markedsføring i sosiale medier.
Sosiale medier er et flott, gratis markedsføringsverktøy for alle typer bedrifter – enten du bruker det til å vise nye produkter, få kontakt med kunder eller kjøre kampanjer. Vi har hørt flere bedriftseiere si at de har begynt å bruke mer tid og energi på sosiale medier, enten med høyere kvalitet på bildene av produktene på Instagram eller live-videoer med spørsmål og svar på Facebook. Småbedriftseiere fortalte oss også at de har eksperimentert med rimelig reklame på sosiale medier og Google-annonser – flotte alternativer hvis du er villig til å bruke litt penger.
Tips fra VistaPrint
Lag iøynefallende innlegg i sosiale medier som får folk til å stoppe opp med hjelp fra VistaCreate. Finn en mal du liker, tilpass den med logoen din og legg til et budskap fra merkevaren din.