Forventet lesetid: 4 minutter
Gjør et varig inntrykk på kunden med kommunikasjonsartikler og smågaver når du reparerer rør, maler hus eller måker snø i oppkjørselen til kunden. Kommunikasjonsartikler og smågaver er en enkelt og rimelig markedsføringstrategi for alle småbedrifter og spesielt for bedrifter som tilbyr tjenester i hjemmet. Ordet «smågaver» sier sitt: Det er en ting som du legger igjen hos kunden når du er ferdig med oppdraget.
Hovedpoenget med kommunikasjonsbrosjyrene og smågavene som du gir til kunden, er å minne dem om bedriften din og gi dem enkel tilgang til kontaktinformasjonen din. Når det er sagt, bør disse tingene ha verdi i kundens øyne. Det er nettopp derfor det er så effektivt å gi bort praktiske ting som penner, magneter og tøyvesker. Hvis du legger igjen noe som ikke koster så mye, som et visittkort eller en brosjyre, kan du overveie å gi dem en rabattkupong eller et tilbud som motiverer kunden til å ta vare på det. I tillegg til å oppmuntre kunden til å benytte tjenestene dine neste gang, kan kommunikasjonsartikler og smågaver brukes til å hente inn tilbakemeldinger, gi belønninger til kundene og skape bevissthet rundt bedriften din.
ÅTTE KOMMUNIKASJONSARTIKLER OG SMÅGAVER DU KAN BRUKE:
- Tradisjonelt markedsføringsmateriale: Brosjyrer, Visittkort, Dørhengere, Magneter, Klistremerker
- Kampanjeartikler: Penner, Tøyvesker, Hand sanitizer
Her kan du lese mer om hvordan du, som eier av en liten bedrift som leverer tjenester i hjemmet, kan benytte deg av kommunikasjonsartikler og smågaver for å oppfordre kundene til å benytte tjenestene dine i fremtiden, fortelle andre om tjenestene og samtidig gjøre et profesjonelt inntrykk. Fire trinn for å komme i gang:
- Velg kommunikasjonsartikler og smågaver som passer til formålet.
- Tilpass kommunikasjonsbrosjyrene og smågavene du bruker i markedsføringen din.
- Legg til et personlig preg.
- Avgjør hvordan du skal dele ut smågavene.
Velg kommunikasjonsartikler og smågaver som passer til formålet.
Tenk over hvor mye informasjon du vil formidle og hvilken kommunikasjonsmåte som passer best. Er du maler og vil gi kundene dine detaljert informasjon om priser og tjenester du tilbyr? Hvis du velger å legge igjen en kommunikasjonsbrosjyre, har du god plass til informasjonen din.
Du bør også tenke over om det finnes noen spesielle artikler eller smågaver som passer ekstra godt til akkurat din bransje. Hvis du er rørlegger, kan du kanskje legge igjen en kul dørhenger på kundens badedør? Har du et vaskehjelpfirma?
Brosjyrer
Legg igjen en brosjyre som matcher fargene og bildene i resten av kommunikasjonen din, og som forteller mer om produktene og tjenestene du tilbyr.2
Tilpass kommunikasjonsbrosjyrene og smågavene du bruker i markedsføringen din.
Dette kan virke innlysende, men du bør huske på at kommunikasjonen og smågavene (brosjyren eller tøyvesken) kommuniserer klart og tydelig at det er din bedrift det dreier seg om. Enkelte ting gir deg mer plass til informasjonen din, men selv de minste smågavene – som for eksempel penner – bør ha plass til både logoen og navnet på bedriften din. Husk å gi bort småting som gjenspeiler merkevaren din og passer over ens med bedriftsidentiteten når det gjelder farger, skrifttyper og maler.
Videre er det også viktig å huske på at du legger til rette for en måte å ta kontakt med deg på. Det er også viktig å gi potensielle kunder all den informasjonen de trenger for å kontakte deg. Husk telefonnummer, e-postadresse eller nettstedets URL-adressen.
Tøyvesker
Kundene kan også gjøre jobben for deg (på matbutikken og andre steder) hvis du deler ut tøyvesker med logoen din på.3
Legg til et personlig preg.
Kommunikasjonsartikler og smågaver hjelper deg med å bygge langvarige relasjoner med kundene … Derfor er det viktig å huske på at markedsføringsmaterialet ikke må være generelt eller virke upersonlig. Eiere av små bedrifter kan benytte seg av enkle løsninger når de ønsker å sette sitt eget preg på artiklene.
De kan for eksempel lage kommunikasjonsartikler og smågaver som passer til de ulike trinnene i kundereisen. Hvis du møter kundene hjemme, kan du gi dem en forståelig informasjonssamling. Du kan gi dem visittkort med spesialtilbud, eller en personlig tilpasset tøypose som inneholder lesestoff knyttet til bedriften din.
Hvis du bruker kommunikasjonsartikler og smågaver for å følge opp møtene dere har hatt, kan du legge ved en håndskrevet beskjed i form av noen ord på baksiden av et visittkort eller en påminnelse om et tilbud som kan overbevise nye kunder om å ta kontakt.
Skal du på rutinebesøk hos en lojal kunde? Hvis de allerede har kontaktinformasjonen din, er det ikke nødvendig å pøse ut brosjyrer, dørhengere eller visittkort. Da kan du heller gi dem noe «morsommere», som en magnet eller en bunke klistremerker med logoen din på.
Dørhengere
Legg igjen disse iøynefallende påminnelsene om hvem du er i nabolaget for å tiltrekke deg nye kunder og minne andre på om at du finnes.4
Kreativ distribusjon.
Man legger ofte igjen kommunikasjonsartikler og smågaver når man har vært på hjemmebesøk hos kunden. Men la oss ta det hele ett steg videre nå som du allerede har investert i markedsføringsmaterialet.
Når kundene skriver under på en kvittering eller en faktura, kan du gi dem en penn med logo og la dem beholde den. På denne måten får de påminnelser om bedriften din hver gang de bruker den – enten de skribler ned en handleliste eller løser kryssord – og bedriften din er synlig.
Skal du annonsere en ny tjeneste eller et nytt produkt? La de eksisterende kundene dine få vite det med kommunikasjonsartikler og smågaver, selv om du ikke er på oppdrag hos dem. Promoter bedriften og tilbudene dine med en fysisk påminnelse i form av dørhengere på ytterdøren eller en oppdatert brosjyre i innboksen deres.
Tilpassbare penner
Gi bort noe som kundene kommer til å bruke om og om igjen – som en tilpasset kulepenn.