Forventet lesetid: 3 minutter
Når du vil reklamere for bedriften din, vil du først og fremst bli lagt merke til av forbipasserende. Og når du vil tiltrekke deg oppmerksomheten på avstand, er bannere en av de mest direkte og effektive løsningene.
Heldigvis er det mye enklere å lage bannere enn man skulle tro. Alt som trengs, er litt planlegging og et par smarte triks i bakhånd. Slik lager du et banner som fanger oppmerksomheten og blir lagt merke til.
- Bestem deg for hvor banneret skal plasseres.
- Hold teksten enkel og fokusert.
- Opprett et visuelt og innholdsmessig hierarki.
- Velg en leselig skrifttype.
- Bruk farger for å skape kontraster.
- Velg en designmal.
1. Bestem deg for hvor banneret skal plasseres.
Plasseringen av banneret påvirker størrelse, farge, tekst og materiale. Skal banneret være over butikkdøren, på et sportsarrangement eller i et utstillingsvindu? Et tosidig banner kan være perfekt dersom du ønsker å formidle et budskap til kunder inni *og* utenfor butikken, mens et rullebanner er perfekt til å ta med på en bransjemesse eller et marked.
Avhenging av plasseringen bør du tenke på hva publikum gjør når de ser banneret – står, går, kjører, sitter på toget – og hvor langt borte de er. Det har betydning for størrelsen på banneret, om du vil ha et vertikalt eller stående format, skrifttypen og hvor mange ord du kan inkludere. Du bør også tenke på bakgrunnen til banneret (grønne trær, rød murstein eller hvite vegger?). Banneret skal helst skille seg ut fra bakgrunnen. Det handler igjen om å fange kundens oppmerksomhet.

Tips fra VistaPrint
Plasseringen av banneret vil også avgjøre valg av materiale. Selv om utendørsbannere, som for eksempel av vinyl og netting, kan brukes innendørs såvel som utendørs, tåler ikke bannere for innendørs bruk å utsettes for vær og vind.
2. Hold teksten enkel og fokusert.
Alle bannere bør ha et hovedformål. Så bestem deg for én ting du vil at folk skal foreta seg, når de har sett banneret. Du vil kanskje at folk skal komme inn i butikken, be om et pristilbud eller gå til nettstedet ditt – uansett hva som er formålet, må du sørge for at handlingsoppfordringen er klar og tydelig.
Det er bedre med kun noen få ord. De fleste kommer til å se banneret på avstand (og kanskje bare i løpet av et øyeblikk hvis de er på farten), så sørg for at de får med seg budskapet. Bruk korte og direkte utsagn som er lette å lese, og unngå unødige ord – hvis du kan utelate et ord uten at innholdet forandres, så gjør det!
3. Opprett et visuelt og innholdsmessig hierarki.
Rekkefølgen på teksten og informasjonen – hierarkiet – er viktig for at banneret skal ha effekt. Fremhev nøkkelinformasjon og sørg for at hovedbudskapet skiller seg ut, enten det er ved hjelp av et forstørret foto eller en uthevet overskrift.
Fordel de andre elementene (slik som mindre viktig informasjon eller ytterligere detaljer) i mindre skrift rundt dette hovedfokuset .

Tips fra VistaPrint
Hvis du bruker bilder på banneret, må du passe på at de har høy oppløsning og er av høy kvalitet. Det er viktig at de er klare og tydelige når de trykkes i stort format, så for å få best resultat må du alltid bruke originale filer som ikke er komprimert.
4. Velg en leselig skrifttype.
Hvis du velger klassiske, uthevede skrifttyper som Helvetica, Century Gothic og Verdana, gir det banneret et profesjonelt uttrykk samtidig som det er lett å lese. Selv om det kan være fristende, er det best å unngå morsomme og uvanlige skrifttyper – det gjør det vanskeligere for kundene å lese budskapet.
Banneret ditt vil som regel bli sett på avstand, så tenk stort når det gjelder skriftstørrelse. I tillegg bør du unngå å blande for mange skriftstørrelser. Hold deg til maksimalt tre for at ikke designet skal virke kaotisk.
5. Bruk farger for å skape kontraster.
Generelt er det best om banneret passer inn med merkevaren din og å bruke de samme fargene som ellers i markedsføringen, men det er viktig å være nøye med hvordan du kombinerer farger. Som en tommelfingerregel skal det være en høy kontrast mellom bokstavene og bakgrunnen, så velg mørk skrifttype for en lys bakgrunn og omvendt.
Av samme grunn bør du også unngå pastellfarger som smelter inn i bakgrunnen og heller velge sterke farger. Dersom merkefargene ellers er duse og lyse, kan du lage kraftigere versjoner av samme fargetoner for å sikre større kontraster på banneret.
6. Velg en designmal.
Nå som du vet hvordan du skal lage et banner som skiller seg ut, er det tid for å kombinere bestanddelene til det ferdige designet. Det letteste er å begynne med en tilpassbar mal – og så legge til tekst, velge skrifttype, laste opp logoen din og justere oppsettet til det er perfekt for virksomheten din.
Eventuelt, dersom du allerede har et fullstendig bannerdesign, kan du ganske enkelt laste det opp på det banneret du velger. Erfaringen vår er at filer fra Adobe Photoshop og Illustrator er de beste formatene når du skal laste opp designet ditt.
Tips fra VistaPrint
Vil du overlate designarbeidet til en fagperson? Finn en designer som kan forvandle bannerideen din til virkelighet hos 99designs fra Vista.