Forventet lesetid: 5 minutter
For å markedsføre bedriften din på en effektiv måte, trenger du riktig verktøy. Markedsføring er jo et av de viktigste elementene for å lykkes med lanseringen av en ny bedrift. En samling veldesignet, merkeprofilerende markedsføringsmaterialer kan hjelpe deg med å få kontakt med ideelle kunder, spre informasjon om produktene eller tjenestene, inngi tillit samt skape buzz rundt virksomheten.
Men hva er egentlig de riktige markedsføringsmaterialene for mindre bedrifter? La oss ta en titt på fem verktøy alle mindre bedrifter burde ha – spesielt når du starter opp.
- En logo
- Visittkort
- Et nettsted
- Postkort og flyers
- Brosjyrer
- Sosiale medier
1. En logo
Tenk på logoen din som ansiktet utad. Siden den skal vises på alt som er relatert til bedriften (slik som nettstedet, visittkort og klær), vil den være det første designelementet kundene dine assosierer med merkevaren din. Og som virksomhetens ansikt utad, er den også det mest virkningsfulle markedsføringsverktøyet du har.
Men ikke alle logoer fungerer like godt. Du kan ikke slå sammen et generisk, slurvete eller uprofesjonelt logodesign og forvente at det skal gi resultater. Hvis du vil at logoen din skal markedsføre bedriften din på en effektiv måte, og virke merkeprofilerende og kontaktskapende overfor kunder, trenger du en veldesignet logo som symboliserer merkevaren.
Og med mindre du er designer, betyr det å få et tilpasset logodesign laget profesjonelt. Det er absolutt en investering, men den er verdt det. Den rette logoen vil ikke bare styrke merkeprofileringen og gjøre at bedriften din blir husket, den vil også være en verdifull del av merkevarepakken til bedriften i årevis.
Tips fra VistaPrint
Usikker på hvor du finner en profesjonell designer? Ta en titt på 99designs fra Vista for å gi virksomheten din et enestående uttrykk.
2. Visittkort
Når logoen din er designet, er det på tide å lage resten av markedsføringsmaterialet ditt. Vi begynner med visittkort. Alt du trenger for å designe visittkort, er logoen din, kontaktinformasjon samt det riktige formatet. Dernest kan du designe visittkortet ditt og begynne å bruke det til å får kontakter og gjøre bedriften din kjent.
Visittkort er et svært allsidig markedsføringsverktøy for mindre virksomheter – du kan bruke dem til å:
- Komme i kontakt med klienter og kunder. Den mest tradisjonelle måten å bruke visittkort på, er også den mest effektive. Når du møter en potensiell kunde eller forretningspartner, kan du gi dem et visittkort for å informere dem om bedriften og hvordan de kan kontakte med deg.
- Bli synlig i lokalsamfunnet. Mange mindre bedrifter er avhengige av å bli markedsført lokalt – og visittkort kan være en flott måte å gjøre det på. Du kan feste et visittkort på oppslagstavler på lokale kafeer eller presentere deg for lokale bedriftseiere og spørre om du kan legge igjen en bunke visittkort. Jo flere visittkort du distribuerer i lokalsamfunnet, desto synligere blir bedriften din – og desto mer vellykket blir markedsføringen.
- Markedsføre på farten. Du kan få muligheter til å markedsføre bedriften når du minst forventer det – med visittkort for hånden er du alltid beredt. Det kan hende du møter en interessant investor i køen på supermarkedet eller en potensiell kunde når du er på ferie. Hvis du alltid er beredt med et visittkort, kan du dra fordel av mulighetene du møter og skape vekst for bedriften din når du er på farten.

3. Et nettsted
De fleste bruker Internett når de vil finne ut mer om en bedrift. Derfor er en veldesignet hjemmeside et absolutt must. Et nettsted gjør ikke bare bedriften mer troverdig, det gir også en flott mulighet til å dele informasjon om tilbud, bygge tillit med klienter og kunder. og vise dem hvorfor de burde bruke deg.
Som logoen din, er nettstedet et markedsføringsmateriale som får mye oppmerksomhet – så det er viktig at designet er riktig. Med mindre du har erfaring innen nettdesign, bør du planlegge å bruke profesjonelle designtjenester for nettsted for å være sikker på at hjemmesiden din gir deg de resultatene du er ute etter.
Hva som utgjør et virkningsfullt design for nettstedet, avhenger av bedriften og kundene, men her er noen generelle elementer du bør inkludere:
- Merkevaren din. For at nettstedet skal være et effektivt markedsføringsverktøy, må folk kunne se at det er et nettsted for bedriften din. Pass på å bruke fargepaletten til merkevaren din og ha med logoen din på hver enkelt nettside.
- Kontaktinformasjon. Akkurat som på visittkortet ditt, må du inkludere kontaktinformasjon (e-postadresse, telefonnummer og adresse) på nettstedet.
- «Om oss»-delen. Nettstedet gir en super muligheten til å fortelle potensielle kunder hvem du er – og en «Om oss»-del som forteller historien til bedriften din, er en perfekt måte å gjøre det på.
- Informasjon om produkter og tjenester. I tillegg til å fortelle kundene dine hvem du er, må nettstedet også fortelle kundene hva du gjør – med informasjon om produktene eller tjenestene du tilbyr. (Avhengig av hvilken forretningsmodell du har, kan dette innebære salg av produktene og tjenestene direkte på nettstedet.)
- Åpningstider. Hvis du eier en bedrift som er åpen for kundebesøk, må du informere kundene om åpningstidene dine. Angi åpningstidene dine på nettstedet på et sted som er lett å finne.
- Adresser til sosiale medier. Inkluder lenker til profilene dine på sosiale medier på nettstedet slik at kunder enkelt kan komme i kontakt med deg.
4. Postkort og flyers
Postkort og flyers er noe av det mest allsidige markedsføringsmaterialet for mindre virksomheter, spesielt til arrangementer eller lokal markedsføring. De er større enn visittkort, så du kan inkludere mer informasjon om bedriften din i tillegg til interessante bilder, eller til og med kampanjetilbud. Men som visittkort, er postkort og flyers enkle å ta med seg. Du kan legge igjen en bunke postkort hos andre lokale bedriftseiere for å nå ut til nye kunder, eller henge flyers på lokale oppslagstavler for å øke synligheten til merkevaren din. Du kan også legge postkort og flyers i handleposer og forsendelser for å oppmuntre til gjenkjøp. Postkort fungerer også veldig godt til markedsføring i posten. Takket være størrelsen og kvaliteten, virker det som de skiller seg ut fra annen type post – noe som gjøre det lett å fange oppmerksomheten til kundene dine.
Postkort og flyers finnes i en rekke stiler, kvaliteter og papirvekter, og hva du skal markedsføre, bestemmer hvor mange du bør bestille. For tidløse postkort og flyers ønsker du kanskje å bestille et stort antall, mens for tidsbegrensede kampanjetilbud trenger du kanskje ikke så mange.

5. Brosjyrer
Av og til har du mye markedsføringsinformasjon du vil dele med kundene dine – men samtidig trenger du å gi informasjonen i et kompakt format som er lett å ta med seg. Det er da brosjyrer er et praktisk valg.
Brosjyrer kan hjelpe deg å markedsføre bedriften din på mange måter. Du kan for eksempel bruke en brosjyre til å fortelle bedriftens historie, lignende «Om oss»-delen på nettstedet ditt. Du kan bruke en brosjyre til å dele inngående informasjon om et spesielt produkt eller en tjeneste, reklamere for et kommende arrangement eller presentere deg for potensielle investorer.
Tips fra VistaPrint
Så snart du har designet en brosjyre, trenger du ikke å begynne designprosessen fra begynnelsen igjen neste gang du skal reklamere for noe nytt. Du kan i stedet bytte ut bilder og tekst for å fremme et annet produkt, oppdatere en rabattkode eller endre datoene for det neste arrangementet ditt – eller legg til en QR-kode som leder til en nettside med nyheter og oppdateringer.
6. Sosiale medier
Det er av avgjørende betydning å være tilstede på nettet, spesielt nå du starter opp. Og i tillegg til nettstedet bør du være aktiv på sosiale medier. For det første bør du vurdere hvilken plattform som er best for bedriften. Instagram er en supervisuell plattform man kan handle på – så hvis du har flotte foto av produktene dine, kan dette være en super plattform for deg. Trenger du et sted du kan legge ut oppdateringer om virksomheten din, og ønsker uformell kontakt med kundene dine? Bruk Twitter eller Facebook. Eller bruker du kanskje allerede mye av fritiden din på TikTok? Da kan du opprette en separat konto for virksomheten der du kan dele veiledninger eller vise hva som skjer bak kulissene. Uansett hvilken bransje du er i, er sosiale medier et markedsføringsverktøy som kan hjelpe deg utvide virksomheten, få kontakt med kundene og vise frem alt bedriften har å tilby. Ta en titt på VistaCreate for gratis maler for sosiale medier som gjøre at innholdet ditt skiller seg ut.
